مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 25. مرداد 1391 - 15:11   |   کد مطلب: 1745
در چند هفته اخیر، بحث پیرامون حمله اسرائیل به تاسیسات هستهای ایران، یکی از مهمترین خبرهایی محسوب میشود که در فضای خبری بیش از هر موضوع دیگری مطرح شده است.

آن چنان که بخش قابل توجهی از گمانه‌زنی‌های تحلیل‌گران در این یک ماه اخیر به همین موضوع اختصاص یافته است. همین چند روز پیش بود که سایت دبکا، وابسته به اسرائیل، در گزارشی به بحث جنگ درمیان مسئولان ایرانی در جلسه‌ای اشاره کرد. هر چند که این خبر از این سایت وابسته به یهودیان نه تایید شد و نه از سوی هیچ منبع خاصی مورد استناد قرار گرفت.

در این میان به نظر می رسد که برخی رسانه‌های اسرائیلی در تلاش هستند تا با تاکید ویژه روی آمادگی ارتش اسرائیل هر لحظه خطر جنگ را جدی نشان دهند و به نوعی این موضوع را به مخاطب القا کنند که ایران به زودی در مقابل اسرائیل غافلگیر خواهد شد و خطر جنگ در صورت عدم عقب نشینی ایران جدی به نظر می‌رسد و در پایان این جنگ، ایران بازنده اصلی این ماجراست.

اما به نظر می‌رسد که دنیای واقعیت از مسائلی  حکایت دارد که چندان مطابق با گمانه زنی‌های جنگی رسانه‌های اسرائیل هم‌چون سایت دبکا و یا شبکه 10 دولتی این رژیم نیست. چرا که دیروز تعداد قابل توجهی از یهودیان مقیم اسرائیل در مقابل خانه وزیر دفاع این رژیم، ایهود باراک، تجمع کرده اند و نسبت به احتمال هر گونه حرکت غیرعقلانی به او هشدار داده‌اند. دراین میان شنیده‌ها حاکی از آن است که  این تظاهرات با فراخوان روزهای اخیر بسیاری از شخصیت‌های اسراییلی از جمله داوید گروسمن نویسنده مشهور اسراییلی برای برپایی تظاهرات اعتراضی علیه حمله احتمالی به ایران برپا شده!

مهران پیامی،کارشناس ارشد خاورمیانه، بر این باور است که تظاهرات برپا شده آن هم در مقابل خانه وزیر دفاع نشان دهنده چند موضوع بسیار مهم است که بدون توجه به آنها نمی‌توان در مورد بحث احتمال حمله اسرائیل به ایران تحلیلی واقعی داشت.

1-مردم اسرائیل از هر گونه درگیری که منجر به افزودن مشکلی بر مشکلاتشان شود گریزان هستند و در این راه از مورد خطاب قرار دادن و حتی اقدام اعتراض آمیز علیه هیچ مسئولی ابایی ندارند و حتی خود مستقیم وارد عرصه شده‌اند تا جلوی هر گونه احتمالی را بگیرند. هر چند که همین احتمال هم بسیار ضعیف است.

2-اسرائیل به هیچ وجه نمی‌تواند وارد جنگ شود، چرا که نخبگان و هنرمندان مقیم سرزمین‌های اشغالی به شدت تحرکات ضد دولتی در بحث جنگ دارند و همین مسئله سبب می‌شود اسرائیل حتی ‌نتواند کوچک ترین تحرکاتی داشته باشد.

3-اسرائیل در بهانه گیری برای حمله به ایران حتی در بین شهروندان خود هم شکست خورده و همین موضوع نشان از روند تدریجی بی‌‌اعتبار شدن حرف‌های این رژیم در عرصه عمومی دارد که این موضوع درآینده‌ای نه چندان دور برای حیثیت اسرائیل گران تمام می‌شود و حتی می‌تواند منجر به فاصله گرفتن آمریکا از این رژیم شود.

علاوه بر صحبت‌های این کارشناس منطقه‌ای، به نظر می‌رسد که رسانه‌های اسرائیلی در یک ماه اخیر بدون توجه به صحت گمانه زنی‌ها و یا حتی افکار عمومی اسرائیل تنها برای ایجاد یک جنگ روانی اقدام به تحلیل و بررسی‌ها پیرامون حمله قریب الوقوع کرده‌اند.

پیامی در این باره می گوید: این یک تاکتیک است که توسط مقامات اسرائیل به کار بسته شده تا آنان بتوانند یک جو روانی ایجاد کنند که با توجه به اعتراض شهروندان تل آویو این جنگ روانی کاملا بی ثمر بوده، از سوی دیگر واکنش‌های مقامات ایرانی و بی پاسخ گذاشتن این جنگ روانی نشان می‌دهد که مقامات تل آویو حتی در ایجاد فشار بر تهران در پایین حد ممکن موفق نبوده‌اند.

این استاد دانشگاه در ادامه با اشاره به شرایط اسرائیل پس از انتشار خبر تجمع ضد جنگ در مقابل خانه وزیر دفاع می افزاید: از این پس فضای سیاست‌گذاری در اسرائیل و ادامه روند جنگ روانی مبنی بر حمله به ایران با پیچیدگی خاصی برای خود مقامات این رژیم همراه خواهد بود چرا که از یک سو اسرائیل با بحران مقبولیت تصمیم حمله روبه رو است و از سوی ادامه روند گمانه زنی در رسانه‌ها می‌تواند نتیجه معکوس داشته باشد و فشار روانی آن روی دوش یهودیان خواهد بود.

نباید از این مسئله هم چشم پوشی کرد که در یک ماه اخیر خبرهای مختلفی درباره خودسوزی چند اسرائیلی در رسانه ها منتشر گردیده که نشان از بحران عمیق اقتصادی-اجتماعی مقیم های این رژیم دارد و همین مسئله روز به روز شرایط را برای مقامات اسرائیل دشوارتر می‌کند.

مهران پیامی با توجه به تمام شرایط موجود به این مسئله اشاره می کند که اسرائیل از این پس بیش از گذشته به باتلاق مشکلات اجتماعی و داخلی فرو خواهد رفت و بدون تردید روند خود را تغییر خواهد داد و شاید بتوان گفت اسرائیل تا چند ماه آینده باید به جنگ با مشکلات اجتماعی و داخلی شهروندان خود برود.

دیدگاه شما

آخرین اخبار