مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 10. فروردين 1396 - 16:55   |   کد مطلب: 20071
دهم فروردین سالروز درگذشت آیت اله سید حسین طباطبایی بروجردی(ره) است، مرجعی که شیعه را به جهان معرفی کرد و در طول عمر با برکت خود شاگردان زیادی را تربیت و شاگردان زیادی از علم و دانش این عالم بزرگ بهره گرفتند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، به نقل از  بازتاب بروجرد آیت اله سید "حسین طباطبایی بروجردی(ره)"مرجع تقلید شیعیان در سال 1254 در بروجرد متولد شد، پدر آیت اله بروجردی(ره)سید علی طباطبایی از علما و مادر بزرگوارشان دختر سید محمدعلی طباطبائی بود.

 

 آیت اله بروجردی(ره) با 30 واسطه به به امام حسن(ع) دومین پیشوای مسلمانان می‌رسد، هفت ساله بود که برای کسب دانش راهی مکتب شد و از همان زمان آموختن علم و دانش را به خوبی فرا گرفت.

 

18 ساله بود که برای ادامه مسیر علم و دانش راهی اصفهان شد و دروس فقه، اصول و ادبیات را فرا گرفت و در این دوران از محضر استادان و علما به خوبی بهره گرفت و در سن 22 سالگی به بروجرد بازگشت و ازدواج کرد.

 

 آیت اله بروجردی(ره) در سال 1318 به دستور پدر به نجف اشرف اعزام می شود و در این زمان تنها 27 سال داشت ولی در فقه و اصول صاحب امتیاز بود و با علاقه بسیار در این راه گام بر می داشت.

 

 سالها آیت اله بروجردی(ره) در شهر بروجرد ساکن و مشغول تدریس و تربیت شاگردان خود بود که برای درمان به تهران رفت اما در این ایام بود که علمای زیادی از آیت اله بروجردی(ره) درخواست کردند که به شهر قم برود و مرجعیت را عهده دار شود.

 

 آیت اله بروجردی(ره) در سال 1323 شمسی وارد شهر مقدس قم شد و بعد از درگذشت سید ابوالحسن موسوی اصفهانی در نجف، آیت اله بروجردی(ره) مرجعیت شیعیان را بر عهده گرفت.

 

 آیت اله بروجردی(ره) در طول عمر خود همواره در راه کسب علم و آموختن دانش به شاگردان بودند که در طول حیات خود شاگردان زیادی از محضر آیت اله بروجردی(ره) دانش را فرا گرفته و بسبیاری از مراجع تقلید از علم و دانش این عالم بزرگ بهره برده اند.

 

 آیت اله بروجردی(ره) در تاریخ 10 فروردین 1340 شمسی و در سن 86 سالگی چشم از جهان فرو بست و پیکر پاک این عالم بزرگ در مسجد اعظم شهر مقدس قم به خاک سپرده شد.

 

 بروجرد شهر آیت اله بروجردی(ره) به داشتن این عالم بزرگ افتخار می کند، بیت تاریخی آیت اله بروجردی(ره) در خیابان صفای این شهر قرار دارد که آیت الله بروجردی(ره) حدود 30 سال از عمر با برکت خود را در این بیت تاریخی مشغول به تدریس و تربیت شاگردان بودند و در این خانه زندگی می کردند.

 

 وقتی وارد بیت تاریخی آیت اله بروجردی(ره) می شوی آرامش و معنویت را به خوبی درک می کنی،اتاق ها، شبستان،حسینیه در این بیت تاریخی حال و هوای خاصی دارد و در زمان حیات آیت اله بروجردی(ره)مراسم عزارداری محرم و صفر در این خانه تاریخی برگزار می شده و حالا بعد از گذشت سالهای سال محرم که از راه می رسد بسیاری از عزاداران و عاشقان اباعبداالله(ع) در این خانه جمع شده و به عزاداری می پردازند.

 

از مهمترین ویژگی های آیت الله بروجردی(ره) می توان به پرهیزگاری و تقوا اشاره کرد و این ویژگی ها سبب شد تا مکتب فقهی و درسی ایشان بی نظیر باشد.

 

 انتهای پیام/چ

دیدگاه شما

آخرین اخبار