به گزارش صدای دانشجو، به نقل از خبرنامه دانشجویان ایران؛ حسن رحیم پورازغدی امروز در افتتاحیه نشست سراسری انجمن های اسلامی دانشجویان عضو دفتر تحکیم وحدت در مشهد، با ارائه جریان شناسی انجمن های اسلامی از زمان اعلام موجودیت تا به امروز درباره دفتر تحکیم وحدت گفت: در فعالیت های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی اگر فعالیت ها درست باشد این که دیگران چه می گویند و چه می اندیشند زیاد نباید مورد توجه قرار گیرد.
وی بیان داشت: آنچه باید نگران آن باشیم درست بودن مسیر است؛ مسئله اصلی درست بودن مسیر است و قضاوت دیگران باید دغدغه دوم ما باشد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به آیه ای از قرآن خاطر نشان کرد: یکی از علامت های تشکل های واقعی حرکت در مسیر حق است. اگر این مسیر حق باشد دیگر اصلا برای آن مهم نباشد که چرا دیگران به او بدبین هستند. آنچه مهم است این است که بدانیم تو چه کسی هستی و چه هستی؟
وی با اشاره به اینکه هنوز عده ای چپ چپ به دفتر تحکیم وحدت نگاه می کنند، گفت: این نگاه به دلیل اتفاق دهه 70 برای این تشکل دینی در دانشگاه ها بود.
پورازغدی انجمن اسلامی را قدیمی ترین و اصلی ترین تشکل دینی در دانشگاه ها دانست و بیان داشت: سابقه انجمن اسلامی به دهه 20 برمی گردد. برخی می گویند انجمن اسلامی را بازرگان پایه گذاری کرد، اما باید گفت که قبل از بازرگان انجمن اسلامی در دانشگاه ها حضور داشته، ولی بازرگان آن را فعال تر کرد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در دهه 70 افرادی وارد این انجمن شدند که بعضا بچه مسلمان نبودند. آنان افرادی لیبرال و طرفدار آمریکا بودند و به حرف امام و دفتر تحکیم وحدت که براساس آن عمل می کرد، عقیده نداشتند. انجمن اسلامی خاکریز دفاع از انقلاب در دهه 60 در دانشگاه ها بود. بچه های انجمن اسلامی نهادهای انقلابی سپاه و جهاد را ساختند و فرمانده کل سپاه پاسداران سرلشکر عزیز جعفری از اعضای انجمن اسلامی دانشکده معماری دانشگاه تهران بود.
وی با اشاره به گرایشات دفتر تحکیم وحدت در دهه 70 متذکر شد: گرایشاتی که در انجمن اسلامی پیدا شد از خارج از کشور نشات می گرفت؛ که در درون این تشکل دانشجویی نفوذ کرده بودند، اما در دهه 80 و 90 دوباره انجمن اسلامی در دفتر تحکیم مستقر شد و شما نسل سوم آن ها هستید. اصل انجمن اسلامی یعنی چشم بیدار انقلاب و جنبش دانشجویی اسلامی منتقد ۀمر به معروف و ناهی از منکر موذن و دیده بان انقلاب است.
وی با اشاره به تسخیر لانه جاسوسی توسط دانشجویان تحکیم وحدت گفت: پس از این تسخیر بازرگان استعفا داد و این جا مشخص شد که خط بازرگان با خط دفتر تحکیم متفاوت بود. بازرگان در زمان شاه با سکولاریسم مذهبی مبارزه می کرد، ولی در آخر عمر خودش به سکولاریسم مذهبی بازگشت. اساسا بازرگان معتقد بود شاه باشد، فقط کمی دمکراسی هم در کشور باشد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه گفت: مجلس و پارلمان در کشورهای اروپایی و اسلامی دارای مشترکات و تضادهایی است، تکامل فردی مختص پارلمانهای غربی و تکامل فردی - اجتماعی شاخصه مجلس و حکومت اسلامی است.
وی با بیان اینکه حکومت اسلامی، حکومتی مردمی است و هیچ حکومتی جز با اذن خداوند نباید بر بشر حکومت کند، عنوان کرد: تاکید بر حفاظت از حق الناس در جامعه بهعنوان تاکید قرآن و روایات قانونگذاریهای انجام شده در مجلس کشورهای اسلامی نوعی برنامهریزی برای اجرای قوانین الهی است.
رحیمپور ازغدی با بیان اینکه کلیات دین و حکومت اسلامی را خدا و پیامبران به جامعه بشری ارائه دادند، گفت: مسلمانان باید با عقل خود بهدنبال اجرای تکامل و دستورات دین باشند.
وی با اشاره به اینکه در جامعه بشری عدهای ولایت خدا و ولایت فقیه و عدهای نیز ولایت طاغوت و شیطان را پذیرفتهاند، خاطرنشان کرد: باید نمایندگان مجلس با برنامهریزی بر مبنای قوانین الهی جامعه را در مسیر هدایت و کمال قرار دهند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه رابطه با خداوند نباید در هیچ شرایطی قطع شود و شکافهای طبقاتی باید در جامعه اسلامی برطرف شود، گفت: امر به معروف، نهی از منکر، نماز و زکات باید در جامعه ترویج یابد ضمن اینکه باید از عرصههای مختلف مانند هنر و نمایش برای تربیت و آموزش دینی بشر بهرهمند شد.
پورازغدی خاطر نشان کرد: رای گیری نمی تواند هم جنس بازی را جزو حقوق بشر کند و هم چنین نمی تواند حقی را از کسی سلب کند. خوارج از این آیه برداشت خودشان را داشتند و می گفتند ما حکومت نمی خواهیم و این در حالی است که تمام دنیا طرفدار ولایت است. ما جامعه بدون ولایت نداریم. اصلا در تمام شرق و غرب عالم جامعه بی ولایت نیست.
وی به شبهه دومی که می گویند اگر فقط خدا قانونگذار است، پس این قوانین دیگر چیست، اشاره کرد و گفت: تمام بشر اگر رای دهند نمی توانند یک قانون خلاف قانون الهی بنویسند؛ هر چند در عمل شاهدیم گاهی خلاف امر خدا عمل می کنند؛ حلال خدا را حرام و حرام خدا را حلال می کنند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با طرح این پرسش که آیا حکومت ما اسلامی است یا غیراسلامی گفت: این حکومت از جهاتی اسلامی است و در جهاتی غیراسلامی است. باید قسمت اسلامی آن را اسلامی تر و قسمت غیراسلامی را حذف کنیم.
وی در ادامه با بیان اینکه برای حفاظت از حق الناس باید به دو بعد تربیتی و قانونی توجه کنیم، گفت: باید برای دفاع از حق الناس اصول کلی را تبدیل به قانون کنیم. البته بخش تربیتی باید مورد حمایت قانونی نیز باشد و کسانی که در مجلس هستند باید شجاع، دقیق، متخصص باشند و بدانند مشکل مردم چیست و براساس مصالح مردم و جامعه و در چارچوب ارزش های الهی باشند.
وی تاکید کرد: قوانین مجلس اسلامی باید در چارچوب ارزش های الهی باشد.
پورازغدی با بیان این که حکومت صالح را مردم تشکیل می دهند اما این حکومت نسبی است، گفت: این حکومت باید صالح تر شود. حکومت اسلامی در اجرا کاملا نسبی است، اما در تئوری حد و مرز مشخص دارد.
پورازغدی در ادامه با انتقاد از وجود برخی خانه ها در تهران که اجرا و رهن آن ها چندین میلیارد است، گفت: باید جلوی این خانه ها تحصن کرد و پرسید این پول ها از کجاست.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه با اشاره به عرصه هنر و سینما خاطر نشان کرد: تمام فیلم های سینمایی دارای قهرمانی هستند که فاسد است. در فیلم 24 قهرمان فیلم شکنجه گر پنتاگون است.
وی ادامه داد: کسانی که فکر می کنند عرصه فرهنگ، هنر و رسانه عرصه خودنمایی است، اشتباه می کنند. در این عرصه باید به گونه ای افراد را آموزش داد که فرد احساس آموزش دادن را نداشته باشد. دانشکده هنر ما وقتی دانشکده هنر است که ارزش های الهی را جذاب ارائه دهد نه فساد را.
انتها پیام/م
دیدگاه شما