مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 14. آذر 1395 - 21:58   |   کد مطلب: 18734
جامعه اسلامی دانشجویان دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا در بیانیه ای با تاکید بر خودکفایی گندم در حوزه کشاورزی، از عدم توجه کافی دولت به مسئله زمان اعلام قیمت تضمینی خرید گندم انتقاد کرده است.

به گزارش صدای دانشجو جامعه اسلامی دانشجویان دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا در بیانیه ای با تاکید بر خودکفایی گندم در حوزه کشاورزی، از عدم توجه کافی دولت به مسئله زمان اعلام قیمت تضمینی خرید گندم انتقاد کرده است.

 

در این بیانیه آمده است که امسال مطابق خبرهایی که در مطبوعات و خبرگزاری ها منتشر شده است، باوجود اینکه وزارت جهاد کشاورزی پیشنهاد خود را ابتدای شهریورماه به دولت داده اما هم‌اکنون با گذشت 80 روز از زمان مقرر، هنوز این قیمت توسط هیات دولت اعلام نشده است.

 

آنچه را که در ادامه میخوانید متن کامل این بیانیه است:

 

بسم الله الرحمن الرحیم

مطمئناً خودکفايي در کشاورزي مقدمه‌ايست براي استقلال و خودکفايي در زمينه‌‌‌هاي ديگر

امام خمینی-11مهر67

 

امروزه اهمیت کشاورزی در حوزه سیاست گذاری های کلان کشور بر همگان روشن و واضح است و عمدتا از آن بعنوان لوکومویتو اقتصادی، مقاوم ترین بخش اقتصادی، کاربردی ترین و سرمایه اندوزی ترین بخش و تاثیر گذار در احیای منابع طبیعی یاد میکنند و بر مزیت رقابتی ایران در این بخش تاکید دارند.

 

گندم مناسب ترین گزینه کشاورزی ایران است چرا که کشت گندم در ایران در مقایسه با سایر محصولات از چند جهت حائز اهمیت است. از یک سو یک و نیم میلیون بهره‌بردار بر نیمی از اراضی زراعی کشور، به کشت گندم می‌پردازند و از طرف دیگر با توجه به سرانه مصرفی بالای این محصول در ایران اهمیت تولید آن را چندین برابر کرده است.

 

در اهمیت خودکفایی در گندم باید گفت که محصول اصلی سبد مصرفی تمام خانواده‌های ایرانی است و در بیش از ۶میلیون هکتار از اراضی کشاورزی کشور، گندم کشت می شود.

 

هم‌اکنون ابزار موثر دولت در خودکفایی گندم، اعلام قیمت خرید تضمینی گندم است. دولت هر سال تضمین می‌دهد گندم تولید داخل را با قیمت اعلام شده از کشاورزان خریداری کند که همین امر موجب میشود کشاورز نسبت به فروش محصول خود نگرانی نداشته باشد.

 

در این بین باید گفت دو عامل در این فرایند تأثیرگذار است اولا مقدار قیمت اعلام شده و ثانیا زمان اعلام قیمت خرید تضمینی گندم که طبق قانون دولت موظف است تا قبل از شروع سال زراعی (اواخر شهریور ماه) قیمت را اعلام کند.

 

در صورت تاخیر دولت در تأخیر اعلام قیمت دو نتیجه مهم خواهد داشت که اولا احتمال جایگزینی بخشی از سطح‌زیرکشت به کشت محصولات دیگر وجود خواهد داشت و ثانیا باعث  تاخیر در زمان کشت گندم و کاهش میزان تولید نهایی خواهد شد.

 

امسال مطابق خبرهایی که در مطبوعات و خبرگزاری ها منتشر شده است، باوجود اینکه وزارت جهاد کشاورزی پیشنهاد خود را ابتدای شهریورماه به دولت داده اما هم‌اکنون با گذشت 75 روز از زمان مقرر، هنوز این قیمت توسط هیات دولت اعلام نشده است.

 

جامعه اسلامی دانشجویان دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا بنابر رسالت خود وظیفه خود میداند تا بار دیگر اهمیت زمان اعلام قیمت خرید تضمینی گندم در فرآیند خودکفایی محصول استراتژیک گندم را به مسئولین محترم یادآوری نماید و این سوال را از دولت محترم بپرسد که چرا تا به امروز 80 روز از زمان اعلام قیمت تضمینی گندم گذشته است و همچنان هیچ خبری در این باره نیست.

 

و من الله توفیق

14 آذر ماه 1395

جامعه اسلامی دانشجویان دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا

 

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار