مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 12. شهريور 1391 - 11:29   |   کد مطلب: 2081
احمد توکلی در نشست اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل؛
صدا و سیما رفوگر دولت شده
احمد توکلی نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: شهردار تهران در انجام وظايف خود در تهران بزرگ موفق بوده و اينکه وي به عنوان کانديداي رياست جمهوري وارد عرصه شود بحث ديگري است. قاليباف به عنوان يک شهردار هميشه تلاش داشته که در نقاط مختلف تهران معتدل رفتار کند.
صدا و سیما رفوگر دولت شده

به گزارش صدای دانشجو به نقل از فارس:، احمد توکلی نماینده مردم تهران در مجلس در سیزدهمین نشست سالانه اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های سراسر کشور که صبح امروز (یکشنبه) در دانشگاه شریف برگزار شد، اظهار داشت: فساد به معنای سوءاستفاده از منابع عمومی برای مقاصد خصوصی است و کسی که سه هزار میلیارد اختلاس می‌کند دیگر باید تا آخر برود.

توکلی با بیان اینکه حکومت باید خیرخواهانه تصمیم‌گیری کند و اگر قرار باشد منافع شخصی تأمین شود به فساد می‌انجامد، گفت: تفاوتی بین مدیر خائن و بی‌عرضه نیست و این موضوع را امام علی (ع) نیز تأکید می‌کند.

نماینده مردم تهران با تأکید بر اینکه هرچه شاخص شایسته‌سالاری بیشتر رعایت شود فساد اقتصادی کاهش پیدا می‌کند، افزود: یک دلیل سقوط جوامع از نگاه امام علی (ع) رشد افراد فرومایه در جامعه است و حتی مطالعات علمی نیز این حرف را تأیید می‌کند یعنی بشری که به اسلام اعتقاد دارد هم بر این موضوع صحه می‌گذارد.

وی با اشاره به مدیریت برخی از کارتل‌های اقتصادی در کشورمان گفت: وقتی چنین افرادی روی کار بیایند حتما کار خراب می‌شود.

توکلی ادامه داد: فساد سیاسی اعتماد عمومی را کم می‌کند و نرخ رشد سرمایه‌گذاری را هم کاهش می‌دهد و این اطلاعات مبتنی بر اطلاعات چهل و نه کشور است.

نماینده مردم تهران با تأکید بر اینکه هرچه اعتبار دولت افزایش یابد نرخ سرمایه‌گذاری هم بالا می‌رود و هرچه فساد کمتر شود درآمد سرانه بیشتر است، یادآور شد: فساد سیاسی موجب انحراف در تثبیت منابع و موجب ناکارآمدی اقتصاد می‌شود.

وی با اشاره به لزوم برخورداری دولت از استراتژی مشخص اقتصادی خاطرنشان کرد: احمدی نژاد سال 85 در مجلس گفت که من الگوی اقتصادی را قبول ندارم، در حالی که اگر اینطور باشد باید گاهی تابع بازار و گاهی خودش سیاست‌گذاری کند.

توکلی با اشاره به راه‌حل‌های این موضوع اظهار داشت: اثار سیاستگذاری‌ها با وقفه حاضر می‌شود و از جمله وقفه‌ها در اعمال سیاست‌های اقتصادی وقفه بین وقوع در پذیرش یک مسئله از سوی مسئولان است.

نماینده مردم تهران بر همین اساس افزود: احمدی‌نژاد تا چندی پیش معتقد بود نرخ رشد کشور کاهش نداشته و ده درصد است و وزیر کار نیز می‌گفت به گفته رئیس جمهور این نرخ 10 درصد است در حالی که این طور نبود.

وی با بیان اینکه اگر وقفه در سیاست‌گذاری طولانی‌تر شود اثرگذاری اقتصادی کاهش می‌یابد، تصریح کرد: نباید به دنبال کار فوری بود چرا که نتیجه چنین امری موقت و مضر است.

توکلی به بالارفتن قیمت کالای مرغ اشاره کرد و گفت: این افزایش قیمت در حالی بود که از 2 سال قبل درباره آن هشدار داده شده بود و حتی برخی از گاودارهای نظرآباد و ورامین پیش من آمدند و فقط کم مانده بود که گریه کنند.

