مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 2. شهريور 1395 - 16:38   |   کد مطلب: 18549
نکته جالب هجمه رسانه‌های به‌اصطلاح اصلاح‌طلب؛ سابقه آنها در مسائل مشابه است. کسانی که روزگاری منتقدان برجام را به خاطر نگاه امنیتی مسخره می‌کردند، حالا دلواپس ۴ تا هواپیمای کشور هم‌پیمان شده‌اند.

به گزارش صدای دانشجو به نقل از دانشجو، چند نشست و برخواست پرسر و صدا. بمب‌افکن‌های روس پس از بلند شدن از پایگاه نوژه همدان حلب را بمباران کردند؛ اما ترکش‌هایش واشنگتن را نگران کرد، تل‌آویو را لرزاند و برخی‌ها ایرانی‌ها را هم به حرکت انداخت. عده‌ای دلواپس امنیت کشور شده‌اند و دم از نقض قانون اساسی می‌زنند. آیا واقعا استفاده جنگنده‌های روس از پایگاه هوایی ایران خلاف قانون اساسی است؟ چرا برخی علم دلواپسی بلند کرده‌اند؟ همکاری نزدیک ایران و روسیه در سوریه چه پیامی برای دنیا دارد؟

 

از تأسف آمریکایی تا شیطنت انگلیسی

«تاسف‌بار است» این واکنش آمریکایی‌ها به خبر استفاده روس‌ها از پایگاه شهید نوژه همدان برای بمباران ترویست‌ها در سوریه بود. خبری که به سرعت در به تیتر اول رسانه‌های داخلی و خارجی تبدیل شد و واکنش‌های متفاوتی را به دنبال داشت.

 

شبکه سلطنتی انگلیس بلافاصله پس از انتشار این خبر با تبلیغات پر حجم تلاش داشت اینگونه القا کند که ایران دست به اقدامی کم نظیر زده و حضور جنگنده‌ها روس در همدان خلاف قانون اساسی است. خطی که در ایران هم روزنامه‌های اصلاح‌طلب «آرمان» و «اعتماد» دنبال کردند. اظهار نگرانی «فلاحت‌پیشه» درباره نقض اصل١٤٦ قانون اساسی دست‌مایه این رسانه‌ها برای مخالفت با این اقدام شد.

 

فلاحت‌پیشه البته جواب سوالش را از رئیس مجلس گرفت. او در پاسخ شنید: «براساس اصل ١٤٦ قانون اساسي استقرار هرگونه پايگاه نظامي و خارجي در كشور ممنوع است و بايد توجه داشت ايران پايگاهي در اختيار كشوري قرار نداده است و اينكه با روسيه به عنوان متحد در مسائل منطقه مانند سوريه همكاري داريم به اين معنا نيست كه ما پايگاه به روسيه از نظر نظامي داده‌ايم و اگر در رسانه‌ها كسي اين را مطرح كرده است موضوع تكذيب مي‌شود.»

 

اس 400 به همدان می‌آید؟

حاشیه‌سازی جنگنده‌های روس اما به داخل ایران محدود نبود و رسانه‌های مختلف دنیا به تحلیل حضور بمب‌افکن‌های روس در همدان پرداختند. پایگاه خبری «دبکا فایل» وابسته به وزارت جنگ رژیم صهیونیستی به نقل از منابع اطلاعاتی و نظامی خود مدعی شد روسیه قصد دارد در پایگاه هوایی نوژه واقع در 50 کیلومتری شهر همدان در غرب ایران سامانه دفاعی اس 400 را مستقر کند و این کار را برای دفاع از جنگنده‌های خود انجام می‌دهد که به تازگی از این پایگاه به سمت سوریه برای حمله به مواضع تروریست‌ها پرواز کرده‌اند. این پایگاه هممچنین ادعا کرده که با توجه به تعمیق همکاری‌ای استراتژیک میان تهران و مسکو تنها یک گام برای ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه برای رسیدن به ائتلاف ایرانی روسی و ترکی باقی مانده است و این گام سفر رجب طیب اردوغان به تهران است تا بر سر یک بسته نظامی میان تهران و آنکارا به نتیجه برسند.

 

خبر استقرار اس-400 در همدان به سرعت تکذیب شد. علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره ادعای «دبکا فایل» گفت: سایت های صهیونیستی مطالب خلاف اعتبار عنوان می کنند، در کل هیچ استقراری توسط روسیه در خاک جمهوری اسلامی صورت نگرفته است.

 

محور شرارت جدید

در ادامه واکنش‌ها به حضور جنگنده‌های روس در ایران، پایگاه اینترنتی تایم در گزارش نوشت: «به نظر می‌رسد آمریکا و متحدانش با «محور شرارت» جدیدی در خاورمیانه مواجه هستند. محوری که از ایران، روسیه و سوریه تشکیل می‌شود. پس از آن که ایران به روسیه اجازه داد از یکی از پایگاه‌هایش برای حمله به اهدافی در سوریه است»

 

پایگاه نوژه، امن‌ترین مکان برای بمب‌‎افکن‌های روس

روزنامه روسي وزگلياد هم در مطلبی نوشت: برخي افراد هواپيماهاي راهبردي روسيه را رهگيري كرده و اطلاعات مربوط به اين هواپيماها را در اختيار شبه نظاميان و تروريست ها قرار مي دهند. ترجيح مي دهيم انگشت اتهام را به سوي كسي نشانه نرويم ولي تروريست ها و مخالفان كه به آنها پيوسته‌اند، توانسته‌اند از تيررس جنگنده هاي روسي مخفي شوند. اين يكي از دلايلي بوده است كه روسيه تصميم گرفته تا از پايگاه هوايي همدان به عنوان پايگاهي براي حمله به اهداف گروه هاي تروريستي در سوريه استفاده كند. این روزنامه روسی درباره دلایل دیگر استفاده روس‌ها از پایگاه هوایی شهید افزود: امتياز ديگر استفاده از پايگاه هوايي همدان توسط هواپيماهاي جنگنده روسي اين است كه اين پايگاه هوايي در منطقه‌اي واقع شده است كه در برابر حملات موشك‌هاي كروز كاملا امن است.

