مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 27. فروردين 1396 - 10:01   |   کد مطلب: 20281
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به انتقادات در زمینه عدم ایجاد شفافیت پیرامون تعریف رجل سیاسی و مذهبی گفت: مجلس قبل در این زمینه مصوبه داشت اما شورای نگهبان رد کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، به نقل از دانا؛ علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در ابتدای جلسه علنی روز یکشنبه گفت: در این فصل سه انتخابات ریاست جمهوری، انتخابات برخی از حوزه های مجلس که در دور اول دچار مشکل شدند و انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا را پیش رو داریم.

وی ادامه داد: خوشبختانه در مسیر کار تا اینجا مشکلی نداشته ایم و نام نویسی ها برای انتخابات شوراها انجام شده، هیات های اجرایی صلاحیت ها را رسیدگی کرده اند و هیات های نظارت نیز در حال بررسی پرونده ها هستند، مجلس شورای اسلامی نیز با جدیت وظایف خود را دنبال می کند.

نماینده مردم قم در مجلس اظهار داشت: در مورد مجلس نیز نام نویسی ها انجام شده و مسیر کار طی شده است.

وی با اشاره به ثبت نام بیش از ۱۶۰۰ نفر در انتخابات ریاست جمهوری گفت: از جهتی این ثبت نام ها خوب است، مردم از آن جهت که فکر می کنند وظیفه دارند حضور پیدا کرده اند.

لاریجانی ادامه داد: قانون اساسی شرایطی را برای نامزدهای ریاست جمهوری تعیین کرده است، جدای از ایرانی الاصل بودن و متدین بودن، چند ویژگی دیگر نیز اعلام شده است؛ اول اینکه نامزد، مدیر و مدبر بوده و جزو رجال سیاسی و مذهبی باشد.

رئیس مجلس با اشاره به بحث رسانه ها مبنی بر اینکه چرا قانون در این زمینه شفاف نیست، گفت: آیت الله مکارم شیرازی نیز بیاناتی داشتند در این زمینه که چرا طوری شده است گاهی افراد برای ثبت نام می آیند و وقتی از آنها سوال می شود آیا شما شرایط را دارید می گویند ما می دانیم شرایط را نداریم اما برای اینکه هیجان را حس کنیم آمده ایم.

لاریجانی گفت: این وهن انتخابات ریاست جمهوری است اما باید این نکته را متذکر شوم که مشکل به مجلس وارد نیست و ما در این زمینه قانون مفصلی را تصویب کردیم که شرایط مدیر و مدبر بودن و رجال سیاسی تعیین شد.

وی ادامه داد: مجلس شورای اسلامی در دوره قبل قانون مفصلی در این زمینه نوشت و به شورای نگهبان داد اما شورای نگهبان آن را رد کرد و استدلال شان این بود که این تشخیص بر عهده شورای نگهبان است و حتی آیت الله جنتی به من گفتند که من همه این را قبول دارم اما ما این قانون را به صورت آیین نامه در شورای نگهبان تصویب می کنیم چون شورای نگهبان طبق قانون اساسی مسئول این کار است اما متاسفانه این کار را هم انجام نداده است.

لاریجانی اظهار داشت: حالا در رسانه ها می گویند چرا قانون تصویب نکرده اید، ما کار خود را انجام داده ایم. قانون تصویب کردیم، من ملاحظه در این زمینه دارم اینکه شورای نگهبان آیین نامه ای برای خودش داشته باشد به این معنا نیست که نفاذ در بیرون داشته باشد برای نفاذ در بیرون باید مجلس قانون را به تصویب برساند.

وی تصریح کرد: ما کار خود را انجام دادیم الان هم که این بحث ها در جامعه مطرح می شود اگر شورای نگهبان قبول کند همان قانونی که ما فرستادیم اگر ایرادی دارد اصلاح کنند تا مجلس دوباره برای شان بفرستد.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اصحاب رسانه و صاحب نظران بدانند ما این مشکل را کاملا حس کردیم برای آن چاره اندیشی کردیم و چارچوب قرار دادیم و قانون تصویب کردیم و این قانون به شورای نگهبان رفت و تشخیص شورای نگهبان این بود لذا ما نباید پاسخگو باشیم.

وی ادامه داد: درخواست می کنم عزیزان ما در شورای نگهبان بار دیگر به این موضوع توجه کنند اگر متوجه این مساله هستند رسیدگی کنند در صورتی که ملاحظاتی در مصوبات دارند اعلام کنند که در سال های بعد دچار این مشکل نباشیم.

لاریجانی در پایان گفت: لازم دیدم این موضوع را توضیح دهم و اعلام کنم مجلس در این زمینه قانون گذاری کرده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: سیل و حوادث پیرامونی آن در استان‌های آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی، اردبیل، کردستان، کرمانشاه و زنجان متأسفانه موجب تخریب تأسیسات و منازل مردم شده است؛ به ویژه در آذربایجان که تلفات بالایی داشتیم و آخرین آمار ۴۱ نفر اعلام شده که ضایعه‌ی بزرگی است.

وی تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی با خانواده محترم جانباختگان همدردی کرده و به آنها تسلیت عرض می‌کند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همانطور که رهبر معظم هم دستور دادند، دستگاه‌های اجرایی با شدّت و حدّت تلاش کنند که هم حادثه را کنترل کرده و به حادثه‌دیدگان کمک کنند و هم برای خسارات ایجاد شده، راه‌حلی ارائه دهند.

لاریجانی به کمیسیون عمران دستور داد با سرعت هیأتی را به مناطق سیل‌زده اعزام کند تا هم کمک‌رسانی به مردم در اسرع وقت انجام شود و هم پیگیری کند چرا این حادثه به این سرعت رخ داد و ریشه‌یابی کرده و گزارش آن را به مجلس ارائه کند.

 

انتهای پیام/چ

دیدگاه شما

آخرین اخبار