مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 6. اسفند 1395 - 23:52   |   کد مطلب: 19633
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی اعلام کرد ایران به برجام پایبند بوده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، به نقل از پرس تی وی، آژانس  بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی اعلام کرد ایران به برجام پایبند بوده است و تنها یک‌سوم از میزان اورانیوم غنی‌شده‌ای را که بر اساس برجام مجاز به داشتن آن است، در اختیار دارد.
 
آژانس روز جمعه در گزارش فصلی خود دربارۀ فعالیت‌های اتمی ایران گفت: «تا 18 فوریه 2017، حجم اورانیوم ایران با درصد غنای 3.67 درصد، 101.7 کیلوگرم بود.»
 
این گزارش می‌افزاید این مقدار بسیار کمتر از 300 کیلوگرمی است که بر اساس توافق میان تهران و گروه 1+5، متشکل از کشورهای امریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین بعلاوه آلمان، ایران مجاز به در اختیار داشتن آن است.
 
به گفتۀ منابع دیپلماتیک میزان ذخایر اورانیوم غنی‌شدۀ ایران اخیراً به نزدیک 300 کیلوگرم رسیده بود.
 
این اولین گزارش محرمانۀ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دربارۀ برنامۀ اتمی ایران از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکاست؛ وی از مخالفان سرسخت برجام به شمار می‌آید.
 
ترامپ که از مخالفان سرسخت برنامۀ جامع اقدام مشترک (برجام) است، در رقابت‌های انتخاباتی خود از «پاره کردن برجام» سخن گفته بود.
 
وی همچنین مدعی شد توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهان را مورد بازبینی قرار خواهد داد.
 
وی  توافق هسته‌ای را «بدترین توافق تاریخ» خوانده بود. ترامپ همواره از دولت پیشین امریکا به خاطر توافق با ایران انتقاد کرده و مدعی شده است که رویکردی سخت‌گیرانه‌تر از باراک اوباما، رئیس‌جمهور پیشین امریکا، در قبال ایران در پیش خواهد گرفت.
 
گفتنی است، ایران و گروه 1+5 در تاریخ 23 تیر 1394 بر سر برجام به توافق دست یافتند. این توافق از 26 دی 1394 اجرایی شد. بر اساس برجام، ایران با محدودسازی برنامۀ هسته‌ای خود در ازای لغو تحریم‌های مرتبط با موضوع هسته‌ای موافقت کرد. از زمان آغاز اجرای برجام سازمان بین‌المللی انرژی اتمی بارها پایبندی ایران را به تعهدات خود مطابق با توافق هسته‌ای تأیید کرده است.
 
یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در آخرین اظهاراتش درباره برجام و مخالفت‌ها با آن در آمریکا به روزنامه فایننشیال تایمز گفته است:‌ اطمینان دارد آمریکا این توافق را لغو نخواهد کرد.
 
آمانو تاکید کرد: توافق برجام که دونالد ترامپ در ماه جاری آن را بدترین توافقی خواند که تاکنون دیده است از آن‌چه انتظار می‌رفت با ثبات‌تر است.
 
وی افزود: تا زمانی که طرف‌ها برجام را اجرایی کنند این توافق از آنچه که بسیاری فکر می‌کنند پایدارتر است.
 
انتهای پیام/چ

دیدگاه شما

آخرین اخبار