مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 4. اسفند 1394 - 0:53   |   کد مطلب: 17132
نشست هفتگی رسانه ای سخنگوی وزارت خارجه امروز دوشنبه با حضور نمایندگان رسانه های جمعی برگزار شد.

به گزارش صدای دانشجو، به نقل از دانشجو، حسین جابری انصاری، سخنگوی وزارت خارجه از سفر روسای جمهور سه قاره های آسیا، اروپا و آفریقا به تهران خبر داد.

 

وی ادامه داد: فردا سه شنبه الهام علی اف، رئیس جمهور آذربایجان به تهران سفر خواهد کرد و شنبه 8 اسفند رئیس جمهور سوئیس و دوشنبه 10 اسفند رئیس جمهور آفریقای جنوبی به ایران سفر خواهند کرد.

 

سخنگوی وزارت خارجه افزود: این سفرها معانی خاصی به همراه خواهد داشت و دوره جدیدی را در روابط ایران با کشورهای جهان رقم خواهد زد و امیدواریم این رفت و آمدها زمینه تحقق منافع ایران و سایر کشورها را با گفتگوهایی که انجام می شود فراهم آورد.

 

جابری انصاری همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر پیامد انفجارهای زینبیه گفت: تروریست ها هیچ گاه خواهان آتش بس نبوده و راه حل سیاسی را قبول نداشته اند.

 

وی افزود: این اتفاقی نیست که هم زمان با هر یک از مراحل پیشرفت نشست های بین المللی دیگر اقدامات تروریستی هم افزایش پیدا می کند و این یک پیام آشکار است که باید زمینه مبارزه با گروه های تروریستی از طریق راه حل سیاسی و با جدیت افزایش پیدا کند.

 

سخنگوی وزارت خارجه همچنین با اشاره به سفر وزیر خارجه عمان به ایران گفت: سفر بن علوی به ایران در راستای ارتقای روابط دو جانبه بود و چندین مسئول وی را در این سفر همراهی می کردند که بخش عمده رایزنی ها مبتنی بر راهکارهای اقتصادی بین مسقط – تهران بود.

 

جابری انصاری در خصوص رابطه ایران و حماس نیز گفت: در جشن های سالگرد پیروزی انقلاب ایران از همه جنبش ها و گروه های سیاسی و کشورهای مختلف شرکت می کنند که همه ساله روال بر این امر بوده است.

 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشور گفت: ایران از روابطی مستمر با فلسطین برخوردار است و در همین راستا روابط خود را در جنبش حماس علی رغم اختلافات اخیر ادامه می دهد.

 

وی همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص سفر از پیش اعلام نشده وزیر دفاع روسیه به کشورمان و پیام ویژه ای که گفته می شود از جانب رئیس جمهور روسیه به همتای ایرانی وی ابلاغ شده است نیز گفت: سفر وزیر محترم دفاع روسیه که پس از سفر هفته گذشته همتای ایرانی وی به مسکو انجام می شود نمادی از روابط نزدیک و تبادل نظرات مستمر بین دو کشور است. در این سفر وزیر دفاع روسیه پیام ویژه ای از پوتین رئیس جمهور این کشور به آقای روحانی منتقل کردند که ناظر به تحولات منطقه ای و مسائل دو جانبه است.

 

سخنگوی وزارت خارجه افزود: روابط ایران و روسیه به لحاظ سیاسی در عالی ترین سطح است و گفتگوهای جاری دو جانبه تلاش برای گسترده کردن هر چه بیشتر زمینه های همکاری در حوزه های اقتصادی و تبادلی بین دو کشور در حال انجام و جریان است.

 

جابری انصاری افزود: یکی از زمینه های همکاری که در حال رایزنی و گفتگوهای مشترک است زمینه تامین نیازهای دفاعی ایران است. در این خصوص گفتگوهایی میان مقام های ذیربط دو کشور در جریان سفر وزرای دفاع ایران و روسیه به تهران و مسکو در این خصوص در جریان بوده یکی از عمده مسائلی که در حال گفتگو در خصوص نسل جدید موشک اس 300 است که جزئیات آن حسب توافق هایی که بین دو کشور انجام خواهد شد در زمان مناسب منتشر خواهد شد.

