مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 24. مرداد 1391 - 14:06   |   کد مطلب: 1686

امريكا با به راه انداختن جنگ رواني و تبليغاتي جديد عليه حزب‌الله آن را به ارائه كمك‌هاي لجستيكي و مشاوره به دولت بشار اسد در آنچه وي سركوب مخالفان خوانده متهم كرده و در عين حال مدعي شده است حزب‌الله قصد ايجاد عمليات در اروپا دارد. ديويد كوهن معاون وزير خزانه‌داري امريكا تأكيد كرده كه «جهانيان بايد از ماهيت اين فعاليت‌ها كه در سركوب ملت سوريه سهيم است مطلع شوند» كه بلافاصله اين اظهارات با آب و تاب در شبكه تلويزيوني العربيه پخش شد. در همين حال تلويزيون سي‌ان‌ان به نقل از مقامات وزارت امور خارجه اين كشور از قصد حزب‌الله براي انجام عمليات در اروپا و ديگر كشورها خبر داد و براي جدي نشان دادن آن ديدگاه باب بائر مأمور سابق سيا را پخش كرد كه وي نيز ضمن تشريح سوابق كاري و تحقيقات خود اين تهديدها را جدي دانست.

بااين فضا‌سازي اين احتمال نيز وجود دارد كه امريكا و به خصوص رژيم صهيونيستي عن‌قريب با استفاده از عوامل خود عملياتي را در اروپا يا هر جاي ديگر انجام بدهند و از آن به عنوان مصداقي براي تأييد تبليغات كنوني خود استفاده كنند، اما اينكه چه عواملي موجب شده است امريكا در مقطع كنوني چنين تبليغات سنگيني را عليه حزب‌الله به راه بيندازد يا چه اهدافي از آن دنبال مي‌كند در پاسخ بايد گفت يك علت اين است كه در روزهاي اخير با توجه به فضاي مبارزات انتخاباتي كه بر امريكا حاكم است دولت اوباما براي مقابله با تبليغات حزب رقيب جمهوريخواه كه كاخ سفيد را به قصور در بحران سوريه متهم كرده است، مجبور شد اسنادي افشا كند كه نشان مي‌دهد دولت اوباما از چند ماه پيش تقويت و تجهيز مخالفان دولت را در دستور كار قرار داده است كه اين موضوع هر چند مي‌تواند به نفع رقابت‌هاي انتخاباتي حزب حاكم دموكرات باشد اما در هر حال بر دخالت‌هاي امريكا در امور داخلي سوريه مهر تأييد مي‌زند. اين مسئله در تناقض با اصول و قوانين بين‌المللي از جمله منشور ملل متحد است.

به نظر مي‌رسد امريكا با به راه انداختن جنگ تبليغاتي عليه حزب‌الله مي‌خواهد از يك سو دخالت‌هاي خود را در حاشيه قرار دهد و از ديگر سو آن را براي افكار عمومي اين كشور توجيه‌پذير سازد. از ديگر عوامل تأثير‌گذار در اين زمينه نگراني‌هايي است كه به نظر مي‌رسد امريكا از تحركات اخير ايران براي حل بحران سوريه و حفظ همبستگي محور مقاومت پيدا كرده است كه در اين زمينه جمهوري اسلامي ايران اولين نشست مشورتي بين‌المللي را درباره سوريه نمايندگان ۳۰ كشور برگزار كرد كه مي‌تواند تلاشي در جهت ايجاد توازن در برابر كنفرانس‌هاي به اصطلاح دوستان سوريه باشد كه با محوريت مخالفان دولت سوريه از جمله امريكا بر‌گزار مي‌شود. دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران به سوريه و ديگر اعضاي محور مقاومت از جمله لبنان و عراق سفر كرد و در عين حال از دستيابي ايران به اسناد معتبر در خصوص نقش امريكا در نفوذ دادن اعضاي القاعده به سوريه و تكرار سناريوي افغانستان پرده برداشت كه همين امر بر نگراني امريكا افزوده است.

از اين ديد ماهيت دور جديد جنگ رواني و حمله تبليغاتي امريكا عليه حزب‌الله انفعالي است و در اصل از نگراني‌هاي آن ناشي مي‌شود، با اين حال نبايد از اين واقعيت نيز غافل شد كه يكي از اهداف امريكا و رژيم صهيونيستي اين است كه به نحوي دامنه جنگ جاري در سوريه را به لبنان بكشانند كما اينكه در چند ماه گذشته چند بار نيز به اين اقدام دست زدند اما با درايت حزب‌الله و دولت اين كشور اين تلاش‌ها تاكنون ناكام مانده است و فضا‌‌سازي جديد عليه حزب‌الله مي‌تواند تلاشي براي جبران اين ناكامي و سعي دوباره براي كشاندن دامنه بحران سوريه به لبنان باشد.

دیدگاه شما

آخرین اخبار