مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 5. شهريور 1391 - 14:58   |   کد مطلب: 1926

صد کشور از کشورهای غیرمتعهد در حالی 5 تا 11 شهریور در تهران در اجلاس دوره‌ای غیرمتعهدها حضور می‌یابند که مقامات امنیتی ایران تدابیر خاصی را برای تامین کامل امنیت این نشست اندیشیده‌اند. باوجود تعطیلی چند روزه تهران در هنگام برگزاری این اجلاس، سردار احمدرضا رادان درباره دیگر تدابیر در نظر گرفته شده، گفته است: براي مكان‌هاي برگزاري اجلاس در سطح كارشناسان، وزراي خارجه و سران چند لايه امنيتي و انتظامي تعريف شده، چهار لايه امنيتي و نظامي نيز براي شهر تهران تعريف كرده‌ايم و پرسنل نيروي انتظامي در آماده‌باش صد در صد براي برگزاري هرچه باشكوه‌تر اين اجلاس از بعد امنيتي و انتظامي هستند.

خبرهای دیگری حاکی از آمادگی کامل نیروهای انتظامی تهران برای ایجاد فضای مناسب برای برگزاری هر چه بهتر این نشست در تهران است. حساسیت‌های کشورهای غربی و برخی مخالفان ایران، باعث شده که رسانه‌های این دست از کشورها وگروه‌ها در یکی دو هفته مانده به برگزاری اجلاس، خط تبلیغاتی عجیبی را در پیش بگیرند. خط تبلیغاتی که قصد دارد سوی نیروهای انتظامی ایران را زیر سئوال ببرد.

به باور کارشناسان این گونه تدابیر امری کاملا عادی محسوب می‌شود و تمام کشورهای دنیا حتی محدودیت‌هایی بیش از آنچه که ایران برای نشست عدم تعهد در تهران در نظر گرفته شده ایجاد می‌کنند. حمید رضا شیرزاد، استاد دانشگاه، براین باور است که اتخاذ چنین تدابیری از سوی کشور میزبان کاملا طبیعی است. در واقع تعطیل کردن پایتخت تنها یکی از معمول‌ترین اتفاقاتی خواهد بود که در هر کشوری در زمان برگزاری چنین اجلاس مهمی رخ می‌دهد.

این استاد دانشگاه در ادامه به برخی نمونه‌های مشابه اشاره دارد و می گوید: کشورها به دو دسته تقسیم می‌شوند: یک دست آن کشورهایی هستند که محل برگزاری اجلاس‌های همیشگی و دائمی هستند که معمولا این کشورها مکان‌ها و فضای مشخصی برای برگزاری این مراسم دارند و آن منطقه مخصوص همیشه امنیتی و همراه با تمهیدات ویژه است. مثال بارز این کشورها منهتن آمریکا است. اما دسته دیگر کشورهایی هستند که برخی اوقات  و هر چند سال یکبار به طور احتمالی یک اجلاس در آنها برگزار می شود. کشور ما هم در دسته دوم قرار دارد. این کشورها در چنین شرایطی هیچ راهی جز اتخاذ تدابیر مهم امنیتی ندارند. چرا که باید امنیت کشورهای شرکت کننده به طور کامل تامین شود و این یک عرف ثابت و مهم بین‌المللی است. نمونه آشکار این مسئله را می‌توان در نشست فوری که کشورهای اسلامی چند روز پیش در عربستان تشکیل دادند مشاهده کرد. درچند روز برگزاری این نشست ریاض که همیشه شهری امنیتی محسوب می‌شود کاملا در اختیار ماموران ویژه برگزاری قرار گرفت.

منافع استراتژیک و هزینهای برای آن!

صحبت‌های این استاد دانشگاه در حالی است که به باور مجتبی فرجی، کارشناس مسائل منطقه‌ای، اتخاذ چنین تصمیم‌هایی برای برگزاری هر چه بهتر این نشست مهم در تهران، آنقدر در عرف بین‌الملل عادی است که در صورت انجام نشدن جای تعجب وجود دارد. فرجی در ادامه به این نکته اشاره می‌کند که میزان امتیازاتی که کشور در طول این اجلاس در زمینه‌های مختلف به دست می‌آورد آن‌قدر مهم است که هزینه‌های چند روز تعطیلی تهران اصلا اهمیتی ندارد. این اجلاس می‌تواند منافع استراتژیک کشور را تا چندین و چند سال تضمین کند. به نوعی که ایران پس از برگزاری این اجلاس می‌تواند از آن به عنوان یک سند مهم در مقابل فشارهای غرب بهره ببرد.

هم‌چنین فرجی در ادامه می‌افزاید: درست است که در شرایط فعلی ایران در بهترین شرایط امنیتی به سر می‌برد و همه شهروندان در جامعه ما به خوبی از این مسئله آگاه هستند. اما به هر ترتیب سران کشورهای خارجی که با اطلاعات کمتری از وضعیت امنیت درایران وارد کشور می شوند نیاز به نوعی آرامش فکری دارند که بیشتر کارهای انجام شده دراین راستا است. این یک روال همیشگی محسوب می‌شود که کشور میزبان برای برگزای چنین نشست‌های بزرگی با اتخاذ تصمیم‌های امنیتی به طرف‌های شرکت کننده این تضمین را می‌دهد که هیچ مشکلی وجود ندارد که سند این تضمین خبرهایی است که از تدابیر امنیتی منتشر می‌شود.

عده دیگری از صاحب نظران، جوسازی علیه تدابیر امنیتی و تعطیلی تهران را در راستای کم رنگ کردن بار دیپلماتیک برگزاری نشست عدم تعهد در تهران می دانند. نشستی که در یک ماه اخیر به خبر اول بسیاری از رسانه‌های جهان تبدیل شده و همین مسئله همه نگاه‌های محافل سیاسی را به سمت تهران جلب کرده است.

دیدگاه شما

آخرین اخبار