مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 8. شهريور 1395 - 12:10   |   کد مطلب: 18563
در نامه ای خطاب به رئیس مجلس عنوان شد؛
نگاهی که به شان ملت دارید را اصلاح کنید/ دانستن حق مردم است
۱۵۸ تشکل دانشجویی در نامه‌ای به لاریجانی: متأسفانه با بررسی تجربه عملکرد شما در بررسی برجام و همچنین بررسی الگوی جدید قراردادهای نفتی، سؤالاتی جدی در مورد اندیشه و مشی فکری شما ایجاد می‌شود که نیاز به تفکر و پاسخگویی جدی دارد.

به گزارش صدای دانشجو، ۱۵۸ تشکل دانشجویی در نامه ای خطاب به علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی با طرح پرسش هایی خواستار پاسخگویی وی شدند.

در این نامه آمده است: متأسفانه با بررسی تجربه عملکرد شما در بررسی برجام و همچنین بررسی الگوی جدید قراردادهای نفتی، سؤالاتی جدی در مورد اندیشه و مشی فکری شما ایجاد می‌شود که نیاز به تفکر و پاسخگویی جدی دارد.  وقتی این خط فکری را در مسئله‌ی برجام پی می‌گیریم، تأکید جناب‌عالی بر عدم لزوم بررسی آن توسط نمایندگان ملت و کفایت پیگیری در شورای عالی امنیت ملی، و پس از آن عدم لحاظ کردن نتایج  چندین و چند جلسه بررسی دقیق و کارشناسی برجام در کمیسیون ویژه، در جلسه‌ی صحن عمومی مجلس، و نهایتا تصویب  ۲۰ دقیقه‌ای آن، یعنی در حداقل زمان قانونی ممکن برای بررسی طرح‌های معمولی، تداعی‌کننده‌ی برخورد تسامحی و تسریع بخش شما در این طرح کلان ملی است که متأسفانه به نظر می‌رسد علی‌رغم وجهه تأثیرگذار و قابل قبولی که در جامعه دارید، برخوردتان با طرح‌های کلان اقتصادی-سیاسی که ارتباط مستقیم با منافع ملی دارد و هر خلل و فرجی در آن خطر وابستگی کشور به بیگانگان را به دنبال دارد، همراه با تساهل  و تسامح بسیار و در برخی موارد برخوردی مشتاقانه است. درصورتی‌که توقع آن است که شما به عنوان صدای رسای ملت و مهم‌تر از آن با توجه به سوگندی که یادکرده‌اید، استقلال کشور و حراست از نفوذ بیگانه را سرلوحه‌ی تصمیم‌گیری‌های خود قرار دهید.

 

تشکل های دانشجویی عنوان کرده اند: آیا این نمایانگر آن نیست که جناب‌عالی پیشرفت کشور، که باید از درون بجوشد را با نیم‌نگاهی به بیرون می‌بینید؟ آیا این رفتارها نشان‌گر آن نیست که شما در حال همراهی کردن با دولتی هستید که داعیه‌ی توسعه‌ی اقتصادی با شیوه‌ی نه‌چندان مطمئن غربی دارد؟ این‌که در مواقع لازم از دادن شعارهای استکبار ستیزانه دریغ نمی‌ورزید اما به هنگام پیاده کردن آن در روابط اقتصادی-سیاسی با ادله‌ای مانند آرامش کشور، عقل‌گرایی و واقعیات جامعه با طرح‌ها و تفکرات دولت همراهی می‌کنید، به چه معناست؟ به نظر شما خطری که رهبر معظم انقلاب تحت عنوان تغییر سیرت در عین ثابت بودن صورت از آن یادکرده‌اند، کجا معنا پیدا می‌کند؟ بنابراین سؤال اینجاست که نسبت شما به عنوان رئیس فراکسیون ولایت و همچنین رئیس مجلس شورای اسلامی با یک دولت تکنوکرات چیست ؟ آیا عقلانیتی که در عمل آن را پیگیری می‌کنید با شعارهایی که سرمی‌دهید، همخوانی دارد؟

 

