به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
مطبوعات همدان
تاریخ : 17. بهمن 1395 - 22:36   |   کد مطلب: 19352
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: بر اساس قانون باید 20 درصد از هزینه صادرات نفت به صندوق توسعه ملی واریز شود؛ درحالی‌که وضعیت این صندوق مبهم بوده و مشخص نیست که درآمد حاصل از فروش نفت در کجا هزینه شده است.
تراز صندوق توسعه ملی منفی است/ مشخص نیست که درآمدهای نفتی به صندوق واریز شده یا خیر/ سیف به دعوت مجلس پاسخ مثبت نداد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، به نقل از نافع؛ اسدا... قره خانی الوستانی گفت: قرار بود ولی ا... سیف، 10 بهمن برای ارائه گزارش و پاسخگویی به نمایندگان در مجلس حضور یابد، اما نیامد و اکنون وضعیت صندوق روشن نیست.

وی بابیان اینکه اطلاعات موجود نشان می‌دهد که ظاهرا صندوق توسعه ملی تراز منفی دارد، اظهار کرد: دعوت از رئیس کل بانک مرکزی برای این بود که مشخص شود؛ درآمد حاصل از فروش نفت به این صندوق واریزشده یا خیر و اگر واریزشده؛ چقدر بوده است.

نماینده علی‌آباد کتول ادامه داد: برای نمایندگان جای سئوال است که چرا وضعیت صندوق این‌چنین است و ولی ا... سیف باید توضیح دهد که ذخایر صندوق برای چه طرح‌هایی اختصاص‌یافته و کجا هزینه شده است.

قره خانی الوستانی درباره واریز درآمد حاصل از فروش نفت به خزانه نیز تصریح کرد: برخی رسانه‌ها اعلام کرده‌اند که درآمدهای نفتی به‌صورت مستقیم به خزانه منتقل نشده و به روش‌های دیگر پرداخت می شود؛ در حالی‌که وزارت نفت مدعی است که تمام درآمدهای نفتی مستقیم بر می گردد و در این جا نیز یک دوگانگی وجود دارد که سیف باید به آن پاسخ دهد.

لازم به ذکر است؛ تشکیل صندوق توسعه ملی از تدابیر و دستورات رهبر معظم انقلاب اسلامی بود که در چارچوب قانون برنامه پنجم توسعه اجرایی شد.

ایجاد صندوقی برای اختصاص بخشی از درآمد نفتی کشور به بخش غیردولتی و قطع کردن دست دولت از آن، آن چنان نزد رهبر معظم انقلاب اهمیت داشت که ایشان در متن سیاست های کلی برنامه پنجم نیز به این موضوع اشاره کرده و بند 77 سیاست ها به تشکیل صندوق و نحوه کار آن اختصاص یافت.

انتهای پیام/چ

دیدگاه شما

آخرین اخبار