مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 1. دى 1395 - 18:30   |   کد مطلب: 18775
دانشجويان دانشگاه پيام نور مركز همدان در اعتراض به افزايش شهريه‌ دانشجويي و برخي مسائل و مشكلات موجود در اين دانشگاه تجمع كردند.

به گزارش صدای دانشجو، ظهر امروز دانشجویان پیام نور مرکز همدان تجمعی اعتراض‌آمیز در قبال افزایش 15 درصدی شهریه‌ها و عدم توانایی در پرداخت آن برگزار کردند.

با وجود نزدیکی به تاریخ برگزاری امتحانات، سامانه دانشجویی برای دریافت کارت ورود به جلسه به خاطر عدم پرداخت شهریه باز نشده که به همین دلیل تعداد زیادی از دانشجویان معترض پلاکاردهایی با عناوینی چون «علت عدم ثبات در شهریه چیست؟»، «با آینده دانشجویان بازی نکنید»، «آیا شهریه‌ ما را پس می‌دهند؟؟؟»،‌ «جیب بابام خالیه،‌ وای از دست شهریه»، « آیا خانواده‌های ما دانشجویان باید کاهش نقدینگی را جبران کنند؟» و... در دست گرفته و نسبت به این وضعیت اعتراض کردند.

 

این تجمع که قرار بود رأس ساعت 10 صبح برگزار شود به دلیلی برگزاری کلاس درسی دانشجویان در ساعت 11:30 برگزار سد، رئیس دانشگاه پیام نور همدان، رئیس دانشگاه پیام نور مرکز همدان،‌ معاون آموزشی دانشگاه پیام نور مرکز همدان و جمعی از کارمندان در جمع دانشجویان معترض حضور یافتند.

در ابتدای این مراسم و در بدو ورود صفی‌الله صفایی رئیس دانشگاه پیام نور همدان دوربین عکاسی مراسم به منظور عدم انعکاس تصویری مراسم و تجمع دانشجویان به سازمان مرکزی، گرفته شد و در حالی که یکی از دانشجویان این دانشگاه متن بیانیه جمعی از دانشجویان دانشگاه پیام نور همدان در خصوص شهریه و دیگر مشکلات را قرائت می‌کرد، صفایی و همراهانش در میانه سالن نشستند و پس از بیانات این دانشجو شاملو، رئیس دانشگاه پیام نور مرکز همدان،‌ برای پاسخ به برخی سؤوالات پشت تریبون رفت.

رئیس دانشگاه پیام نور مرکز همدان با بیان اینکه جمع شهریه هر ترم دروس عملی و نظری و شهریه ثابت و متغیر در قیاس با سایر دانشگاه‌ها اعم از دانشگاه آزاد و غیرانتفاعی نصف است، اظهار کرد: موارد ذکر شده در کانال‌های دانشجویی را رویت کرده‌ام و برخی را تأیید می‌کنم و برخی را تأیید نمی‌کنم.

اکبر شاملو با تأکید بر اینکه سیاستگذار شهریه دانشگاه پیام نور سازمان مرکزی در تهران است،‌ گفت: ما نه شهریه‌ها را مستقیم دریافت می‌کنیم و نه هزینه می‌کنیم بلکه شهریه‌ها وارد خزانه دولت می‌شود.

وی با بیان اینکه تمام ردیف‌های هزینه‌ای در ردیف خود هزینه می‌شود، تصریح کرد: این تفکر که در قبال خدمات ارائه شده از سوی دانشگاه به دانشجویان شهریه‌ها افزایش می‌یابد تفکر اشتباه و مقایسه نادرستی است.

 

* شاملو: پول شهریه برای خرید آبسردکن‌های دانشگاه هزینه نمی‌شود

رئیس دانشگاه پیام نور مرکز همدان در پاسخ به اظهارات دانشجویان که پول شهریه برای خرید آبسردکن‌های دانشگاه هزینه می‌شود، گفت: خریداری این آبسردکن‌‌ها ربطی به شهریه دریافتی ندارد.

وی تأکید کرد: شرایط دانشجویی را به خوبی درک می‌کنم؛ برداشتن هر قدم برای دانشجویان را افتخاری برای زندگی شخصی خود می‌دانم، از ترم گذشته نیز ارائه غذا به دانشجویان را در پنج روز کاری شروع کردیم.

شاملو با تأکید بر اینکه اگر افرادی شاید به سبب بی اطلاعی برخی موارد را به هم ربط می‌دهند، بیان کرد: شفاف می‌گویم اگر می‌خواستیم راحت باشیم از ردیف بودجه برخی کار‌ها را به پیمانکار واگذار می‌کردیم اما زحمت انجام کارها را به همکاران تحمیل کردیم.

وی با یادآوری این موضوع که دانشجویان باید دانشگاه‌ها را با سطح خودشان مقایسه کنند، ادامه داد: دانشگاه پیام نور تعهدی در خصوص تأمین ارزاق (ارائه غذا) و خوابگاه ندارد و این دانشگاه دانشگاهی نیمه‌حضوری است.

رئیس دانشگاه پیام نور مرکز همدان با اشاره به کنترل کلاس‌ها از لحاظ برگزاری با کیفیت، تأکید کرد: ‌در صورت عدم ارائه خوب مطالب از سوی اساتید با اساتید مدعو و حق‌التدریس قطع همکاری شده و به اساتید هیأت علمی نیز تذکر داده می‌شود.

وی یادآور شد: به هیچ وجه اجازه همکاری اساتیدی که به علم دانشجو لطمه بزنند را نمی‌دهیم و در گزارش‌های کمیته جذب نیز حتی یک مورد سفارش برای جذب استاد نداشتیم.

شاملو در خصوص مسیر تردد دانشجویان نیز در پاسخ به بیانات دانشجویان اظهار کرد: در گذشته با استانداری و سازمان تاکسیرانی مکاتبه شد و مدتی نیز تعدادی خودروی ون در مسیر دانشگاه پیام نور فعال بودند که به دلایل مختلف این همکاری قطع شد.

 

*دانشجویی نداشتیم به دلیل عدم پرداخت شهریه در آزمون شرکت نکرده باشد

وی با تأکید بر اینکه درصدد هستیم درب پشتی دانشگاه به سمت شهرک فرهنگیان را به منظور تأمین امنیت تردد و رفاه دانشجویان باز کنیم،‌ گفت: متأسفانه شهرداری تا به امروز فضای مورد نظر مربوط به این مسیر را آماده نکرده و این امور به طور کامل در اختیار ما نیست.

 

رئیس دانشگاه پیام نور مرکز همدان در خصوص عدم ارائه کارت ورود به جلسه امتحان به داشنجویان دارای بدهی شهریه نیز بیان کرد: در طول مدت خدمتم دانشجویی نداشتیم که به دلیل عدم پرداخت شهریه در آزمون شرکت نکرده باشد و روزهای دوشنبه از ساعت 10 تا 12 امکان ملاقات حضوری دانشجویان برای بیان مشکلات فراهم شده است.

وی افزود: تحریم‌های چند ساله را در نظر بگیرید سال‌های گذشته شاید بودجه‌های عمرانی چند میلیاردی به دانشگاه پیام نور اختصاص می‌دادند اما امروز دست دولت بسته است و اگر پروژه‌های نیمه کاره تعریف شده به همین روال انجام شود اتمام آن‌ها 30 سال طول می‌کشد.

شاملو خاطرنشان کرد: در فضای اقتصادی که فشارها و تحریم‌ها بوده و ادامه داد اکنون تبعات آن را نشان می‌دهد و بسیاری از امکانات همکاران هم محدود شده است و مقایسه شهریه بسیار نادرست بوده است.

وی با بیان اینکه علاوه بر شهریه دریافتی از دانشجو 55 درصد هم از سوی دولت هزینه می‌شود تا هزینه دانشجو، دانشگاه و کارمند تأمین شود، ادامه داد: در خصوص امکانات آزمایشگاه کمبودها را قبول داریم و سعی بر بهبود وضعیت است.

 

*مشکلات را به تهران منعکس می‌کنیم

رئیس دانشگاه پیام نور مرکز همدان اختصاص افزایش 110 ملیون تومان اعتبار برای تأمین تجهیزات آزمایشگاهی را برشمرد و تصریح کرد: در برخی رشته‌ها در حد دانشگاه بوعلی هستیم.

وی یادآور شد: برخی ایرادات سازمانی و اداری را می‌پذیریم و شاید در حوزه ساختاری مشکلات فراوانی داریم، مشکلات را به تهران منعکس می‌کنیم.

شاملو در خصوص بحث اختصاص هزینه به همایش شیمی نیز اظهار کرد: در هزینه همایش یک ریال از مرکز همدان هزینه نشده است و 14 میلیون تومان از سوی سازمان مرکزی و مابقی از سوی اسپانسر‌ها تأمین شد، باید بگویم در ردیف دانشجویان یک ریال را نمی‌توان جابجا کرد.

معاون آموزشی دانشگاه پیام نور مرکز همدان نیز ابتدا با بیان اینکه مجموعه مدیریتی دانشگاه پیام نور استان برای دانشجو ارزش قائل است، اظهار کرد: در مرکز همدان تمام موارد مورد نظر دانشجویان مورد توجه قرار گرفته و با شرایط دانشجو آشنا هستیم.

علیرضا میدانچی برگزاری کلاس‌های این دانشگاه را به منظور رفع اشکال دانست و گفت: به منظور جذب اساتید حق‌التدریس خوب کمیته جذب برای اولین بار در این مرکز تشکیل شد و اکنون با حضور 300 عضو حق‌التدریسی دانشجویان حتی ارزشیابی سیستمی را هم انجام نمی‌دهند و با این وضعیت از عملکرد استاد هم انتقاد می‌کنند.

وی با تأکید بر اینکه انجام برخی کارها شروع شده که در آینده نتیجه آن ار می‌بینید،‌ بیان کرد: با وجود 14 مرکز پیام نور در استان اما مرکز پیام نور همدان مورد توجه است و یکسری وسایل و امکانات آزمایشگاهی برای این مرکز خریداری شده است.

 

معاون آموزشی دانشگاه پیام نور مرکز همدان افزود: عضو هیأت علمی هر رشته را به عنوان مدیر گروه در نظر گرفتیم تا رابط بین دانشجو و مرکز باشد و دانشجویان باید برخی پیگیری‌ها را از طریق مدیر گروه داشته باشند.

وی با بیان اینکه دانشجویان مطالبات خود را از طریق شورای صنفی مطرح کنند، تصریح کرد: در صورت عدم رسیدگی به مطالبات، خواسته‌ها از طریق دانشجویان منعکس شود و این طور نباشد که با توجه به نزدیکی به تاریخ امتحانات دانشجو دغدغه‌هایی از این دست داشته باشد، آنچه در حیطه اختیار ما باشد انجام می‌دهیم.

 

*نماینده بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور: دوربین عکاس را گرفتند تجمع مستند نشود/ اشتباه کردیم 16 آذر مطالبه حق  نکردیم

در ادامه گیوه‌چی نماینده بسیج دانشجویی این دانشگاه در این مراسم،‌ گفت: بارها این مسائل و مشکلات را گوشزد کرده‌ایم و امروز به دلیل اینکه قرار نیست صدای ما به سازمان مرکزی در تهران برسد دوربین عکاس ما را هم گرفتند تا این تجمع مستند نشود و حتی پلاکارد‌ها را نیز جمع کردند.

وی با تأکید بر اینکه اشتباه ما این بود که در 16 آذرماه که باید مطالبه حق می‌کردیم این کار را نکردیم،‌ بیان کرد: چرا 30 میلیون در برگزاری همایش شیمی هزینه می‌کنند که بگویند دانشگاه پیام نور همدان این همایش را برگزار کرده است و مسائلی از این دست که متأسفانه پاسخ شفافی برای آنها نیست!

در ادامه صحبت‌های گیوه‌چی حراست برای توضیح اینکه چه کسی دوربین عکاس این مراسم را گرفته قصد حضور پشت تریبون را داشت که دانشجویان معترض با صدای بلند از حضورش جلوگیری کردند.

رئیس دانشگاه پیام نور همدان نیز در پایان این مراسم با بیان اینکه اعتراض دانشجویان در بحث شهریه است، ادامه داد: اگر دست ما باشد نمی‌خواهیم دانشجو یک ریال شهریه پرداخت کند.

با بیان این صحبت‌ها از سوی صفایی دانشجوی معترضی از جمع دانشجویان فریاد زد شما به اصطلاح رابط ما با سازمان مرکزی هستید چرا دانشجو را تهدید می‌کنید و دوربین عکاس را می‌گیرید؟!

صفی‌الله صفایی خاطرنشان کرد: بعد از این جلسه نامه مکتوب به سازمان مرکزی مبنی بر درخواست دانشجویان این مرکز با توجه به وضعیت بد اقتصادی و وضعیت خانواده‌ها ارسال می‌کنم.

 

*صفایی: افزایش 15 درصدی شهریه دانشگاه؛ تصمیم هیأت رئیسه است

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به افزایش بسیاری از هزینه‌های دانشگاه، افزود: حدود 350 کارمند، ‌135 عضو هیأت علمی و 14 مرکز در استان داریم و ریالی از شهریه‌های پرداختی دانشجویان مستقیم به ما داده نمی‌شود.

رئیس دانشگاه پیام نور همدان یادآور شد: 55 درصد بودجه امسال ما کم بود که با رایزنی رئیس مرکز و مدیران مالی دانشگاه این میزان کمبود را از مجلس تأمین کردند.

وی افزایش 15 درصدی شهریه دانشگاه را تصمیم هیأت رئیسه دانست و اظهار کرد: این اعتراض دانشجویی منعکس خواهد شد.

 او در حالی که دانشجویان خواستار پاسخگویی بیشتر او بودند تریبون را ترک کرد و به سؤوالات بیشتر پاسخ نگفت.

در پایان این تجمع نماینده بسیج دانشجویی عنوان کرد: نامه‌ای با محتوای درخواست‌ها و مشکلات دانشجویان طی حداکثر چهار روز آینده تنظیم و با امضای رئیس دانشگاه پیام نور همدان و رئیس دانشگاه پیام نور مرکز همدان و مسئولان مربوطه و طی مراحل اتوماسیون از طریق نماینده دانشجویان به سازمان مرکزی در تهران ارائه شود.

گفتنی است علیرغم تلاش برخی برای عدم انعکاس این تجمع دانشجویی در اعتراض به افزایش بی رویه شهریه‌ها، خبرگزاری فارس به منظور رساندن صدای دانشجویان به گوش مسؤولان این تجمع را رسانه‌ای کرد.

منبع: خبرگزاری فارس

 

انتهای پیام/

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار