مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 22. دى 1395 - 18:38   |   کد مطلب: 18979
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: امروز دشمنان تهدیدات نظامی به معنای حمله و لشکرکشی را بروز نمی‌دهند، بلکه به دنبال ایجاد تفرقه و اختلافات قومی، مذهبی، قشری و صنفی در جامعه هستند.
دشمن به دنبال تفرقه و ایجاد اختلافات قومی مذهبی است/ راهیان نور یک دانشگاه تربیتی است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، به نقل از خبرگزاری دانشجو، سرلشکرپاسدار محمد باقری درهمایش سالانه بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مدافعان حرم اهل بیت(ع) افزود: فعالیت‌های بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس موجب خرسندی است و از اینکه مسئولان و کارکنان این بنیاد همچون دوران دفاع مقدس با روحیه جهادی و تلاش خالصانه در جهت حفظ آثار و نشر ارزش‌های آن دوران تلاش می‌کنند، جای تقدیر و تشکر دارد.

وی دربخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به نامه ۳۱ نهج البلاغه که امام علی(ع) خطاب به فرزند خود امام حسن(ع) نگاشته و به تاریخ و عبرت‌های آن توجه دارد، اشاره کرد وگفت: ما اکنون در دوره حساسی از تاریخ قرار داریم. به گفته وی،‌ انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی حاصل تلاش انبیا، صالحان و شهدا است که پس از طی قرن‌ها بروز یافته است.

وی ادامه داد: انقلاب اسلامی عصاره تاریخ شیعه است. اگر نگاه راهبردی داشته باشیم، متوجه خواهیم شد که لطف خداوند موجب شده است تا در این دوره قرار بگیریم و حوادثی همچون اضمحلال حکومت شاهنشاهی، پدید آمدن انقلاب اسلامی و دفاع مقدس که ممکن است هر کدام در یک قرن رخ بدهند، را شاهد باشیم. 

وی تصریح کرد: دشمن هربار که به کشور ما هجوم آورده بود، بخشی از کشور ما را اشغال و علاوه بر آن عزت و آبروی ما را خدشه دار کرده بود اما در دفاع مقدس نگذاشتیم وجبی از خاک کشورمان به دست دشمن بیافتد.

سرلشکرباقری با تاکید برانتقال معارف دفاع مقدس به نسل آینده، خاطرنشان کرد: کار بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس زینب‌گونه است و باید از همه روش‌های نوین و تکنولوژی‌های روز برای تثبیت حقایق انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به کار گرفت و این حقایق را باید از فراموشی و تحریف دور بداریم و به نسل آینده منتقل کنیم.

به گفته وی، این کار باید زمانی انجام بشود که رزمندگان درقید حیات هستند و آثار فیزیکی دفاع مقدس و سرزمین‌های جغرافیایی آن دوران دست نخورده به جا مانده است و جانبازان و خانواده‌های شهدا درمیان ما هستند؛ از این رو این دوران را باید قدر بدانیم.

سرلشکرباقری با بیان اینکه دفاع مقدس عصاره‌ی انقلاب اسلامی است، افزود: دردوران دفاع مقدس آدم‌هایی بروز یافتند که مصداق فرد آرمانی از نگاه انبیا و علما بودند و همواره دوست داشتند چنین انسان‌هایی را تربیت کنند. انسان‌هایی که فداکار بوده و تمام تعلقات دنیوی را کنار گذاشته و بدون اینکه مجبور باشند در جبهه‌ها حضور یابند و در بخش‌های مختلف ایفای نقش و در نهایت جان خود را فدا کنند.

رییس ستاد کل نیروهای مسلح عنوان کرد: هر کدام از جانبازان و خانواده‌های شهدا که از دنیا می‌روند، گنجینه‌ای از دست می‌روند و حق است که برای ثبت حقایق دفاع مقدس خواب شب نداشته باشیم و روز کار کنیم.

وی درادامه سخنان خود به اخلاص در کار اشاره کرد و گفت: کسی که برای دفاع مقدس کار می‌کند باید از جنس رزمندگان باشد و با همان روحیه دفاع مقدسی عمل کند. اگر با این رویه عمل کنیم، خداوند راه را به ما نشان می‌دهد و نصرت می‌بخشد. 

سرلشکر باقری افزود: سندهای بالادستی خوبی در بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس داریم. این اسناد اهداف متعالی و راهبردها را برای ما به نمایش گذاشته است و این اسناد را باید شاخص قرار دهیم. هدایت، سیاست‌گذاری، نظارت و تشویق مردم و دستگاه‌ها برای پیش بردن کارها لازم است.