در ادامه آمده است: نکته اساسی دومی که با پیگیری خط مشی جناب‌عالی در بررسی طرح‌های مختلف به چشم می‌خورد، نحوه نگرش شما به مردم است. همان‌طور که از بیانات امام راحل و مقام معظم رهبری برمی‌آید، اساساً هدف انقلاب ارتقای فهم مردم است و حرکت و پیش رفتن انقلاب چیزی جز رشد فهم مردم نیست. این‌که بنیان‌گذار کبیر انقلاب می‌فرمایند مجلس در رأس امور است، به این معناست که در نظام اسلامی، مردم باید اساس تمام کارها قرار گیرد و اراده آن‌ها رأس تمام کارها باشد. بنابراین بدون تلاش برای رشد و ارتقای فهم و تجربه‌های این ملت از طریق تبیین مسائل برای مردم، انقلاب اسلامی پیشرفتی نمی‌کند و اساساً پیشرفت انقلاب در صورتی حاصل می‌شود که اراده مردم در تمام تصمیم‌گیری‌های خرد و کلان جامعه مشارکت حداکثری داشته باشد.

 

در این نامه بیان شده است: همان‌طور که رهبر انقلاب درزمینه‌ی تبیین مسائل برای مردم می‌فرمایند: «تبیین اساس کار ما است. ما با ذهن‌ها مواجهیم، با دل‌ها مواجهیم؛ باید دل‌ها قانع بشود. اگر دل‌ها قانع نشد، بدنها به راه نمی‌افتد، جسم‌ها به کار نمی‌افتد؛ این فرقِ بین تفکّر اسلامی و تفکرات غیر اسلامی است.». در تجربه برجام علی‌رغم تأکیدات فراوان رهبری مبنی بر این‌که برجام برای مردم ما یک تجربه تاریخی است که باید باعث رشد فهم و تجربه مردم شود، آنجایی که تصمیم‌گیری‌ها بااراده شما گره خورد، گویا مسئله‌ی اصلی که همان رشد مردم است، آن‌طور که شایسته بود لحاظ نشد و این خطر تکرار تجربه‌های تاریخی در مسائل مشابه را افزون می‌کند. همچنین در مسئله‌ی الگوی جدید قراردادهای نفتی (IPC) ، تأکید شما در عدم لزوم طرح این مسئله در مجلس، و پس از ورود آن به مجلس، سعی در برگزاری جلسات غیرعلنی که با شرایط امنیتی خاص تشکیل می‌شود، این بیم را شدت می‌بخشد که شما اعتماد لازم به فهم نمایندگان ملت را نداشته و لزومی در انتشار و تبیین مطالب مطرح‌شده در مجلس برای عموم مردم نمی‌دانید. درحالی‌که رهبر معظم انقلاب درباره شاخصه‌های انقلابی‌گری  می‌فرمایند: «جمهوری اسلامی یعنی این؛ مردم محورند، مقاصد برای مردم است، هدف‌ها متعلّق به مردم است، منافع مال و مِلک مردم است، اختیار در دست مردم است».
 

 

158 تشکل دانشجویی پرسیده اند: آیا تابه‌حال با توجه به عملکرد یک دهه‌ای خود، رویکرد مناسب در افزایش فهم مردم را داشته‌اید؟ و آیا برگزاری جلسات غیرعلنی مکرر را نمی‌توان به معنای نادیده گرفتن اهمیت افزایش  فهم مردم درزمینه مسائل مختلف دانست؟ آیا عبور سریع و همراه با تسامح از طرح‌های مختلف بدون در نظر گرفتن نظرات کارشناس ها و نمایندگان مردم  به این معنا نیست که شما اهتمام لازم را در ایجاد مشارکت حداکثری رأی مردم در مسائل مختلف ندارید؟ به نظرتان، کاهش صد هزار عددی رأی شما در انتخابات  هفت اسفند، در اعتراض به برخوردهای گاهاً دوگانه و نادیده گرفتن رشد مردم در مسائل و عدم اهتمام به مشارکت حداکثری اراده‌ی آن‌ها در مسائل نبوده است؟ بنابراین آیا لازم نمی‌بینید به تصحیح نگاهی که تاکنون  به شأن ملت داشته‌اید بپردازید؟

 

در انتهای نامه آمده است: در پایان خواستار توجه بیشتر جناب‌عالی نسبت به وظایف اصلی مجلس یعنی بررسی موشکافانه و تبیین مسائل کلان ملی و تنظیم روابط خارجی بر اساس مصالح کشور و ملت هستیم تا در خلال آن هدف بلند انقلاب اسلامی یعنی افزایش فهم تاریخی ملت در برهه‌های سرنوشت‌ساز رخ بدهد.

انتها پیام/

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار