مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 27. دى 1395 - 23:18   |   کد مطلب: 19050
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام صبح امروز به تشریح گزارش ۲۰ ساله عملکرد مجمع تشخیص مصلحت نظام پس از هاشمی رفسنجانی پرداخت.
جلسات مجمع تشخیص تا قبل از ۶ اسفند برگزار می‌شود/ نمی‌دانیم تصمیم رهبر انقلاب برای ریاست مجمع چیست

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، به نقل از خبرگزاری دانشجو، دکتر محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در نشست خبری که صبح امروز با خبرنگاران و اصحاب رسانه داشت با تسلیت رحلت و عروج یار دیرین امام و همسنگر مقام معظم رهبری مرحوم هاشمی به ملت ایران و رهبر فرزانه نظام گفت: از طرف مجمع تشخیص مصلحت از همه اقشار مردم که در هفته گذشته در مراسم وداع، خاکسپاری و تشییع مرحوم هاشمی شرکت کردند سپاسگزارم و در راس همه از توجهات مقام معظم رهبری و تقدیر و تشکر ایشان از مرحوم هاشمی و اظهار محبت های معظم له در پیامی که ابلاغ فرمودند و محبتی که به خانواده هاشمی داشتند سپاسگزاریم و امیدواریم یار امام با شهدا و امام محشور باشد.

 

مهمترین پیام تشییع هاشمی ادامه راه امام و رهبری و حفظ وحدت بود

 

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ابراز امیدواری کرد که بتوانیم راهی که به بهای عظیمی با خون شهدا و فداکاری جانبازان و تحمل سختی های فراوان از طرف ملت به دست آمده و همین طور اصل امنیتی که در نظام حاکم است را ادامه دهیم هر چند که یاران امام روز تشییع جنازه مرحوم هاشمی مهمترین پیام خود را مخابره کردند و آن پیام این بود که هر چند هاشمی از میان ما رفته است اما راه امام و رهبری ادامه دارد و ملت از ارزش های انقلاب مثل آزادی و استقلال صیانت خواهند کرد.

 

وی در ادامه با تشکر از بیت معظم امام خمینی به خاطر همکاری ها و هماهنگی های انجام شده در مراسم خاکسپاری تشکر کرد و از خداوند خواستار طول عمر برای یاران امام به ویژه مقام معظم رهبری شد.

 

رضایی در ادامه این نشست خبری به تشریح گزارشی از 20 سالی که مرحوم هاشمی ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام را به عهده داشت پرداخت و گفت: در این مدت 1653 جلسه کمیسیون های تخصصی و دائمی مجمع را داشتیم که از این تعداد دو کمیسیون نظارت و زیربنایی به طور مستقیم توسط آیت الله هاشمی اداره می شد.

 

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: بر این اساس 429 جلسه عمومی صحن مجمع تشکیل شد که مرحوم هاشمی با حضور روسای قوا آن را اداره می کرد.

 

وی تصریح کرد: این دو رقم حکایت از عشق و علاقه و دلسوزی رئیس سابق مجمع تشخیص مصلحت نظام در مسئولیتی که رهبری به عهده وی گذاشته بود، دارد.

 

رضایی ادامه داد: حاصل برگزاری این جلسات 20 ساله سیاست گذاری 35 موضوع مهم کشور از جمله اقتصاد مقاومتی، سیاست های اصل 44 که بدون تردید نقش مهمی در شکستن سد میان فعالیت های مردم و بخش دولتی بود، چشم انداز آینده ایران اسلامی بود.

 

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: در طول این 20 سال 35 موضوع با اهمیت جمع بندی شد و نظر دولت ها و مجلس های ادوار مختلف در این جمع بندی مدنظر قرار گرفت و خروجی آن به مقام معظم رهبری تسلیم شد.

 

وی ادامه داد: در کنار این سیاست 166 طرح و لایحه اختلافی بین مجلس و شورای نگهبان حل و فصل و گره گشایی شد.

 

رضایی تصریح کرد: بر این اساس 8 معضل مهم کشور که یکی از آنها ثبات مدیریت بانکی و سیاست های پولی کشور بود و پیرامون آن اختلاف جدی بین سران قوا وجود داشت حل و فصل و به سرانجام رسید.

 

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: در این مدت زمان به بیست مورد سوال استفساریه پاسخ دادیم و 5 برنامه توسعه اقتصادی کشور در طول این 20 سال در مجمع تشخیص مصلحت نظام سیاست گذاری و ابلاغ شد که آخرین آن سیاست های کلان برنامه ششم توسعه بود که هم اکنون در مجلس در حال بحث و بررسی است بر این اساس و در طول این 20 سال 11 هزار جلسه کارشناسی در دبیرخانه داشتیم که این جلسات مجمع را در برپایی به موقع جلسات صحن همراهی می کرد.

 

وی با درخواست از تحلیلگران و خبرنگاران افزود: از کارنامه 20 ساله مجمع تحلیل ها و گزارش هایی تهیه کنید و نشان دهید که این کارنامه و سیاست گذاری برنامه های کلان کشور بدون نیاز و وابستگی به آمریکا و انگلیس چه طور تهیه و تدوین شد.

 

 

تاکنون تصمیمی برای ریاست مجمع گرفته نشده است/ انتخاب ریاست مجمع از اختیارات مقام معظم رهبری است

 

رضایی در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه برنامه شما برای تعیین ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام چیست و مقام معظم رهبری چه زمان ریاست مجمع را مشخص خواهند کرد؟ گفت: تاکنون تصمیمی برای ریاست مجمع گرفته نشده است و از آنجا که مجمع تشخیص مصلحت نظام دستگاهی مستشاری برای نظام و رهبری است اینکه رئیس مجمع چه کسی باشد یا چه طور انتخاب شود از اختیارات معظم له است.

 

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: با وجود این از امروز کمیسیون ها و دبیرخانه مجمع شروع به کار کردند اما صحن مجمع فعلا جلسه ای تشکیل نداده تا ریاست آن توسط مقام معظم رهبری مشخص شود.

 

وی در خصوص تشکیل و تداوم جلسات کمیسیون ها نیز گفت: شروع جلسات کمیسیون های مجمع براساس آئین نامه است و مسائلی که موضوعیت بیشتری داشته باشند قطعا جلسات بیشتری را به خود اختصاص خواهند داد.

 

رضایی ادامه داد: ما به مدت یک هفته مجمع را تعطیل کردیم و پس از برگزاری مراسم هفتم آیت الله هاشمی دوباره کار خود را شروع کردیم بر این اساس فعلا موضوع و دستورالعمل فوری در صحن مجمع نداریم که بخواهیم تشکیل جلسه دهیم.

 

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص دیدگاه خود پیرامون وزرای احتمالی از طرف ترامپ نیز گفت: در مورد دولت ترامپ هر نوع قضاوتی عجولانه است ما همیشه به رفتار مردم آمریکا نگاه می کنیم اینکه گفته می شود ترامپ با ژنرال ها و نظامی های خود برای حمله به ایران آماده می شود پاسخ ما این بود که ایران یک شیر صبور و یک ببر مراقب دارد لذا از ژنرال ها و کابینه احتمالی ترامپ هیچ استقبالی نشد بلکه یک تهدید محترمانه نسبت به آمریکایی ها داشتیم.

 

وی در خصوص موضع مجمع در خصوص اجلاس پاریس نیز گفت: آیت الله هاشمی همیشه از پیشگامان دفاع از مردم فلسطین بوده است و مجمع نیز به پیروی از مقام معظم رهبری و آن مرحوم همواره دفاع از فلسطین را جزو سیاست های خود دانسته ما معتقدیم مردم فلسطین باید با انتخابات سرنوشت خود را به دست بگیرند و در فلسطین باید رفراندوم برگزار شود و قانون جدیدی نوشته شود.

 

بیان جزئیات آخرین جلسه مجمع با حضور هاشمی از زبان دبیر مجمع

 

رضایی در خصوص آخرین جلسه ای که اعضای مجمع با حضور هاشمی داشتند نیز گفت: روز یکشنبه آخرین جلسه ای بود که ما در خدمت آیت الله هاشمی بودیم بحث های مهمی شد که البته محرمانه است اما جمع بندی این مسائل آن بود که اگر بخواهیم کارهای بزرگی در کشور بکنیم همه مدیران باید مطابق سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری رفتار کنیم تا پشتوانه رهبر و مردم را داشته باشیم.

 

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص رویکرد مجمع تشخیص مصلحت نظام در دوره بعد از هاشمی نیز گفت: در احکام جدیدی که مقام معظم رهبری ابلاغ خواهند کرد این رویکردها مشخص خواهد شد و ما از طرف خود نمی توانیم رویکردی را مشخص کنیم.

 

وی تصریح کرد: مقام معظم رهبری در هر دوره پنج ساله رویکرد مجمع را مشخص می کنند و احتمال می دهم در رویکرد جدید معظم له بر مسئله نظارت تاکید بیشتری داشته باشند.

 

رضایی در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه آیا مسئله مهمی که از طرف آیت الله هاشمی درخواست شده باشد اما پیگیری نشده باشد هم اکنون در مجمع موجود است یا خیر گفت: بله بنا بود به پیشنهاد وی طرح صرفه جویی ملی را تهیه و به مقام معظم رهبری ارائه دهیم اگر این طرح تصویب شود مبالغ زیادی صرفه جویی خواهد شد و طرح شبیه کاری است که راجع به صندوق توسعه ملی انجام شد و امیدوارم بنده بتوانم این مسئله را پیگیری و به سرانجام برسانم.

 

سیاسیون پیام مراسم تشییع هاشمی را بشنوند

 

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص سپهر سیاسی ایران بعد از هاشمی و اینکه رحلت وی چه تاثیری می تواند در سیاست های پیش رو داشته باشد گفت: همان طور که در ابتدای جلسه عنوان کردم ما باید از مراسم تشییع هاشمی پیام های مردم را دریافت کنیم. تشییع آقای هاشمی نمایش با شکوه وحدت ملی ما بود و این وحدت در حقیقت پیرامون مقام معظم رهبری معنا پیدا می کند و اگر سیاسیون و جناح های سیاسی نیز همین پیام را بشنوند و این پیام ملت را تقویت کنند ما به پشتوانه رهبری می توانیم حوادث بزرگی رقم بزنیم.

 

انتهای پیام/چ

دیدگاه شما

آخرین اخبار