مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 15. فروردين 1396 - 23:13   |   کد مطلب: 20124
وزیر سابق نفت گفت: دولت اتوموبیلش را در پارکینگ پارک کرده و می گوید مصرف ندارد این درست شبیه کاهش دادن تورم به قیمت تعطیل کردن کشور است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، به نقل از  مرصاد ، رستم قاسمی عصر امروز در مراسم بررسی راهکارهای اجرایی اقتصاد مقاومتی در کرمانشاه اظهار داشت: امروز نقش اقتصاد در جوامع بشری بسیار تعیین کننده تر از گذشته و مهمتر از سایر مولفه های زندگی اجتماعی است و اقتصاددان ها امروز برای این علم تعبیر "بود و نبود" یاد می کنند.

 

وی ادامه داد: امروز اکثر کشور های استکباری دنیا محوریت سلطه خود بر جوامع بشری را مسئله اقتصادی قرار داده اند و اگر ما در این مسیر برنامه مشخصی نداشته باشیم حتما در آینده دچار مشکل می شویم.

 

وزیر نفت دولت دهم اظهار داشت: برخی از علمای اقتصاد معتقدند ما باید مهره تسبیح قدرتهای اقتصادی در این نظام حاکم بر جهان باشیم. در مقابل برخی دیگر از اقتصاددان ها معتقدند ما می توانیم حضور داشته باشیم در اقتصاد دنیا و البته تابع هم نباشیم.

 

وی افزود:  امروز وضعیت اقتصادی کشور مناسب نیست و اساسا سیاستهای اقتصاد مقاومتی مبتنی بر همین شرایط به دولت ابلاغ شده است. بندهای اقتصاد مقاومتی برای خروج از این وضعیت کاملا شفاف است و می بینیم که بخش عمده ای از تاکیدات رهبر انقلاب موضوع اقتصاد است.

 

قاسمی با اشاره به ضرورت سازندگی درست و اصولی بعد از جنگ در کشور گفت: بعد از پایان جنگ همانها که برای تخریب و ویرانی ایران با صدام هم پیمان شده بودند و سلاح و پول می دانند آمدند و گفتند برای بازسازی ها و شراکت با ایران آماده ایم! ظاهرا عده ای هم در کشور از قبل منتظر اینها بودند و شروع کردند بر تبل ناتوانی زدن و اینکه خارجی ها باید بیایند.

 

مشاور وزیر دفاع ایران ادامه داد: عده ای هم اما برای اثبات شعار ما می توانیم حضرت امام (ره) دست به کار شدند و برای اینکار نیروهای انقلابی که در جنگ بودند دست به کار شدند.

 

 

وی افزود: همان رزمندگان جنگ با همان ابزار و امکاناتی که برای نبرد در اختیارشان بود آمدند و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا را بنا نهادند. داشتن نیروی انسانی و ابزار یک مقدمه بود ولی ایده اصلی همان شعار "ما می توانیم" بود و دیدید که طرح های کلان ملی مانند سد ها و نیروگاه ها باور این شعار را به وجود آورد که یکی از آنها همین سد نوسود کرمانشاه با ظرفیت ذخیره ۸ میلیارد متر مکعب آب بود.

 

قاسمی گفت: اینها تنها گوشه ای از تحقق ما می توانیم است. امروز امنیت و آرامش هم بخشی از باور ما می توانیم است. اقتدار منطقه ای و توان دفاعی کشور هم از مصادیق توان جوانان این کشور است و همه اینها اسنادی است که نگویند نمی شود و نمی توانیم. چطور می شود موشک های فوق مدرن ساخت و بعضی ها همچنان مشغول وارد کردن کالاهای غیر ضروری هستند.

 

در همان روزهای تحریم بر آن غلبه کردیم

 

وزیر نفت سابق جمهوری اسلامی ایران غلبه بر تحریمهای فلج کننده را نیز مصداق "ما می توانیم" توصیف کرد و گفت: در دوره قبل از تحریم ها صنعت نفت کشور وابستگی بسیار شدیدی داشت و بسیاری از تجهیزات و حتی بنزین را به دلیل سیاستهای غلط از خارج وارد می کردیم. عده ای می گفتند تولید بنزین اقتصادی نیست. مگر می شود کشور خارجی از ما نفت را بخرد حمل و نقل کند تبدیل به بنزین کند و بعد بفروشد اما برای او اقتصادی باشد  و برای ما نباشد.

 

رستم قاسمی گفت: صنعت کشور قبل از شروع تحریم ها به شدت وابسته به بیرون بود و حتی از کره جنوبی کالاهای نفتی وارد می شد. کشور های دنیا با شروع تحریم ها و قطع دادن کالاهای نفتی و غیر نفتی به واسطه محدودیت های به اصطلاح فلج کننده منتظر به زانو در آمدن ایران بودند.

 

وی ادامه داد: آنها منتظر بودند که با قطع صادرات بنزین و کالاهای بالا دستی نفت به ایران پمپهای بنزین و شبکه های گازرسانی شهری و صنعتی ایران از مدار خارج شده و بحران عظیمی شروع شود. هر روز یک لیستی به من می دادند که کالاهای نفتی و بالا دستی که از خارج وارد می شود در انبارها در حال تمام شدن است. اما باور کنید در همان دوره کوتاه تحریم بیشترین توسعه در صنعت نفت کشور رخ داده است. من در مناظره اخیر تلویزیونی با مسئولین دولتی هم با اسناد و مدارک و آمار و ارقام این را اثبات کردم.

 

وزیر سابق نفت گفت: در دوره تحریم تمام پیمانکاران خارجی رفتند و به جای همه آنها پیمانکاران داخلی و توانمندی جایگزین شدند که تا کنون فرصت عرضه توانایی های خود را نداشتند. روزهای سخت و نگرانی های جدی داشتیم اما حقیقتا باز هم اثبات شد که ما می توانیم.

 

وی افزود: بسیاری از کالاها و تجهیزات خاصی که در روزهای قبل از تحریم وابسته بودیم و در اوایل تحریم ها هم مجبور بودیم در چمدان پول بدهیم و در کارخانه تحویل بگیریم را خودمان ساختیم و از وابستگی بیرون آمدیم.

 

وی با اشاره به نمونه ای از این وضعیت افزود: طرح توسعه پالایشگاه تهران را در دست اجرا داشتیم و قطعه یک پمپ نقتی را که خریداری هم کرده بودیم تعمدا به ما ندادند که کار متوقف شود. جلسه ای با پمپ سازهای ایرانی گذاشتم و همین را پمپ سازهای ایرانی ساختند. گفتند برای افتتاح مسئولین نیایند که منفجر می شود اما من رفتم افتتاح کردم و هنوز هم کار می کند.

 

نامه زنگنه به مجلس رشد صنعت نفت در روزهای تحریم را تایید می کند

 

قاسمی با اشاره به اینکه صنعت نفت ایران در همان روزهای تحریم از تحریم عبور کرد گفت: نامه ای را آقای زنگنه وزیر نفت کشور به مجلس حدود سه چهار ماه نوشته است که در آن سرمایه گذری صنعت نفت در ۱۰ سال گذشته را گزارش کرده است. ما همین آمار را هم اگر بپذیریم خود دولت اعتراف کرده که بیشترین سرمایه گذاری ها در دوران تحریم در صنعت نفت کشور انجام شده است درحالی که تحریم کردند که ما نابود شویم.

 

وی افزود: در حوزه اقتدار منطقه ای هم با همین تفکر و همین باور فردی مثل حاج قاسم سلیمانی ما می توانیم را اثبات کرده و در کشور بزرگی که ۱۵ همسایه دارد می بینیم که امنیت کامل حاکم است در حالی که مدرن ترین کشورها از نظامی از پس تروریسم بر نیامده اند.

 

قاسمی گفت: با تمام این توانایی ها و ما می توانیم های اثبات شده برخی تفکرات مدیریتی در کشور اقتصاد را تبدیل به پاشنه آشیل ما کرده است. اول که می گفتند وضعیت اقتصاد را برخی ها خراب کردند بعد که متوجه شده اند خرابی وضع اقتصاد ناشی از چه نگاهی است اساسا کتمان می کنند و می گویند اوضاع خوب است شما بروید عینکتان را عوض کنید. در حالی که این مردم هستند که باید بگویند اقتصاد کشور یا بیکاری چا وضعی دارد.

