مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 28. شهريور 1395 - 23:44   |   کد مطلب: 18620
با گذشت دو ماه از مطالبات صریح رهبری، با سه تن از فعالین دانشجویی به گفتگو نشسته ایم تا به بررسی عملکرد مسئولین ارشد نظام بخصوص سران قوا در برخورد با مدیران متخلف در قضیه حقوق های نجومی بپردازیم.

به گزارش صدای دانشجو، انتشار تصویر چندین فیش حقوقی با رقم های نجومی برخی مدیران اجرایی سرمنشاء اتفاقات و تحولات گسترده ای در فضای سیاسی و فرهنگی ایران در بهار و تابستان 1395 بود. این بار این شبکه های اجتماعی بخصوص تلگرام و اینستاگرام بودند که نقش پررنگ تری را در این ماجرا ایفا می کردند هر چند خبرگزاری ها و مطبوعات بازیگرانی کم اهمیت تر از شبکه های اجتماعی نبودند.

 

در این بین حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران در بیانیه ای که  سایت رسمی دولت آنرا منتشر کرد بر برخورد با مدیران متخلف تاکید کرد و علی لاریجانی و آیت الله آملی لاریجانی نیز دستور ورود دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کل کشور به این ماجرا را دادند.

 

اما نقطه تحول این ماجرا از 16تیر 95 و با دستورات صریح آیت الله خامنه ای، رهبر انقلاب اسلامی آغاز شد.  رهبر انقلاب اسلامی در خطبه های نماز عید فطر در مصلای تهران این برداشت های غیر منصافه از بیت المال را نامشروع، گناه و خیانت به آرمان های انقلاب اسلامی دانستند و بر عزل و مجازات دریافت کنندگان حقوق های نجومی تاکید کردند.

 

 

پیشتر نیز رهبر انقلاب اسلامی در دیدار رمضانی با هیئت دولت تاکید کرده بودند که برخورد با متخلفان با جدیت پیگیری شود و نتایج آن برای مردم اطلاع رسانی شود.

 

با گذشت دو ماه از مطالبات صریح رهبری، با سه تن از فعالین دانشجویی به گفتگو نشسته ایم تا به بررسی عملکرد مسئولین ارشد نظام بخصوص سران قوا در برخورد با مدیران متخلف در قضیه حقوق های نجومی بپردازیم.

 

در این گفتگو محمد طاها کمربیگی، فعال دانشجویی و دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی همدان، محمد علی رضوان، دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی همدان و میلاد بیرونی، دانشجوی فقه و حقوق دانشگاه بوعلی سینا و عضو شورای مرکزی قرارگاه دانشجویی شهید همدانی بسیج دانشجویی استان همدان ما را همراهی می کنند.

 

آنچه در ادامه می خوانید متن کامل گفتگوی ما با این فعالین دانشجویی است.

 

نوع عملکرد مسئولین ارشد نظام بخصوص سران سه قوه را در برخورد با مدیران متخلف در قضیه حقوق های نجومی را چگونه ارزیابی می کنید؟ بنظرم از قوه مجریه شروع کنیم بهتر باشد؟

کمربیگی: در شرایطی که کشور ما با مشکلات عدیده اقتصادی دست و پنچه نرم می کرد شاهد یک آبروریزی بودیم که هم مردم و هم حضرت آقا را دل آزرده کرد.

 

رهبر انقلاب اسلامی از همان ابتدا برخورد قاطع با متخلفات را مورد تاکید داشتند و به عنوان یک مسئله فقهی فرمودند که در آمدهایی که آن  مدیران متخلف از این طریق داشتند حرام است . رئیس جمهور هم از همان ابتدا به مردم قول دادند که برخورد قاطع با این مدیران خواهند داشت و اخبار آن را به اطلاع مردم خواهند رساند اما هرچه جلوتر رفتیم هیچ خبری از برخورد نبود و تنها چند تن از مدیران استعفا دادند و بعضا برخی از همان مدیران در مسئولیت های دیگری بکارگیری شدند.

 

حتی سخنگوی دولت یکی از همان مدیران متخلف را پاکدست خطاب می کند که آن هم با واکنش های مردمی روبرو شد.

