مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 15. دى 1395 - 8:11   |   کد مطلب: 18880
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: دستورالعمل ارزی معاون اول رئیس جمهور در بازار ارز رانت و فساد ایجاد می‌کند.
دستورالعمل ارزی معاون اول رئیس جمهور رانت ایجاد می‌کند/رشد اقتصادی برای مردم قابل لمس نیست

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، به نقل از فارس ، سید ناصر موسوی لارگانی با اشاره به بخشنامه و دستورالعمل ارزی معاون اول رئیس جمهور مبنی بر استفاده از ارز 3600 تومانی برای واردات کالا اظهار داشت: برخی معتقدند نرخ عادلانه برای دلار بین 3600 تا 3800 تومان است، این طور که عملکرد بانک مرکزی و دولت در نوسانات ارز وجود دارد، همین مسئولان چنین انتقادی به دولت قبل داشتند و رئیس جمهور مناظره‌های انتخاباتی عنوان می‌کرد که نوسان بازار ارز به دلیل سوء مدیریت و عدم مشورت با مسئولان است.

وی افزود: آیا الان نیز چنین نظری را رئیس جمهور قبول دارد، آیا «جمشید بسم‌الله‌ها» به بازار ورود کرده است. در حال حاضر دستورالعملی که از سوی معاون اول ابلاغ شده است، در بازار رانت ایجاد می‌کند و دلالان جدید پیدا می‌شوند. 

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه دولت اگر توان تنظیم بازار را ندارد، بورس ارز را راه‌اندازی کند، تصریح کرد: باید برای بازار ارز نرخ واحدی تعیین شود، نه اینکه اکنون ارز سه نرخی باشد، اگر نمی‌تواند به دخالت‌ها پایان دهد، نباید حرص و ولع بیشتر برای دلال‌بازی و خرید ارز غیر ضروری را با بخشنامه‌ها فراهم کنیم.

چنین رویکردی به گفته این نماینده مجلس، یک بار در گذشته انجام شده و اتاق مبادلات ارزی در دولت گذشته ایجاد شد، اما پس از آن به تدریج گروه‌های کالای از شمول ارز مبادله‌ای خارج شده بود و مجدداً‌ بازگشت بخشی از کالاها به ارز مبادله‌ای رانت و فساد ایجاد می‌کند.

وی در مورد مدیریت واردات نیز گفت: بخشی از رکود حاکم بر تولید مربوط به عدم مدیریت واردات است که بسیاری از کالاهای وارداتی، مشابه داخلی دارند و به همین دلیل معیشت و بیکاری به معضل تبدیل شده است.

موسوی لارگانی یادآور شد: رشد اقتصادی که رئیس جمهور مطرح می‌کند، از کجا به دست آمده، در حالی که شاهد تعطیلی کارخانه‌ها هستیم و این رشد برای مردم قابل لمس نیست.

انتهای پیام/چ

دیدگاه شما

آخرین اخبار