 

 

مشاور وزیر دفاع افزود: دوای این بیماری اقتصاد کشور باور به توانستن و نیخه شفابخش آن اقتصاد مقاومتی است. چیزی که چارچوب آن شفاف است.

 

وی افزود: امروز دولت طرح های جاری کشور با پیشرفت های ۷۰ و ۸۰ درصد مثل راه آهن کرمانشاه را که وزارت خانه ها باید به صورت معمول و زودتر از اینها پیش می بردند و تمام می کردند را نه تنها تمام نکرده که حتی پیشرفت کند آن را نیز تحت عنوان اقتصاد مقاومتی معرفی می کند. اینها اقتصاد مقاومتی نیست. اقتصاد مقاومتی نگه داشتن واردات بی رویه است، اقتصاد مقاومتی یعنی شما بتوانید در کشور های همسایه خود بازار را تصرف کنید. چه سهمی از بازار عراق داریم؟ اینها بخش عمده اش به موانع داخلی کشور بر می گردد.

 

این کارشناس مسائل اقتصادی گفت: اقتصاد مقاومتی یعنی اینکه بتوانید قیمت کالای ایرانی را برای حضور در بازارهای دنیا رقابتی کنید. شاخص های توسعه کیفیت، سرعت و قیمت را می طلبد. ما ۲۲ میلیارد دلار صادرات غیر نفتی واقعی داریم. اگر ساختار داخلی را اصلاح کنیم یقینا فقط به عراق می توانیم معادل این عدد وارد کنیم.

 

۱۷۰۰ گلوگاه فساد در کشور داریم

 

وی افزود: باید در مسیر اقتصاد مقاومتی یک کشور وارد کننده را به کشور صادر کننده تبدیل کنیم. اگر دقم صادرات ما دو برابر شود یک میلیون شغل جدید تولید کرده ایم. برای افزایش صادرات در یک کشور وارداتی باید ابتدا ساختار را باز مهندسی کنیم. ۱۷۰۰ گلوگاه فساد در کشور وجود دارد و اول بتید این را اصلاح کرد.

 

مشاور وزیر دفاع با اشاره به وجود قاچاق گسترده در کشور گفت: برخی آمارها تا ۲۰ میلیارد دلار  رقم قاچاق را اعلام می کنند که باید فکری برای آن کرد. هر ۵ میایارد دلار از این رقم اگر کم شود یک میلیون شغل جدید ایجاد شده است.

 

وی افزود: ما سالانه بین ۸۰۰ تا ۹۰۰ هزار مسکن جدید نیاز داریم چون سالیانه حدود ۹۰۰ هزار ازدواج داریم. این یعنی ۹۰۰ هزار کولر، ۹۰۰ هزار تلویزیون و... که خودش یک بازار عظیم است و باید برای آن برنامه داشت. حدود ۷۰۰ صنعت به این واسطه فعال خواهد شد گرچه طی سال گذشته به دلیل همین مسائل اقتصادی بیش از ۱۵۰ هزار طلاق داشتیم و ۲۰۰ هزار مورد ازدواج هم نسبت به حد معمول کاهش داشتیم.

 

برای کاهش تورم کشور را تعطیل کردند

 

قاسمی با اشاره به ادعای دولت در خصوص کاهش نرخ تورم گفت: کاهش تورم دلیل و مدرک می خواهد. وقتی نقدینگی کشور از ۴۶۰ هزار میلیارد سال ۹۰ به بیش از ۱۰۰۰ میلیارد میرسد چطور تورم را کاهش دادید؟ چطور تورم را کاهش دادید؟ ماشین را زدید توی پارکینگ و خوشحالید که مصرفش پایین است. کشور را تعطیل کردید و می گویید تورم را کم کردیم؟ کشور را خواباندید.

 

وی خاطر نشان کرد: تجربه این وجود دارد که اگر با روحیه اعتماد به مردم و مدیریت جهادی و انقلابی کار کنیم مشکلات در مسیر اصلاح قرار می گیرند به شرط اینکه بحران هایی مانند بی اعتمادی و بی انگیزگی را حل کنیم.

انتهای پیام/چ

دیدگاه شما

آخرین اخبار