آنطوری که بنظر می رسد دولت هیچ تصمیم قاطعی برای برخورد با این مدیران را ندارد.

 

آقای کمربیگی فکر میکنید دلیل آن چیست؟

دلیل آن هم ازدوحالت خارج نیست  اول اینکه دولت خودش را وامدار آن مدیران می داند و یا اینکه دولت اعتقادی به چرخش نخبگان درکشور ندارد.

 

میلاد بیرونی: در قوه مجریه اما ما شاهد موضع گیری آقای نوبخت بودیم که بعنوان سخنگوی دولت آقای صفدر حسینی و سایر اعضا را از پشتوانه های نظام مطرح کردند در صورتی که اصلا اینگونه نیست و این اظهارات سبب دلسردی مردم از نظام می شود آنهم کسانی که به قول مقام معظم رهبری مال های حرام را جمع می کنند و شکم هایشان را پر از مال های حرام می کنند هر چند که در ادامه دیدیم که آقای نوبخت سعی کردند از کنار این مسئله به نوعی عبور کنند.

 

برخورد در بحث فیش های نجومی اصلا نتیجه ملموسی نداشته و حتی مدیرانی که فیش های حقوقی گرفته بودند خودشان استعفا دادند و این یعنی دولت نیامد این مدیران را از مسئولیتشان خلع کند و در کل دولت نمی خواست طوری با این مسئولین برخورد کند که باعث ضربه خوردن به وجه خودش بشود. اما من میخواهم در اینجا مسئله دیگری را هم بازگو کنم.

 

چه مسئله ای؟

دولت نه تنها در مسئله فیش های نجومی برخورد جدی ندارد بلکه در مسائل دیگری مانند قضیه حسین فریدون نیز تلاش جدی ندارد در صورتی که رئیس سازمان بازرسی کل کشور صراحتا از لابی برادر رئیس جمهور در انتصاب کسی که قبلا پرونده های کلان مالی داشته برای مدیرعاملی بانک رفاه نام می برد.

 

شما عملکرد دولت را چطور ارزیابی می کنید؟

محمد علی رضوان: کوتاه و مفید نظرم را می گویم.  به نظر بنده رئیس جمهور در این قضیه عملکرد ضعیفی داشت و مسئله مبارزه با فساد که آقای روحانی مطرح کردند و تاکیدهای فراوانی که نسبت به این مسئله داشتند در حد شعار باقی ماند.

 

 

عملکرد قوه مقننه و شخص دکتر لاریجانی را چطور ارزیابی می کنید؟

میلاد بیرونی: چیزی که ما از دستگاه قانون گذاری کشور دیدیم بخصوص در عملکرد آقای لاریجانی به نوعی بنده حس کردم که با مصامحه با این مسئله برخورد کردند حتی من خاطرم هست از گفتن لفظ فیش های نجومی ایشان امتناع داشتند و موضوع حقوق های نامتعارف را مطرح کردند.

 

رضوان: رئیس مجلس نه پیگیری خاصی از ایشان دیدم و نه موضع گیری خاصی در این مسئله داشتند.

 

در این قضیه نگاه خاصی به قوه قضاییه وجود داشت و وجود نهاد نظارتی مانند سازمان بازرسی کل کشور بر اهمیت آن اضافه می کرد. عملکرد قوه قضاییه چگونه بود؟

محمدطاها کمربیگی: قوه قضاییه در حیطه اختیار خودش به عقیده بنده به اندازه کافی ورود پیدا کرده است منتهی آنهم نیاز به همکاری دولت دارد.

 

رضوان: آیت الله لاریجانی بعنوان مسئول قوه قضاییه بنظرم عملکرد بهتری داشت ولی ایشان هم خیلی بهتر می توانست در این قضیه عمل کند.

 

میلاد بیرونی: در حوزه دستگاه قضاییه هم رئیس دستگاه نسبت به این موضوع اهتمام داشتند و بارها در جلسات مسئولین ارشد قوه قضاییه نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند و هم سایر مسئولین این قوه بطور خاص آقای محسنی اژه ای نیز به عنوان سخنگوی قوه قضاییه نسبت به برخورد با این موضوع تاکید کردند.

 

مصاحبه از امیرعباس امیدیان

پایان/

دیدگاه شما

آخرین اخبار