مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 30. بهمن 1394 - 23:52   |   کد مطلب: 17116
معاون پژوهشی وزارت علوم گفت: در جلسه شورای عالی عتف مشکلات طرح رصدخانه ملی کشور مطرح شد و موضوع به کمیسیون مربوطه در شورا ارجاع داده شد.

به گزارش صدای دانشجو، به نقل از دانشجو، وحید احمدی، معاون پژوهشی وزارت علوم در حاشیه جلسه شورای عالی عتف در جمع خبرنگاران گفت: جلسه صد و سی و هشتم کمیسیون دائمی شورای عالی عتف برگزار شد که در آن دو موضوع اصلی بررسی شد موضوع اول بررسی گزارش برنامه ها و عملکرد منطقه ویژه آذربایجان شرقی است سال گذشته در شورای عالی عتف پنج منطقه به عنوان مناطق ویژه تصویب شدند که از این مناطق می توان منطقه ویژه یزد، اصفهان، خراسان رضوی و آذربایجان شرقی اشاره کرد و بوشهر به صورت مشروط بر اینکه برخی برنامه های خود را تکمیل کند جزو این مناطق محسوب می شود.

 

وی افزود: منطقه ویژه آذربایجان شرقی از زمان تصویب تا کنون کارهای زیادی انجام داده و هم از لحاظ برنامه ریزی سازمان و هم از لحاظ آموزشی اساسنامه سازمان عامل و احکام مسئولان و کمیسیون های مختلف و هیئت های اجرایی و احکام این هیئت ها را صادر کرده است خوشبختانه یکی از مناطق ویژه فعال منطقه آذربایجان شرقی است که امروز با حضور استاندار این استان و تیم همراه جلسه شورای عالی عتف برگزار شد.

 

معاون پژوهشی وزارت علوم در ادامه تاکید کرد: استاندار آذربایجان شرقی گزارشی را پیرامون عملکرد خود ارائه داد و آنچه مشخص است این است که احکام و قوانین و سازمان های عامل تشکیل شده و همچنین کانون ها کار خود را آغاز کرده اند یک قانون برای مناطق ویژه علم و فناوری وجود دارد که در دنیا برای اینکه مناطق فعال در حوزه فناوری همگرایی داشته باشند این مناطق باید قانون تعیین شده داشته باشند که دولت هم وظیفه این کار را به شورای عالی عتف داده و آئین نامه ها و اساسنامه ها را نیز تدوین کرده است در این مناطق ویژه برنامه توسعه منطقه با هماهنگی تمامی دستگاه ها و تعامل بین آنها توسط استاندار انجام خواهد شد.

 

وی اظهار داشت: ایجاد هم افزایی بین صنایع و مراکز تجاری باید در این مناطق ویژه وجود داشته باشد و شهرهای به هم ریخته قدیمی مناسب این کار نیست و مناطق مختلف باید هر کدام جایگاه مشخص خود را در منطقه ویژه داشته باشند بنابراین یک منطقه علمی ویژه مدیریت می خواهد.

 

احمدی با اشاره به اینکه مناطق ویژه از تسهیلات زیادی برخوردارند گفت: تسهیلاتی همچون محسوب شدن به عنوان منطقه آزاد، معافیت های خاص و گمرکی هم وجود دارد. در مجموع دولت توجه خاصی دارد که این پنج منطقه فعال باشند و امروز گزارش استان آذربایجان شرقی مناسب بود و تفاهم نامه هایی که بین مراکز و حوزه ها امضا شده بود برای این منطقه عملکرد مناسبی را گزارش می کرد.

 

وی درباره پروژه رصدخانه کشور گفت: برای پروژه رصدخانه کشور اعتبارات در نظر گرفته شده که مجری طرح پژوهشگاه دانش های بنیادی است هدف این بود که با توجه به اهمیت موضوع رصد در کل علوم و حتی میان رشته ای هم انجام شود چرا که این رصدخانه مرکزی برای ارتباطات بین المللی نیز هست. خوشبختانه رایزنی بین وزارت علوم و معاونت علمی باعث احیای این طرح شد و برای احیای این طرح توافق انجام شد چرا که طرح های مشترکی که با عنوان طرح کلان ملی مطرح می شود باید بهره بردار داشته باشد و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اعلام کرد که از این طرح حمایت می کند.

 

معاون پژوهشی وزارت علوم با تاکید بر امتیازات ویژه طرح های کلان ملی گفت: طرح کلان ملی هم از لحاظ امتیازات پروژه ای و هم توجه ویژه دولت مورد اهمیت است و غیر از بحث اعتبارات مزایای جانبی بیشتری دارد گزارشات در این خصوص ارائه شده و مشکلات و برنامه های پیش روی در این طرح مطرح شده طبیعتا موضوع به کمیسیون مربوطه در شورا ارجاع گشت و ما در این جلسه فقط گزارش عملکرد داشتیم و ارزیابی اولیه در کمیسیون انجام شده که امیدواریم زودتر نهایی شود.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: اجلاس هم اندیشی ملی بروزرسانی سیاست ها و اولویت های پژوهش و فناوری سال 95 تا 99 در 9 اسفند ماه در کتابخانه ملی با حضور تعدادی از کارشناسان و متخصصین برگزار می شود.

انتها پیام/م

دیدگاه شما

آخرین اخبار