مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 12. بهمن 1395 - 21:54   |   کد مطلب: 19276
همسر شهید حاتمی در واکنش به مختومه اعلام شدن پرونده شهدای سقوط جرثقیل در مکه از سوی عربستان گفت: زمانی که مسئولین کشور ما نسبت به ناحق کشته شدن 11 نفر در حادثه جرثقیل و نزدیک به 460 نفر در حادثه منا بی تفاوت هستند و می گویند مشکلی نداریم، چه توقعی از عربستان می‌توانیم داشته باشیم؟
بی‌انصاف‌ها! حداقل نگویید ما با عربستان مسئله‌ای نداریم/ چرا مسئولان کمیته حقیقت‌یاب تشکیل نمی‌دهند و خانواده شهدای حادثه مکه را سرکوب می‌کنند؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، به نقل از بسیج جامعه زنان؛ دادگاهی در عربستان رسیدگی به پروندۀ حادثۀ سقوط جرثقیل در مکه که منجر به کشته شدن 111 تن از حجاج بیت‌الله الحرام شد را مختومه اعلام کرد. این حادثه در روز جمعه 20 شهریور ماه 1394 مصادف با 11 سپتامبر 2015 در محوطه مسجد الحرام اتفاق افتاد که در این بین، حدود 11 ایرانی به شهادت رسیدند. دانشمند شهید سید احمد حاتمی پژوهشگر و استاد برجسته از جمله ایرانیانی بود که در این حادثه به شهادت رسید.

فرشته روح افزا، همسر شهید حاتمی در واکنش به اعلام مختومه شدن پرونده این حادثه، گفت: در کمال تعجب این خبر را خواندم، عربستان خودش قتل می کند، خودش پرونده تشکیل می دهد و خودش آن را مختومه اعلام می کند! البته از کشوری مثل عربستان که در یمن زنان و کودکان را می کشد، داعش را در سوریه و عراق حمایت می کند و در افغانستان طالبان را حمایت می کند، در بسیاری از کشورهای اسلامی که برای کشتار مسلمانان هزینه می شود، ردپای عربستان دیده می شود و با پول های کشور اسلامی عربستان اختلافات بین مسلمانان رقم می خورد، از آن ها کشتار این چنینی و مختومه اعلام کردن آن، بعید نیست.

وی افزود: عربستان کشوری است که امکان دارد در صورت اعتراض کاری شبیه به این را دوباره تکرار کند و جای تعجب ندارد اما آنچه تعجب برانگیز است و مایه تاسف و دردناک است عکس العمل مسئولین کشور خودمان است، آقای رئیس جمهور در سخنرانی اخیر خود فرمودند که ما با عربستان مشکلی نداریم و هیچ مساله ای پیش نیامده است، زمانی که مسئول کشور ما نسبت به، به ناحق کشته شدن 11 نفر در حادثه جرثقیل و نزدیک به  460  نفر در حادثه منا بی تفاوت هستند و می گویند مشکلی نداریم، چه توقعی از کشور عربستان می توانیم داشته باشیم؟

همسر شهید حاتمی اظهار کرد: زمانی که رئیس دولت ما این را می گوید، ما باید چه کنیم؟ وقتی من هیچ عکس العملی از وزارت امور خارجه نمی بینم و در مقابل اعتراضاتی که انجام می دهم می گویند که حرف نزن، البته نمی توانند صدای من را خفه کنند! من حرفم را می زنم! اما با این روش چطور می توانیم از عربستان توقع داشته باشیم که این کار را نکند و پرونده را مختومه کنند؟!

وی با بیان اینکه یکی از افرادی که در حادثه جرثقیل به شهادت رسیده و رهبر معظم انقلاب ایشان را شهید خطاب کرده اند، همسر وی بوده، افزود: شهید احمد حاتمی، فردی که در حال اجرای پروژه های بسیار مهم در کشور بود، عضو هیات علمی پژوهش های فضایی بود، پروژه متنوعی را در مکان های مختلف انجام می داد در حادثه جرثقیل به شهادت رسید، در حالیکه در آن حادثه در حین کمک دیده شده است، همینطور آثار برخورد با جرثقیل در بدن همه کسانی که در این حادثه کشته شدند، وجود دارد اما در بدنی که به ما تحویل دادند کوچکترین اثری از زخم ناشی از حادثه جرثقیل نیست! ایشان چه زخمی داشتند که آثار آن در تنش نیست یا تا زمان تحویل پیکر ایشان از بین رفته است؟!
 

روح افزا تصریح کرد: نمی دانم چرا اصرار دارند که ایشان در حادثه جرثقیل به شهادت رسیدند، تحویل بدن ایشان کیلومترها دورتر از شهر و در فاصله ای نزدیک به 500-600 کیلومتر دورتر از شهر مکه بود، مگر در مکه چند کشته و زخمی بوده که جنازه ایشان را در این فاصله از شهر تحویل داده اند؟ بسیار مشخص است که وی را به آنجا برده اند، شواهد بسیار روشن است اما عربستان سعودی علت مرگ ایشان را نرسیدن اکسیژن و خفگی اعلام کرده اند، یعنی حادثه منا! آن ها اینقدر دقت نکردند که شهید حاتمی در این حادثه نبوده، البته مطمئنا می دانند که چطور ایشان را به شهادت رساندند.

وی افزود: همه افراد خانواده وقتی بدن ایشان را به ایران فرستادند، مشاهده کردند که هیچ آثاری از له شدگی و شکستگی نبود و مشخص است که خونریزی مغزی اتفاق افتاده است، از بینی ایشان خون آمده، ظاهر بدن هیچ زخمی ندارد! اصلا در روز حادثه عکس ایشان بین کشته شده ها نیست و جالب است که آن روز باران زیادی می آمد اما در عکسی که از جنازه گرفته شده است، دکمه های جلوی پیراهن منظم باز شده و حتی اتوی پیراهن بهم نریخته است، نه روی لباس و نه لباس زیر، یک قطره آب، یک قطره لک، یا حتی یک قطره خون وجود ندارد! ایشان به حالت خوابیده، در حالتی درازکش خون از بینی به سمت گوش ریخته است، هیچکس این را ببیند نمی تواند باور کند که در حادثه جرثقیل این اتفاق برایش افتاده است.

همسر شهید حاتمی تاکید کرد: همه مدارک موجود است، چند ساعت بعد از شهادت دکتر حاتمی، سایت اسرائیل در خبرفوری اعلام می کند که پروفسور و دانشمند فضایی ایران در مکه به شهادت رسیده است و بعد از آن به مسئله آدم دزدی، ربوده شدن و کشته شدن اشاره می کند! مسائلی به این صورت واضح نوشته شده و وجود دارد اما در ایران کسی اهمیت نمی دهد و با کمال صراحت به من می گویند مصاحبه نکن! مسئولین می گویند برو در مورد کمالات آقای حاتمی بگو، اینکه اهل نماز شب بوده، اخلاق مدار بوده و کلی کتاب در مورد قرآن نوشته و پروژه های مختلف علمی زیادی را کار کرده، این وظیفه من است، اما آیا باید در مقابل کشته شدن او سکوت کنم؟

روح افزا تصریح کرد: زمانی که مسئولین ما نسبت به دانشمند فضایی که در پروژه های مختلف کارهای اساسی کرده است، اختراع های مختلفی داشته و کشورهای خارجی دنبال آن بودند، اما وی اطلاعاتی به آن ها نداده و حتی به شکل مقاله هم ارائه نکرده بود، کسی در این حد از اطلاعات بوده، به راحتی کشته می شود و هیچکس صدایش در نمی آید؟! چرا؟! آیا آقای رئیس جمهور در جریان فعالیت چنین آدمی نیست؟ آیا نمی داند که ما چنین کسانی را آنجا از دست داده ایم، اگر نداند که خیلی بد است!

وی افزود: حتی اگر یک کارگر ساده در ایران توسط عربستانی ها به شهادت می رسید، همه ما وظیفه داشتیم که در مقابل آن ها و علیه آن ها اقدام سریع بکنیم، چطور در حمله به سفارت عربستان که البته نباید چنین اتفاقی می افتاد، ایشان خیلی قاطع پیام دادند اما چرا آن جا عکس العمل خوبی نشان داده نشد؟  

همسر شهید حاتمی با بیان این مطلب که رهبر معظم انقلاب فرموده اند که باید حادثه مسجد الحرام و منا زنده نگه داشته شود و باید کمیته حقیقت یاب تشکیل شود، گفت: نمی دانم چرا مسئولین ما کاری نمی کنند، حتی یک جلسه یا یک کلمه در این مورد صحبت نمی‌کنند، فقط خانواده شهدای این حادثه را سرکوب می کنند و هرجایی هم خانواده های این افراد اعتراض می کنند، می گویند که چیزی نگویید.

وی افزود: آن ها حتی جلوی تشکیل سمن ما را در این رابطه گرفتند، آیا شهادت رکن آبادی نباید پیگیری شود؟ شهیدی که اسرائیل قبل از شهادت دنبالش بوده، مگر نمی دانیم در لبنان چه اتفاقی افتاده، یک چنین آدمی را در آنجا به شهادت می رسانند و می گویند در حادثه منا زیر دست و پا له شده و خفه شده است، اگر اینطور باشد چرا مغزش را درآوردند؟ چرا وقتی در ایران کالبد شکافی شد، مغز، قلب، طحال و تمام  وجودش نیست؟! می گویند چون این فرد فوت کرده، نمی خواستند این اجزا خراب شود، آن ها را خارج کرده و به ایران فرستادند، اگر اینطور باشد چرا برای بقیه این کار را نکردند؟

روح افزا تاکید کرد: چرا خارج کردن اجزاء برای شهید حاتمی اتفاق نیفتاد؟ اصلا چرا شهید حاتمی در ایران کالبدشکافی نشد که معلوم شود یک دانشمند ما توسط بیگانگان و خارج از کشور کشته شده است؟ اصلا چرا اینجا نباید کالبد شکافی بشود و دست من یک سند پژشک قانونی نباشد؟ اگر از ما بخواهند که ما این قضیه را آن زمان پیگیری می کردیم که بی انصافی است، پنجشنبه شب هواپیمای حامل پیکر ایشان از جده راه می‌افتد، برای طواف به مشهد می‌رود و صبح روز جمعه به تهران می آید، ساعت 10 باید بر بدن شسته شده او نماز می‌خواندند و بعد از نماز به خاک سپرده شد؛ در آن هیاهو من چطور می توانستم کاری بکنم؟

وی افزود: وقتی یک نفر عادی کنار خیابان فوت می کند، باید مجوز پزشک قانونی وجود داشته باشد، چطور این جا، این فرد بدون پزشک قانونی دفن می شود، قضایا خیلی روشن است، مشکوک نیست! خنده دار است.

همسر شهید حاتمی افزود: کسی که جنازه اش را کیلومترها آن طرفتر می دهند، جنازه را در سردخانه ای تحویل می دهند که هیچ جنازه دیگری نبوده، دو روز ایشان مفقود بودند و هرچی به سازمان حج و زیارت زنگ می زدم، می گفتند نمی دونیم کجاست؟ در جیبشان یادداشتی هست که خودش نوشته، تاریخ زده 20 شهریور، «ماموران عربستان سعودی همینطور دنبال من هستند و من را نگاه می کنند»

وی تصریح کرد: این قاضی و دادگاه نمی خواهد، می فهمند که دنبال این آدم بودند، خیلی ها دیدند و همه هم می گویند که ایشان را در حال کمک می دیدند، اما بعضی از آقایان حج و زیارت می گویند ایشان نباید برای کمک به آنجا می رفته، این استدلال است؟ آیا می شود آدم ببیند یک مسلمان تحت اذیت است و کمکش نکند، این استدلال صحیحی نیست و من جدا ماندم!

روح افزا با بیان اینکه کشور ایران در طول یک سال و نیم گذشته کار نکرده است، چرا پرونده باز باشد؟ افزود: به من می گویند «ما نمی توانیم دادگاه تشکیل بدهیم و برویم شکایت کنیم! چون روابط ما با عربستان بد است»، اما مگر روابط ما با آمریکا خوب بود، مگر ما قضیه سقوط هواپیما در خلیج فارس را پیگیری نکردیم، شکایت نکردیم، مگر ما سفارت خانه داشتیم؟ چطور آنجا این کار را کردیم، اینجا نمی شود؟ چرا این کار را تکرار نکردیم؟ چرا نتوانستیم این را در دادگاه بین المللی و حقوق بشری مطرح کنیم و محکوم کنیم، چرا حتی یک کمیته تشکیل نشده است؟

وی افزود: سال گذشته بنده در ژنو بودم در آنجا به جز من و خواهر شهید رکن آبادی، یک هیات یا حتی یک نفر از ایران در آنجا نبودند که این حادثه را مطرح کند و بگوید، در حالیکه منافقان که به ناحق هزاران ایرانی را کشته اند و فرقه بهایی که یک فرقه ضاله است، آنجا جلسه تشکیل داده بودند و ادعای حقوق بشر داشتند و اعتراضات خود را می گفتند، اما تنها آدم هایی که مظلوم وار آنجا بودند، این شهدای حادثه سقوط جرثقیل و حادثه منا بودند، هیچ کس نبود!

وی در پایان تاکید کرد: ِآیا ما نمی توانستیم حداقل در سازمان های بین المللی و حقوق بشری، عکس شهدای مکه و منا را ببریم؟ نحوه شهادت این افراد مشکوک به شهادت را مطرح کنیم، یک ذره عربستان سعودی را زیر سوال ببریم، اصلا زیر سوال نبریم، حداقل یک تسلیت به این خانواده ها بگوییم و نه، حداقل بی انصاف ها نگویید ما با عربستان مساله ای نداریم!

انتهای پیام/چ

دیدگاه شما

آخرین اخبار