وی محقق شدن پیروزی‌ها در دوران دفاع مقدس را مرهون وحدت و همدلی‌ها دانست و تاکید کرد: در آن دوران اخلاص، ایثار، توانمندی و تلاش معیار انتخاب‌ها بود. امروز دشمنان تهدیدات نظامی به معنای حمله و لشکرکشی را بروز نمی‌دهند و بلکه به دنبال ایجاد تفرقه و اختلافات قومی، مذهبی، قشری و صنفی در جامعه هستند. با الگو قرار دادن دفاع مقدس می‌توان نشان داد که با وحدت اقوام و مذاهب می‌توان به مقابله با دشمن پرداخت و پیروز شد. 

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در ادامه با اشاره به فعالیت‌های بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس تصریح کرد: از تسریع روند ساخت مراکز فرهنگی خوشحالم و باید به تقویت محتوای این مراکز پرداخت. 

وی در ادامه با تاکید بر لزوم فعالیت در فضای مجازی گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی فرموده‌اند که فضای مجازی به اندازه انقلاب اسلامی اهمیت دارد.

سرلشکر باقری هنر را یکی دیگر از مقولات مهم در انتقال معارف دفاع مقدس دانست و خاطرنشان کرد: آن چیزی که با زبان بیان می‌شود را با هنر می‌توانیم هزاران برابر بهتر بیان کنیم.

توسعه مراکزعلمی و توجه به مسائل پژوهشی عرصه‌های دیگری بودند که سرلشکر باقری به آن اشاره داشت و بر لزوم انجام کارهای پژوهشی در حوزه ابداعات، تجربیات، مدیریت، فرماندهی و... دفاع مقدس تاکید کرد و گفت: این پژوهش‌ها پس از اینکه به متن و سند تبدیل شدند باید وارد دانشگاه‌ها بشوند. ایجاد ۲ واحد درس آشنایی با معارف دفاع مقدس و رشته‌های دانشگاهی مرتبط با دفاع مقدس کار با برکتی است و موجب می‌شود جوانانی که قرار است، در آینده این مملکت را اداره کنند با دفاع مقدس آشنایی داشته باشند.

او درهمین زمینه به لزوم انتقال معارف دفاع مقدس از طریق آموزش و پرورش اشاره و تصریح کرد: درس آمادگی دفاعی و راهیان نور دانش آموزی نقش ماندگاری در فکر و عمل دانش آموزان خواهد داشت. ضمن اینکه درس آمادگی دفاعی عرصه‌ای برای شناخت استعدادهایی است که توانایی فعالیت در حوزه‌های نظامی دارند. 

 

** راهیان نور یک دانشگاه تربیتی است 

سرلشکر باقری در ادامه بر گسترش کمی و کیفی راهیان نور تاکید کرد و بیان داشت: اینکه درسال، ۶ میلیون نفر به مناطق عملیاتی دوران دفاع مقدس سفر می‌کنند، بسیار اهمیت دارد و اینکه مشاهده می‌شود جوانی که در ناز و نعمت تربیت شده است، در یادمان فکه، کفش‌های خود را از پای در می‌آورد و پا بر روی رمل‌های داغ آن سرزمین می‌گذارد، نشان دهنده این است که راهیان نور یک دانشگاه تربیتی است.

رییس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: اسناد و مدارک دفاع مقدس در حال از بین رفتن هستند و لازم است که این اسناد را حفظ کنیم. روزگاری هر برگ از سند، ارزش طلا و جواهرات را خواهد داشت. همچنین پیشکسوتان دفاع مقدس، سند زنده‌ هستند که باید آنان را قدر بدانیم و خاطراتشان را ثبت و منتشر کنیم. خاطرات رزمندگان و ایثارگران نقل قول بی واسطه از یک حماسه است که بی نهایت ارزش دارد.

وی اظهارداشت: باید توجه ویژه‌ای به جوانان داشت و از استعدادهای جوانان بهره برد. جوان خستگی ناپذیر، مخلص و ایثارگریک سرمایه است و کارها را باید به این جوانان سپرد و امکان تجربه آموزی به آنان داد. باید به یاد آوریم که بیشتر فرماندهان دفاع مقدس در رده سنی ۲۰ تا ۳۰ سال بودند.

اهمیت ثبت آثارحجمی و مناطق جغرافیایی دوران دفاع مقدس آخرین نکته‌ای بود که سرلشکری باقری خطاب به مدیران بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مطرح کرد.

همایش سالانه بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دوران هشت سال دفاع مقدس با حضور محمدباقر نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، امیر سرتیپ پوردستان جانشین فرمانده کل ارتش برگزارشد.

 

انتهای پیام/چ

دیدگاه شما

آخرین اخبار