 

وی همچنین در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه رسانه های روسی به نقل از منابع وزارت دفاع روسیه اعلام کردند که ایران هنوز پول مربوط به خرید سامانه اس 300 را پرداخت نکرده است به بیان این موضوع استناد کرد که مسئله اس 300 جزو مسائل مورد رایزنی دو کشور است. توافقات مسیر پیش بینی شده خود را طی می کند و مبادلاتی که باید بر اساس توافق ها انجام شود طی خواهد شد.

 

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به قطع کمک های مالی و نظامی عربستان به دولت لبنان و درخواست دولت لبنان از ایران برای کمک به این کشور نیز گفت: هنوز درخواست رسمی از سوی دولت لبنان به ایران ارسال نشده است.

 

وی افزود: جمهوری اسلامی پیش از این آمادگی خود را برای کمک به ارتش لبنان در برابر تروریست و گسترش آن در عالی ترین سطوح اعلام کرده است.

 

جابری انصاری خاطرنشان کرد: دولت عربستان سعودی بعد از اعلام آمادگی ایران اعلام کرد چهار میلیارد دلار کمک هایی در اختیار لبنان قرار خواهد داد به ویژه این کمک به ارتش لبنان بود که اخیرا به بهانه های واهی اعلام کردند این کمک ها در اختیار دولت لبنان قرار نمی گیرد. بر این اساس جمهوری اسلامی ایران از ارتش و دولت لبنان حمایت می کند و آمادگی خود را برای کمک از قبل اعلام کرده و اگر درخواست کمکی شود در سطوح نظام در این باره تصمیم گیری خواهد شد.

 

وی با اشاره به تغییر سمت معاون عربی آفریقایی وزارت خارجه (امیرعبداللهیان) گفت: در وزارت خارجه هیچ گاه خبر محرمانه وجود ندارد و رفت و آمد و تغییر نیروها امری عادی و هر تغییری به اطلاع افکار عمومی خواهد رسید.  

 

جابری انصاری در واکنش به اظهارات وزیر خارجه عربستان گفت: اظهارات وی خیلی از اوقات نزدیک به طنز است و جای گل آقای ایران خالی است که این فرد دست مایه طنزهای وی شود. عربستان خود به تروریست ها گذرنامه می دهد و تروریست هایی که کشته می شوند منصوب به این مسئله هستند.

 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص انفجارهای اخیر در آنکارا نیز گفت: جمهوری اسلامی محکومیت خود را در این راستا اعلام کرده و گسترش تروریست حکایت از آن دارد که این معضل، معضلی جهانی است و ضرورت توجه ویژه همه کشورها را در بردارد از این رو ایران آمادگی همکاری با کشورها برای مبارزه با تروریسم را دارد.

 

وی تصریح کرد: ما از راه حل سیاسی حمایت می کنیم و معتقدیم تمام کشورها با هماهنگی های یکدیگر بایستی با مسئله تروریست مبارزه کنند موضع جمهوری اسلامی در این خصوص آشکار است و تا وقتی اراده مشترک بین کشورها فراهم نشود وضعیت بحرانی فعلی ادامه خواهد یافت.

 

جابری انصاری در خصوص دخالت انگلستان در مسئله انتخابات نیز گفت: دستاورد مهم انقلاب ایران استقلال و آزادی است و ملت ایران نیاز به توصیه از هیچ بازیگر خارجی ندارد ملت بزرگ ایران با رقم زدن انتخاباتی آگاهانه زمینه توسعه کشور را فراهم خواهد کرد و از آنجا که مجلس شورای اسلامی نهاد مهم کشور است امیدواریم با انتخاب مجلسی قوی شرایط برای ایجاد خدمت به منافع ملی مهیا گردد.

 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین در خصوص تلاش ها بین کشورهای عضو اوپک برای بازگرداندن قیمت نفت نیز گفت: تلاش هایی در این راستا بین کشورهای عضو در جریان است و ایران از این تلاش ها حمایت می کند و بازگشت به شرایط قبل از تحریم در دستور کار است.

 

وی اضافه کرد: در سفر رئیس جمهور آذربایجان به ایران در زمینه مسائل سیاسی، اقتصادی و همچنین انرژی گفتگوهایی انجام خواهد شد و مجموعه ای از موافقت نامه ها آماده خواهد شد همچنین در سفر رئیس جمهور به اروپا نیز رایزنی ها بین شرکت ها برای خرید هواپیمای ایرباس انجام شد که تامین این نیازها در دستور کار سیاست خارجی ایران است.

انتها پیام/م

دیدگاه شما

آخرین اخبار