نماینده مردم تهران با بیان اینکه کشورهای دارای منابع طبیعی نرخ رشد کمتری نسبت به کشورهای فقیر در این منابع دارند، دلیل این امر را بر مسیر کشورهای برخوردار از منابع طبیعی دانست.

وی استفاده از منابع نفتی درکشورمان را مصیبت‌زا توصیف کرد و یادآور شد: دولت کاملا از صندوق ذخیره ارزی استفاده کرده و متأسفانه همه کشور به بشکه نفت آویزان شده‌اند.

توکلی تأکید کرد: در قانون بودجه سال 91 باید تجدیدنظر صورت گیرد و بحث طرح‌های عمرانی باید تغییر کند.

نماینده مردم تهران به ضرورت شکل‌گیری شورای گفت‌وگوی دولت در بخش خصوصی اشاره کرد و اظهار داشت: سیاست‌های کلی اصل 44 دارای 2 وجهه کاهش مالکیت دولت و کاهش دخالت دولت است.

وی با تأکید بر اینکه کاهش دخالت دولت در اقتصاد بیشتر به پیشبرد اهداف اقتصادی کمک می‌کند، گفت: اما متأسفانه آنچه اجرایی نشد کاهش دخالت دولت بود.

توکلی تصریح کرد: اجرای هدفمندی یارانه‌های به این شکل مضر است و این امر باید تغییر کند.

نماینده مردم تهران با بیان اینکه نرخ ارز نباید جایگزین کمبودهای بودجه دولت شود، گفت: ارز عامل مهم تولید ملی است.

وی تأکید کرد: مسئولان باید به شکل شفاف و قانونی عمل کنند تا فساد اقتصادی کاهش یابد و در واقع بنده به آنها گفته‌ام که خودکشی پیش‌کشتان وقتی کارایی لازم را ندارید، بروید استعفا دهید.

توکلی در ادامه این نشست به لزوم برخورد با فساد به ویژه فساد سیاسی در هر سطحی اشاره کرد و اظهار داشت: در سطح یقه‌سفیدها باید با فساد برخورد شود چرا که اغلب این قشر افراد تحصیلکرده و سیاستمدار هستند و ما دیدیم که در دادگاه فساد 3 هزار میلیاردی نیز جرم یقیه سفیدها و یقه آبی‌ها از یکدیگر تفکیک شد.

نماینده مردم تهران در بخش دیگری از این نشست که به سؤال و جواب دانشجویی اختصاص داشت، در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه شما چقدر خود را در انتقاد از دولت منصف می‌دانید و چه نمره‌ای به خود می‌دهید، گفت: من به خود نمره نمی‌دهم اما معتقدم به ندرت بی انصافی کرده‌ام و هرگاه هم که این مسئله روی داده عذرخواهی کرده‌ام، چرا که بنده بر اساس مطالعات آسیب شناسی کرده و راه حل ارائه می‌دهم.

وی با بیان اینکه وضع دولت در حال حاضر خوب نیست و افراد مسئله‌دار و متهم در ان زیاد شده‌اند، گفت: وقتی که صداقت وجود ندارد من باید چکار کنم؟ لذا بنده طبق وظیفه شرعی و نمایندگی خود ناظر بر دولت هستم و مقابل هر خلافی می‌ایستم.


توکلی ادامه داد: بنده به روش‌های مختلف مقابل موضوعات و امور خلاف می‌ایستم و این مسئله گاهی به شکل نامه و گاهی به صورت علنی و خصوصی است؛ از این رو شاید برخی افراد من را منصف ندانند.

نماینده مردم تهران با بیان اینکه فضای انتقادی در جامعه ضعیف است، گفت: صدا و سیما در حال حاضر به رفوگر خلاف‌های دولت تبدیل شده و سعی دارد پارگی مشکلات را بدوزد که البته باید دوخت ولی وقتی این مسئله به سرنوشت مردم و انقلاب گره می‌خورد دیگر قابل چشم پوشی نیست.

وی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه چرا شما از پیشرفت‌های غیر واقعی آقایان لاریجانی و قالیباف انتقاد نمی‌کنید، اظهار داشت: لاریجانی در فرآیند پیشرفت فقط رئیس مجلس است و او هم در پیشرفت مجلس نقش دارد. در حالی که لاریجانی و دوستانش از نظر اقتصادی قابل اعتماد هستند و در مجلس مقابل برخی از طرح‌های بنده مقاومت و مخالفت می‌کنند.

توکلی درباره رویکرد قالیباف نیز توضیح داد: اینکه قالیباف از نظر عمران شهری و تسهیل زندگی شهری موفق بوده حرفی نیست و من نمره خوب می‌دهم اما بحث رئیس جمهوری یک موضوع دیگری است.

نماینده مردم تهران به تشکیل کمیسیون ویژه اصل 44 در مجلس هفتم اشاره کرد و گفت: در آن کمیسیون به جز بنده افروغ، باهنر، کاتوزیان، مصباحی مقدم و نادران حضور داشتند و من در آنجا تبیین کردم که اصل 44 در 2 پایه عدالت و کارایی استوار است. در حالی که تا آخر آن جلسه بین ما و طیف آقای باهنر کشمش وجود داشت اما سرآخر مقام معظم رهبری این موضوع را با بحث لزوم پیشرفت و عدالت تأیید کردند.

وی با تأکید بر اینکه تمام کسانی که ما از آنها انتقاد می‌کنیم برادر دینی ما هستند به برخی از اقدامات قالیباف اشاره کرد و گفت: از بزرگراه آهنگ و میدان بهمن تا شهرری و خیابان نواب را اگر با بالای شهر حساب کنیم، متوجه می‌شویم که شهرداری تلاش دارد معتدل رفتار کند و از این رو ما شاهدیم که جنوب شهر بیشتر از بالای شهر تغییر کرده است؛ البته اگر مصداقی ببینم مخالفت خود را اعلام می‌کنم.

توکلی در پاسخ به این سؤال که چقدر حرف‌ها و انتقادات خود را منطبق با دیدگاه رهبری می‌بینید، خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری فرمودند در نظر کارشناسی فقط به دنبال نظر بنده نباشید و من هم معتقدم در حوزه کارشناسی امر و نهی معنا ندارد، هر چند حرف آخر را مقام معظم رهبری باید بزند و در واقع این نگاه ما به ولایت فقیه است.

نماینده مردم تهران به برخی از مواضع انتقادی رهبری از دولت اشاره کرد و یادآور شد: رهبر معظم انقلاب در حضور مسئولان به صراحت فرمودند که به تولید کمک نشد و در واقع جوهر حرف ما نیز در بحث هدفمندی یارانه‌ها همین است.

توکلی همچنین گفت: همانطور که در اجرای هدفمندی یارانه‌ها ما شاهد حمایت مقام معظم رهبری بودیم، من هم موضع حمایتی داشتم و از این رو در 11 ماه اول در این باره هیچ اظهارنظری نکردم.

نماینده مردم تهران درباره مواضع سایت الف نسبت به اجلاس جهانی تهران نیز خاطرنشان کرد: سایت الف بسیار خوب از اجلاس تهران پشتیبانی کرد و وقتی آثار آن مشخص شد، من هم طی یادداشتی موضع‌گیری کردم.

وی در ادامه به موضوع اعتبارنامه‌ها در مجلس اشاره کرد و اظهار داشت: مجلس از اعتبارنامه‌ها نمره بدی گرفت و در واقع در این مورد تصمیمات سیاسی اتخاذ کرد.

توکلی ادامه داد: اعتبارنامه 5 نفر زیر سؤال بود که یک نفر از آنها به دلیل اطلاعات غلط ما اعتبارنامه‌اش زیرسؤال رفت اما ما پرونده 4 نفر دیگر را مورد بررسی قرار دادیم؛ وقتی کسی محکومیت کیفری قطعی دارد چرا باید در مجلس باشد.

وی در پایان یادآور شد: کسانی که به چنین شخصی رأی دادند به کارنامه اخروی و دنیوی خود آسیب زدند اما ما طبق وظیفه عمل کردیم و هزینه آن را هم پرداختیم

در حاشیه این نشست توکلی در جمع خبرنگاران حاضر شد و در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران در خصوص احتمال حضورش در انتخابات ریاست جمهوری دوره یازدهم که سال آینده برگزار می‌شود، گفت: فعلا شرایط جسمی خوبی ندارم.

دیدگاه شما

آخرین اخبار