مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 16. فروردين 1396 - 9:35   |   کد مطلب: 20138
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان همدان گفت: انتظار می رود با بارش های خوب سال گذشته و ذوب شدن برف ها و همچنین میزان بارش ها در فروردین ماه، شاهد سرریز شدن سد اکباتان در اوایل اردیبهشت ماه سال جاری باشیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، به نقل از رودآور؛ «مرتضی عزالدین» در این باره گفت: با توجه به بارش های خوب سال گذشته و ذوب شدن برف ها و همچنین میزان بارش ها  در فروردین ماه جاری، احتمال سرریز شدن سد اکباتان برای دومین سال پیاپی در اوایل اردیبهشت ماه سال جاری وجود دارد.

به گزارش رودآور سال گذشته نیز پس از پنج سال و برای نخستین بار پس از افزایش ارتفاع سد اکباتان،آب این سد سرریز کرد.

سد اکباتان یا شهناز از ۵ کیلومتری جاده همدان به ملایر منشعب شده و راه دسترسی به آن، به سمت روستای سنگستان می باشد.

اگر چه تاسیس این سد با هدف تامین ۳۵% آب مصرفی شهر همدان و آب کشاورزی ۸۰۰ هکتار از زمینهای پائین دست سد بوده است، ولی به دلیل ویژگی هایی مانند نزدیکی به شهر، فضای سبز اطراف و دریاچه سد، موجب شده است که کاربری تفریحی نیز به آن افزوده گردد.

ارتفاع سد در زمان ساخت ۵۴ متر (از پی) بوده‌ است و پس از اتمام طرح افزایش ارتفاع، هم اکنون ارتفاع سد اکباتان به ۷۹ متر رسیده‌ است.

سد اولیه با هدف تأمین آب آشامیدنی شهر همدان و همچنین آب کشاورزی منطقه با قدرت تنظیم سالیانه ۱۷ میلیون متر مکعب از آب رودخانه آبشینه پس از ۴ سال، در سال ۱۳۴۲ خورشیدی به بهره‌ برداری رسید.

برای این که سازه تکمیل شده بعد از ۲۵ متر افزایش ارتفاع، رفتار و حرکات هماهنگ و یکنواختی داشته باشد، سد جدیدی در پایین دست سد موجود، از پی شروع به احداث شده و سد قدیم به عنوان جزئی از بدنه سد جدید، در داخل آن قرار گرفت.

ظرفیت فعلی مخزن هم ۴۰ میلیون متر مکعب است.

 

انتهای پیام/چ

دیدگاه شما

آخرین اخبار