مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 6. اسفند 1394 - 18:32   |   کد مطلب: 17199
استاد حوزه گفت: رای ندادن به کسی که منصوب رهبری است به معنای ایستادن در مقابل ولی امر نیست.

به گزارش صدای دانشجو، به نقل از فارس، آیت‌الله محمد محمدقائینی در حوزه علمیه آیت‌الله آخوند با بیان اینکه ما در انتخاب باید به دنبال احسن و اصلح باشیم و نباید به صالح و حسن راضی شویم، اظهار کرد: آیا ملاک در انتخاب ما همشهری بودن، هم‎طایفه بودن و پست‎های مهم است؟ مسلماً اینها ملاک احسن و اصلح نیستند.

وی با طرح این سئوال که احسن و اصلح در مجلس خبرگان کیست؟ در پاسخ تصریح کرد: کسی که دارای شم فقاهت بوده و بصیرت داشته باشد.

این استاد درس خارج در حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه صرف داشتن معلومات شرط نیست بلکه خوب فهمیدن شرط است، گفت: نماینده مجلس خبرگان باید از همه لحاظ به‎روز باشد، مسائل سیاسی را بشناسد، موقعیت‎شناس باشد، بداند جایگاه خبرگان چیست و عالم به زمان باشد.

وی با بیان اینکه کاندیدای اصلح باید اهل عمل باشد و فقط شعار ندهد، افزود: سخنرانی در ارتباط با ولایتمداری ولایت فقیه آسان است اما اقدام به‌هنگام در دفاع از جایگاه ولایت شرط واقعی است.

محمدی‌قائینی با بیان اینکه کاندیدای احسن باید اهل صراحت و شفافیت باشد و عقیده خود را واضح و شفاف بگوید، افزود: کاندیدای اصلح باید ولایت‌محور باشد و در عمل هم ولایت‎مداری خود را اثبات کند.

وی ادامه داد: این موضوع هم باید توجه شود که آیا این فرد امروز هم ولایت‎محور هست یا نه؟ اینکه فردی قبلاً ولایی بوده باشد، ملاک نیست.

این استاد درس خارج در حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه هرکس ولایت فقیه را قبول نداشته باشد اصل دینش زیر سئوال است، افزود: امروز می‎بینیم بعد از 28 سال انتخاب رهبری چقدر مناسب بوده و بهترین شخص انتخاب شده است.

وی تأکید کرد: معتقدم باید به آنچه عقل و شرع می‎گوید رأی دهیم، نه اینکه بر مبنای تعصبات کسی را انتخاب کنیم.

محمدی‌قائینی با بیان اینکه نماینده مجلس خبرگان دارای اختیارات بالایی است، از این رو باید شخص مورد اعتمادی بوده و مرد میدان‎های سخت باشد، گفت: این فرد باید ملتزم به اسلام، انقلاب، شهدا و مرجعیت باشد و بر حزب‌اللهی‎ها تکیه کند، چراکه آنها انقلاب را نگه داشته‎اند.

وی ضمن اینکه از مردم خواست به شایعات توجه نکنند و مبنای انتخاب را حال فعلی افراد بدانند، گفت: میزان حال فعلی افراد است.

محمدی‌قائینی با بیان اینکه مهم نیست افراد در گذشته چه خدماتی داشتند بلکه مهم رویکرد فعلی آنهاست، تصریح کرد: یکی دیگر از ملاک‎های انتخاب اصلح نوع برخورد شخص با بحران‎ها، جریان‎ها یا افراد معاند است.

وی با بیان اینکه نماینده مجلس خبرگان نباید در لفافه سخن بگوید بلکه باید واضح و صریح موضع خود را اعلام کند، خواستار توجه به این امر شد.

وی با تأکید بر اینکه بعضی نهادها یک سری اسامی برای انتخاب افراد می‌دهند، اظهار کرد: برخی فکر می‎کنند اگر به این اسامی رأی ندهیم بی‎احترامی کرده‎ایم، در صورتی که این‌طور نیست زیرا خود نهادها نیز به این موضوع بی‎احترامی معتقد نیستند.

این استاد درس خارج در حوزه‌های علمیه کشور ادامه داد: رهبری و امام (ره) نیز چنین نظری نداشته و ندارند و طرح این موضوع‌ها فقط مغالطه است، زیرا ما باید به دنبال احسن‎ها و اصلح‌ها باشیم.

وی با بیان اینکه این نهادها افرادی را به عنوان «حسن» انتخاب کرده‎اند اما ما باید به دنبال احسن باشیم، ادامه داد: حقیقت این مطلب به این برمی‎گردد که تشخیص‎ها امر عرفی و بشری است و اختلاف‎پذیر است.

محمدی قائینی ادامه داد: برخی می‎گویند اگر کسی منصب مهمی از سوی رهبری داشته باشد، باید حتماً به او رأی داد زیرا رأی ندادن به او به معنای مقابله با ولی امر است که این یک نظریه مغالطه است.

وی ادامه داد: مگر پیامبر اکرم (ص) شخصیت‌های زیادی را به عنوان استاندار و فرماندار منصوب نکردند که برخی از آنها مانند «خالد ابن ولید» و «ولید ابن عطبه» خبیث از آب درآمدند؟

این استاد درس خارج در حوزه‌های علمیه کشور تصریح کرد: منصوب کردن یک آقا در یک مسئولیت به این معنا نیست که او اصلح است و بهتر از او پیدا نمی‌شود.

محمدی‌قائینی افزود: در لفافه بگویم در تشخیص مصلحت نظام یک شخصی را به عنوان رئیس این مجمع انتخاب می‎کنند، آیا این یعنی مطمئن‎ترین فرد است برای رهبر؟ اصلاً و ابداً؛ این طور نیست، مصلحت بر این است این آقا آنجا باشد و فعلاً چاره‎ای نیست.

این استاد درس خارج در حوزه‌های علمیه کشور خاطر نشان کرد: صرف اینکه کسی بگوید فلان منصب را از طرف رهبری دارم، فلان مسئولیت بر عهده من است و فلان نماد را یدک می‌کشم، آیا این به معناست که اگر به او رأی ندهیم مقابل ولی امر ایستاده‌ایم؟ اصلاً این طور نبوده و نیست.

وی با طرح این سئوال که این چه منطق و برهانی است؟ گفت: مردم باید اصلح را انتخاب کنند چه بسا کسی که این منصب را ندارد اصلح باشد و ما باید حجت شرعی برای رأیی که می‌دهیم داشته باشیم.

محمدی‌قائینی سخنانش در ادامه تصریح کرد: نمایندگان باید نسبت به فتنه‌ها و بحران‎ها به ویژه فتنه 78 و 88 موضع خود را صریح اعلام کنند.

وی اظهار کرد: موضوع مهم و بعد از انتخابات، احترام به آرای مردم و التزام به قانون و اعتراض نکردن به رأیی است که از صندوق بیرون آمده است؛ حتی اگر به دلخواه نباشد.

این استاد درس خارج در حوزه‎های علمیه کشور در پایان گفت: بعد از انتخاب فرد؛ آن شخص نماینده ماست و باید مطالبه‎گری از آن داشته باشیم حتی اگر کسی نباشد که ما به او رأی داده بودیم.

انتهای پیام/م

دیدگاه شما

آخرین اخبار