مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 27. دى 1395 - 23:26   |   کد مطلب: 19053
نماینده ارشد اتحادیه اروپا در امور امنیت و سیاست خارجی اتحادیه اروپا به مناسبت اولین سالگرد اجرای برنامه اقدام جامع مشترک بیانیه‌ای منتشر کرد.
موگرینی: گزارش‌های ۴ گانه آژانس حاکی از پایبندی ایران به تعهداتش است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، به نقل از خبرگزاری دانشجو، فدریکا موگرینی به مناسبت اولین سالگرد اجرای برنامه اقدام جامع مشترک بیانیه‌ خود را منتشر کرد. در این بیانیه آمده است:

 

16 ژانویه سالگرد آغاز اجرای برنامه اقدام جامع مشترک (JCPOA) است که مورد توافق اتحادیه اروپا، چین، آلمان،  فرانسه، روسیه، انگلستان، ایالات متحده آمریکا و ایران قرار گرفت. یک سال پس از آغاز اجرای JCPOA، روشن است که این تفاهم نامه از سوی تمامی طرفین در حال اجراست.

 

در طول این یکسال، طرفین JCPOA تعهد کامل خود به التزام و اجرای این توافقنامه را از خود نشان دادند. این جدیت در اجرای موافقتنامه همچنین به جامعه جهانی این پیغام را می رساند که ایران کاملا پایبند به برنامه هسته ای غیر نظامی بوده و این برنامه صرفا صلح آمیز است. توافقنامه همچنین این پیغام مهم و امیدوار کننده را به دولت و مردم ایران نیز می دهد.

 

به استناد چهار گزارش سازمان بین المللی انرژی اتمی، ایران به تعهدات هسته ای خود عمل نموده است. این موضوع هم اکنون ستون اصلی برنامه بین المللی عدم غنی سازی است. همانطور که در توافقنامه قول داده شده بود، سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا نیز به سهم خود تحریم های اقتصادی مرتبط با انرژی هسته ای را لغو کردند. در نتیجه میزان  تجارت و سرمایه گذاری دو طرفه ایران افزایش یافته که این مهم، نوید بخش بهبود شرایط زندگی برای همه است.

 

اجرای کامل و موثر JCPOA در طول حیات آن از اهمیت بالایی برخوردار است. بعنوان هماهنگ کننده کمیسیون مشترک و از جایگاه نماینده ارشد، اتحادیه اروپا بر تعهد کامل خود به این آرمان تاکید نموده است. اجرای دقیق تعهدات از سوی تمامی طرفین بهترین راه برای ادامه اعتماد سازی، تقویت JCPOA و غلبه بر موانعی است که بخشی از کلیه توافقاتی هستند که جامع بوده و به راحتی دست یافتنی نیستند.

 

JCPOA یک تلاش چند جانبه است که از طریق ابزارهای دیپلماتیک محقق شده و توسط قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد تایید شده است. این توافقنامه در نتیجه تلاشهای گروه E3/EU+3 و ایران شکل گرفت اما هم اکنون با توجه به تایید شورای امنیت سازمان ملل متحد، متعلق به تمام جامعه بین المللی است. JCPOA به سود و منفعت همه است و موقعیتهایی را در حوزه بهبود همکاریهای منطقه ای فراهم آورده که همه می بایست آنرا مغتنم شمارند.

 

اتحادیه اروپا دست در دست تمام کسانی که به اجرای کامل توافقنامه وهمچنین تحقق اهدافی که ما را به هم نزدیک می کند کمک می نمایند، به کار خود ادامه خواهد داد.

 

انتهای پیام/چ

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار