مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 11. دى 1395 - 11:28   |   کد مطلب: 18830
مدیر امور دانشجویی دانشگاه بوعلی‌سینا گفت: متأسفانه اعتیاد دانشجویان خوابگاهی امری غیرقابل‌انکار است و این موضوع در خوابگاه‌های خصوصی رواج بیشتری دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، دکتر رسول سلیمانی در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه همدان، تصریح کرد: گرچه به طور رسمی از هیچ مسئول خوابگاهی گزارشی مبنی بر اعتیاد دانشجویان دریافت نشده اما گزارشاتی که از برخی دانشجویان دریافت می‌کنیم، شاهدی بر این مدعاست.

وی با تأکید بر گرایش جوانان به اعتیاد در مواقع شکست و منحصر نبودن این قضیه به دانشجویان، عنوان کرد: بیشترین مواردی که از اعتیاد گزارش می‌شود مربوط به سیگار است.

وی ادامه داد: متأسفانه نبود برنامه فرهنگی جامع و کامل و کمبود فضاها و برنامه‌های شاد و مفرح برای جوانان به ویژه در سطح دانشگاه، میدان را برای اعتیاد جوانان بازتر می‌کند.

مشارکت نهاد‌های فرهنگی برای انجام برنامه‌های ویژه فرهنگی با دانشگاه

مدیر امور دانشجویی دانشگاه بوعلی‌سینا خاطرنشان کرد: باید نهاد‌های فرهنگی استان برای اجرای برنامه‌های شاد و مفرح و آموزنده در دانشگاه‌ها بسیج شوند و جامعه هدف خود را مخاطبان دانشجویی قرار دهند.

وی ادامه داد: این نهاد‌های فرهنگی هزینه‌های برنامه‌ها را تأمین و از ظرفیت و پتانسیل دانشجویی برای اجرا کردن برنامه‌ها استفاده کنند چرا که دانشگاه اعتبارات فراوانی برای اجرای برنامه‌های جامع فرهنگی ندارد.

سلیمانی یادآور شد: برگزاری جشن‌های تولد متولدین هر ماه، جشن‌های مناسبتی و ... از جمله برنامه‌های امور فرهنگی دانشگاه به منظور ایجاد فضای شاد و مثبت برای دانشجویان است.

عضویت دانشجویان خوابگاهی در شرکتهای هرمی

وی عضویت دانشجویان در شرکتهای هرمی را از دیگر معضلات دامن‌گیر خوابگاه‌ها عنوان کرد و گفت: توصیه‌های لازم به دانشجویان ارائه شده است.

وی ادامه داد: متأسفانه دانشجویان خوابگاهی در تمامی دانشگاه‌های کشور در اواخر هفته کاملا بیکار هستند چرا که هیچ دانشگاهی برنامه ویژه‌ای برای دانشجویان در آخر هفته تدوین نمی‌کند و بیکاری زمینه‌ساز بسیاری از مسائل است.

اتاق مشاور در تمامی خوابگاه‌های دانشگاه موجود است

مدیر امور دانشجویی دانشگاه بوعلی‌سینا با بیان اینکه اتاق مشاوره در تمامی خوابگاه‌های تحت نظر دانشگاه فعال است، اظهار کرد: متأسفانه کمبود مشاوران خبره و متخصص موجب شده دانشجویان رغبت چندانی به استفاده از این مشاوران نداشته باشند و در حال حاضر با توجه به وضعیت اعتبارات امکان جذب متخصص در این حوزه وجود ندارد.

سلیمانی تصریح کرد: در حال حاضر تقریبا 3700 دانشجو از امکانات رفاهی خوابگاه‌های داخل دانشگاه استفاده می‌کنند.

وی درباره پذیرش میهمان در خوابگاه‌ها عنوان کرد: پذیرش میهمان در خوابگاه‌ها سازوکار خاص خود را دارد اما به طور کلی در حال راه‌اندازی گیت در درب خوابگاه‌ها هستیم تا تنها دانشجویان تعریف‌شده بتوانند وارد خوابگاه شوند.

سلیمانی با اشاره به اینکه تا کنون مشکلات خاصی به لحاظ افتراق فرهنگی در خوابگاه‌ها مشهود نبوده است، افزود: به تازگی موردی از سرقت از خوابگاه دخترانه گزارش شده که پس از پیگیری‌های لازم فرد موردنظر شناسایی و تعهدات لازم از ایشان اخذ شد.

وجود 15 بلوک خوابگاه دولتی

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه 15 بلوک خوابگاه دولتی در سطح دانشگاه بوعلی‌سینا و خارج از دانشگاه وجود دارد، گفت: تمامی این خوابگاه‌های دولتی در داخل دانشگاه و تنها 2 خوابگاه دخترانه و 2 خوابگاه پسرانه خارج از دانشگاه در حال فعالیت هستند.

سلیمانی درباره خوابگاه‌های خصوصی تصریح کرد: تمامی خوابگاه‌های خصوصی استان تحت‌نظر دانشگاه منتخب استان که همان دانشگاه بوعلی‌سیناست، فعالیت می‌کنند.

وجود 28 خوابگاه خصوصی

وی با اشاره به اینکه تقریبا 28 خوابگاه خصوصی در استان همدان در حال فعالیت هستند، ادامه داد: به منظور آغاز فعالیت این خوابگاه‌ها در ابتدا متقاضیان باید مجوز‌های لازم از اداره بهداشت، اداره اماکن، آگاهی و ... دریافت کنند تا دانشگاه بوعلی مجوز راه‌اندازی این خوابگاه‌ها را صادر کند.

وی یادآور شد: متقاضیان راه‌اندازی خوابگاه‌های خصوصی اغلب به دنبال جذب و اسکان دانشجویان دختر هستند چرا که معتقد‌اند دانشجویان پسر پرحاشیه بوده به همین علت شمار خوابگاه‌های خصوصی دخترانه بیش از شمار خوابگاه‌های پسرانه است.

مدیر امور دانشجویی دانشگاه بوعلی‌سینا یادآور شد: سیاست مسئولان دانشگاه‌ها اسکان دانشجویان دختر در داخل خود دانشگاه است تا بتوانند نظارت مستقیمی بر فعالیت آنها داشته باشند اما با توجه به اینکه امسال حجم دانشجویان متقاضی خوابگاه بیش از سال‌های گذشته بود بنابراین یکی از ساختمان‌های خارج از دانشگاه که آگهی مناقصه آن نیز صادر شده بود، به صورت ضرب‌العجل تجهیز و به متقاضیان تحویل داده شد.

سلیمانی خاطرنشان کرد: گرچه از امکانات و تجهیزات این مکان که برای اسکان دانشجویان درنظر گرفته شده، راضی نیستیم اما سعی بر این بوده حداقل امکانات رفاهی را برای دانشجویان فراهم کنیم.

افزایش درخواست دریافت خوابگاه

وی ادامه داد: با توجه به اینکه دانشگاه بوعلی در سالتحصیلی‌جاری هیچ دانشجوی شبانه جذب نکرده و همگی در قالب دانشجویان دوره روزانه هستند بنابراین درخواست دانشجویان نیز برای دریافت خوابگاه افزایش یافته بود.

وی اضافه کرد: با توجه به محدودیت‌های اعتباری دانشگاه در سال‌های جاری، فعلا امکان انتقال خوابگاه دخترانه حضرت زینب(س) به داخل دانشگاه وجود ندارد.

مدیر امور دانشجویی دانشگاه بوعلی‌سینا درباره افزایش جمعیت دانشجویان دوره روزانه در دانشگاه بوعلی گفت: به منظور ساماندهی این جمعیت ساختمانی خارج از دانشگاه در بلوار کاشانی که آگهی مناقصه آن زده شده بود، بازگردانده شد و به منظور ساماندهی این دانشجویان دختر در حال استفاده است.

سلیمانی ادامه داد: برای ساماندهی جمعیت دانشجویان پسر نیز ظرفیت اتاق‌هایی که امکان اضافه کردن دانشجو بود را ارتقاء دادیم.

دانشجویان ورودی به طور کامل اسکان داده شدند

وی با بیان اینکه تمامی دانشجویان ورودی سالتحصیلی‌جاری به طور کامل اسکان داده شدند، اظهار کرد: با توجه به حجم جمعیت بالایی که متقاضی دریافت خوابگاه بودند، تنها به دانشجویانی که سنوات تحصیلی آنها تکمیل شده بود به عبارتی دانشجویان ترم 7 پسر و دانشجویان ترم 9 دختر و ترم 5 ارشد، خوابگاه تعلق نگرفت.

وی یادآور شد: تمامی دانشجویان ورودی سال 95 در خوابگاه‌های دولتی اسکان داده شدند و تا حد امکان به دانشجویان دوره شبانه ورودی سال جدید نیز خوابگاه ارائه دادیم.

وی اضافه کرد: به دانشجویان تحت پوشش بهزیستی، کمیته امداد و فرزندان جانبازان 25 درصد به بالا و فرزندان شهدا هیچ‌گونه محدودیتی برای ارائه خوابگاه وجود ندارد.

سلیمانی اضافه کرد: بنیاد خیریه 15 خرداد با همکاری صندوق رفاه دانشجویان اقدام به ساخت خوابگاه در داخل دانشگاه‌های کشور کرده است که امیدواریم با همکاری این دو، بلوک چهارم خوابگاه دخترانه بعثت در داخل دانشگاه بوعلی کلنگ‌زنی شده و تمامی دانشجویان دختر به داخل دانشگاه انتقال پیدا کنند.

وی درباره نظارت بر خوابگاه‌های دولتی و خصوصی گفت: از طریق سرپرستان خوابگاه‌ها تقریبا تمامی رفتارهای دانشجویان رصد می‌شود همچنین آخرین ساعات ورود دانشجویان به خوابگاه ساعت 8 برای دانشجویان دختر و ساعت 8:30 برای دانشجویان پسر است.

سلیمانی با بیان اینکه نظارت‌های مستمر از سوی دانشگاه بوعلی بر سلامت و بهداشت خوابگاه‌ها صورت می‌گیرد، خاطرنشان کرد: مشکلاتی در زمینه خوابگاه‌های خصوصی وجود دارد چرا که سرپرستان این خوابگاه‌ها از سوی بخش خصوصی انتخاب می‌شود و ممکن است خود سرپرستان متعهد نباشند.

دانشگاه بوعلی خوابگاه متأهلین ندارد

وی در پایان با بیان اینکه دانشگاه بوعلی در زمینه اسکان دانشجویان دوره کارشناسی‌ارشد و دکترا در خوابگاه‌ها مشکلی نداشته است، یادآور شد: دانشگاه بوعلی هیچ‌گونه خوابگاه متأهلین ندارد.

انتهای پیام/

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار