مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 24. بهمن 1395 - 15:20   |   کد مطلب: 19446
در شرایطی که دخل و خرج زندگی با یکدیگر هم خوانی ندارد این مبلغ یارانه هیچ تاثیری بر زندگی مردم ندارد و برای چرخاندن زندگی کفایت نمی کند.
یارانه های فعلی جوابگوی زندگی نیست/دولت در پی تغییر درنحوه ی پرداخت یارانه ها باشد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، الهه جعفری جهان ، دانشجوی متاهل دانشگاه غیر انتفاعی گنجنامه همداندر گفت و گو با خبرنگار صدای دانشجو در رابطه با تاثیر یارانه بر زندگی گفت: در شرایطی که دخل و خرج زندگی با یکدیگر هم خوانی ندارد این مبلغ یارانه هیچ تاثیری بر زندگی مردم ندارد و برای زندگی متاهلی کفایت نمی کند و وضع را بدتر کرده زیرا به واسطه ی سوء استفاده افراد سودجو ، قیمتها نجومی شده و خرج و مخارج زندگی خیلی بیشتر شده است. از طرفی نیز هزینه های زندگی با مبلغ یارانه پرداختی تناسبی ندارد.در واقع این یارانه پرداختی حتی برای هزینه ی نان مصرفی در خانواده ها نیز کافی نمی باشد .

وی گفت : قبل از اجرایی کردن برنامه ی واریز یارانه ها به حساب سرپرست خانواده ها همه چیز ارزانتر بود اما پس از پرداخت یارانه ها هزینه ها بالا رفت و در مقابل این افزایش نجومی قیمت ها مبلغ ناچیزی تحت عنوان یارانه به مردم داده می شود.

جعفری جهان در ادامه گفت : دانشجویان منبع درآمدی ندارند و ذهن آنها درگیر دغدغه و نگرانی های ناشی از کمبودکار و مدیریت هزینه ها  می باشد این در حالی است که دانشجو باید فکرش آزاد باشد و فقط به فکر درس خواندن و پژوهش باشد.

وی  اظهار داشت: اگر یارانه ها به صورت مستقیم به حساب مردم واریز نشود و در عوض به حساب ارگان های مربوطه واریز شود مثلا یارانه ی نان به حساب بخش های مربوطه واریز شود و در عوض برای مردم به هنگام خرید نان کاهش هزینه ی نان اعمال شود برای مردم بهتر خواهد بود ، زیرا این امر باعث کاهش هزینه ی روزمره ی زندگی می شود. البته این را نیز باید در نظر داشت که اگر پس از تغییر رویه(به جای واریز یارانه به حساب سرپرست خانوار واریز به حساب ارگان ها منظور شود) کاهش هزینه ها صورت نگیرد قطع شدن یارانه ی پرداختی به حساب مردم اثر منفی بر وضعیت خانوارها خواهد داشت زیرا افراد در این شرایط تورم و گرانی به روی دریافت یارانه های نقدی حساب باز کرده اند.

الهه جعفری جهان با بیان اینکه بیشتر جوانان مدرک تحصیلی دارند در حالی که کاری برای آنها وجود ندارد تصریح کرد: یک راه هم این است دولت بودجه ی یارانه را به جای واریز به حساب مردم، آن را به بخش های تولیدی اختصاص دهد و ایجاد اشتغال کند زیرا این کار دولت یعنی واریز مستقیم یارانه و عدم برنامه ریزی و به کار گیری این مبلغ در بخش های تولیدی و رفاه اجتماعی حاکی از این است که دولت از انجام کار برای مردم و ارائه خدمات اجتماعی شانه خالی می کند و فقط پول را به یک مبلغ ناچیز که عملا نمی توان کاری با آن انجام داد در اختیار مردم قرار می دهد تا مردم خودشان مدیریت کنند در صورتی که با کنار هم قرار گرفتن این مبلغ واریزی به حساب خانوارها انباشت سرمایه رخ می دهد و در این حالت می توان کارهایی در جهت رفع مشکلات خانواده ها از جمله اشتغال جوانان، افزایش تولید و بهره وری از منابع و کاهش تورم انجام داد که در بهبود وضعیت جامعه کمک به سزایی خواهد داشت.

وی خاطر نشان کرد : واریز یارانه برای همه مردم نباید به یک مبلغ معین و مساوی باشد و یارانه افرادی که در آمد زیادی دارند باید قطع شود و یارانه ی افراد بی بضاعت افزایش یابد چرا که واریز یارانه به شیوه ی کنونی کار درست و منصفانه ای نیست.

 

انتهای پیام/چ

دیدگاه شما

آخرین اخبار