 

بازی خرس‌ها در زمین مقاومت

در داخل کشور هم برخی رسانه‌ها و شخصیت‌ها از حضور جنگنده‌های روس در ایران استقبال کردند. «حسین شمسیان» عضو شورای سردبیری روزنامه کیهان در کانال تلگرامش نوشت: «به خدمت گرفتن توان روسیه علیه داعش و النصره در جنگ راهبردی سوریه،یک هنر است ونقطه مقابل آن، بازی در پروژه آمریکا علیه محور مقاومت است.این درس ظریف سلیمانی،درجنگ نامتقارن برجام است.»

 

«مهدی محمدی» کارشناس مسائل سیاسی هم در یادداشتی کنایه‌آمیز نوشت: «استفاده روسيه از پايگاه هوايي همدان براي عمليات در سوريه، براي آنها كه تحولات راهبردي را از ديدگاهي تاريخي تعقيب مي كنند، درس هاي بي نظيري دارد. مهم ترين درس اين است كه شايد براي نخستين بار در تاريخ يكصد سال گذشته اين منطقه، يك ابرقدرت نظامي، به هزينه خودش، در نبردي درگير شده كه متعلق به ماست؛ آن هم پس از آنكه يك سردار ايراني، رهبر كهنه كار آن را فقط در يك جلسه، به يك جمع بندي دوران ساز رسانده، آن هم در حالي كه شايد، پيش تر، خلاف آن مي انديشيده است. گاهي ذكاوت اين است كه آدمي بداند به چه چيز بايد افتخار كند و به چه چيز نبايد!»

 

بی‌خیال‌ها دلواپس می‌شوند

در آن سوی میدان اما منتقدان هم فعال بودند. برخی دلواپس زیر سوال رفتن قانون اساسی جمهوری اسلامی شده‌اند برخی هم می‌گویند نکند روس‌ها از فعالیت‌های نظامی ایران جاسوسی کنند. آش آنقدر شور شده که «فرهمند علیپور» خبرنگار فراری و همکار «بی بی سی فارسی» در کانال تلگرامش نوشت: « شعار "نه شرقي، نه غربي " حكومت ايران هم زماني زنده شد و يك دفعه حاميان سينه چاكي پيدا كرد،  (حتي كسري ناجي در بي بي سي، جالب اينكه تا ديروز همه اين شعار را لعن ميكردند، آنهم شعاري كه متعلق به دوران دو قطبي جنگ سرد بود) كه ايران به كمك روسيه آمد، تا روسيه به كمك ايران بيايد ، تا با افراطي هاي گردهم آمده در سوريه عليه دولت متحد ايران و روسيه در دمشق مقابله كنند و اِلا زماني كه حكومت ايران به كمك آمريكا آمد تا به حمايت از دولت رباني بيايند و افراطي هاي طالبان را در كابل و افغانستان سرنگون كنند و ايران نقشي غير قابل إنكار در اين زمينه بازي كرد ( رجوع كنيد به مستند ايران و غرب ساخته شده توسط سرويس جهاني بي بي سي ) كسي از "نه شرقي، و نه غربي" حكومت ايران هيچ يادي نكرد!! »

 

نکته جالب هجمه رسانه‌های به‌اصطلاح اصلاح‌طلب؛ سابقه آنها در مسائل مشابه است. کسانی که روزگاری منتقدان برجام را به خاطر نگاه امنیتی مسخره می‌کردند، حالا دلواپس ۴ تا هواپیمای کشور هم‌پیمان شده‌اند. آن هم هواپیماهایی که باید در دالان‌های هوایی مشخصی پرواز کنند. دم خروس حمایت آقایان از بازرسی بدون ضابطه آزانس در نقاط حساس کشور و  پیوستن ایران به معاهده‌هایی مانند گروه ویژه اقدام مالی(FATF) را باور کنیم یا سروصدای این دلواپسی امروزشان برای امنیت کشور!

 

حضور جنگنده‌های روس در ایران در درجه اول نشان‌دهنده بازگشت دوباره روس‌ها به عرصه میدانی سوریه است. آنها که اسفند سال گذشته با دل بستن به آتش‌بس حضور کم‌رنگی در عرصه میدانی سوریه داشته‌اند با شکست مذاکرات صلح آمده‌اند تا در میدان جنگ کار را تمام کنند. به نظر می‌رسد رسانه‌ای شدن این ماجرا هم یک تاکتیک رسانه‌ای برای افزایش نیروهای محور مقاومت باشد از یک‌سو و اعلام عمومی افزایش مناسبت تهران-مسکو از سوی دیگر باشد.

انتها پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار