مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 11. تير 1396 - 0:16   |   کد مطلب: 21344
گزارشی از علل صدور نامه نارضایتی ۸۵ درصد دانشجویان از وضع نامطلوب و خدمات سلف دانشگاه صنعتی مبنی بر بهبود کیفیت و کمیت نوع غذا، بهداشت و رسیدگی به اوضاع قیمت غذای آزاد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، در پی انتشار نامه نارضایتی ۸۵درصدی دانشجویان دانشگاه صنعتی همدان از خدمات سلف این دانشگاه، خبرنگار صدای دانشجو برآن شد تا در طی گزارشی اطلاعات تکمیلی از این خبر را مطرح کند.

بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی همدان پیرو نارضایتی درصد زیادی از  دانشجویان از خدمات سلف سرویس دانشگاه  پیرو مباحث بهداشت، کیفیت، کمیت، تنوع منوی غذایی، نحوه رزرو، قیمت غذای آزاد و زمان سرو غذا در سلف دانشگاه و خوابگاه، که از جمله وظایف مسئولین مربوطه، رعایت چنین نکاتی در محیط غذا خوری دانشگاه می باشد، به ارائه نظرسنجی در فضای مجازی به عنوان بزرگ ترین تشکل این دانشگاه پرداخت.

در نتیجه این نظرسنجی در ارتباط با غذای دانشگاه، حدود 300 نفر شرکت کردن که در میان حدود اعضای 1500 نفری این دانشگاه، نتیجه حاصل، بر عدم رضایت مندی حدود 85 درصد دانشجویان دلالت می کند، که به دنبال این مساله در قالب یک نامه این نارضایتی به اطلاع رئیس دانشگاه رسانده شد و مطالبات در خصوص رسیدگی به این مسأله و این درصد نارضایتی دانشجویان خواستار شد.

علاوه بر این طبق گزارشاتی قرار برآن بوده که بعد از ماه مبارک رمضان جهت امتیاز دهی به سلف این دانشگاه، مزایده ای صورت گیرد و این اقدام بسبج دانشجویی میتواند، مراتب اعتراض و نارضایتی دانشجویان را به ریاست دانشگاه اعلام داشته که با ارائه پیشنهادات و راهکارهایی، سعی در اصلاح این امور داشته و مطالبه ی حقوق دانشجویان را به انجام برسانند.

 

متن کامل این نامه به شرح زیر است:

 

من بارها گفته ام؛ از آن روزی باید ترسید که جوان ما، دانشجوی ما در دانشگاه انگیزه طرح مسئله، طرح سوال، طرح درخواست نداشته باشد. همه همت ما باید این باشد که این روحیه مطالبه، خواستن و مدعا داشتن در زمینه های گوناگون را در نسل جوان کشورمان- به خصوص جوان علمی- گسترش بدهیم. جوان باید مطالبه کند، باید احساس کند که این مطالبه سودمند است، ثمربخش است؛ و تشویق بشود بر این مطالبه و باید احساس کند که او فقط مسئولیتش طرح سوال و پرتاب کردن یک شعار نیست، که بگوید خوب، ما کار خودمان را کردیم، نه پیگیری کردن، مطالعه کردن، درباره مسئله اندیشیدن، آن را پخته کردن، راه کار اجرایی را برای آن جستجو کردن، برای طرحش با مراکز دست اندرکار و مجری تلاش کردن و فعالیت کردن و بالاخره خود وارد میدان کار شدن، این ها جزو وظایف و تکالیف جوان ماست که این را هم بایستی جوان ما درک کند در کنار آن مطالبه و طلبکاری و مدعا داشتن که عرض کردیم. 
مقام معظم رهبری امام خامنه ای (مدظله العالی) (17/7/1368 بیانات در دیدار دانشجویان نخبه و نفرات برتر کنکور و فعالان تشکل های سیاسی فرهنگی دانشگاه ها)

 

ریاست محترم دانشگاه صنعتی همدان 

جناب آقای دکتر محمود نیلی؛

سلام علیکم

با صلوات بر محمد (ص) و آل محمد (ص)، به استحضار می رساند بسیج دانشجویی به عنوان بزرگترین تشکل دانشگاه نظرسنجی ای با موضوع غذای دانشگاه در فضای مجازی منتشر نموده است، متاسفانه نتیجه این نظرسنجی با جامعه آماری سیصد نفری بیانگر نارضایتی هشتاد و پنج درصدی دانشجویان از غذای دانشگاه است.

تحقیقاتی که پیرامون این نارضایتی به وسیله نیروهای بسیجی صورت گرفت این نتیجه را به دنبال داشت که نارضایتی فعلی به دلیل ضعف در مباحث کیفیت، بهداشت، تنوع منو غذایی، نحوه رزرو غذا و... بوده است. 

این تشکل به عنوان نماینده دانشجویان علی رغم اینکه از زحمات عزیزانی که در این عرصه فعالیت می کنند کمال تشکر را دارد خواستار اصلاح ضعف های این مجموعه برای دوره های زمانی بعدی نیز هست. 

به همین منظور پیشنهادات و راهکارهایی جهت اصلاح هر چه بهتر تقدیم می شود: 

 عدم استفاده از مواد اولیه با کیفیت و استاندارد

یکی از اثرگذارترین عوامل در کیفیت غذا مواد اولیه است، تا زمانی که مواد اولیه بی کیفیت خریداری می شود نباید انتظار هیچ فرجی در غذای دانشجویان داشت. به عنوان مثال استفاده از برنج هندی با کیفیت پایین و گوشت با چربی بالا در غذای دانشجویان تنها از کیفیت و مرغوبیت غذا کاسته بلکه بعضا موجب بیماری نیز می شود. 

 عدم تعادل قیمت و کیفیت غذا

همه ساله شاهد افزایش قیمت غذای دانشجویان و از طرفی کاهش کیفیت و کمیت آن هستیم کیفیت غذایی که ارائه می شود نسبت به قیمت آن متعادل نیست و متاسفانه درصد افزایش قیمت غذا در سطح دانشجویی نسبت به سال گذشته افزایش بیشتری داشته است. 

همچنین یکی دیگر از مواردی که باعث نارضایتی دانشجویان شده است قیمت بالای غذای آزاد است که پیشنهاد می شود چاره ای برای این مسئله اندیشیده شود. 

 عدم رعایت بهداشت 

مهمترین مسئله در سلف سرویس دانشجویان رعایت بهداشت می باشد؛ نظارت و حساسیت در نحوه پخت و پز و سرو غذا اهمیت غیرقابل انکاری دارد در این زمینه متاسفانه عدم رعایت بهداشت در شست و شوی ظروف و قاشق و چنگال ها هم چنین لزوم خرید ظروف بیشتر به نحوی که در هر وعده نیازی به شست و شو چند باره و غیره بهداشتی نباشد مورد تاکید است. هم چنین در زمینه فروش ظروف یک بار مصرف به دانشجویانی که تمایل به بردن غذای خود را دارند با توجه به سرطان زا بودن این ظروف و آسیب دو چندان به محیط زیست توصیه می گردد ظروف گیاهی با قیمت مناسب در اختیار دانشجویان قرار گیرد انداختن فقط یک سفره روی میزها از شروع تا پایان فعالیت سلف که در این بازه چندین نفر روی هر صندلی غذا می خورند از دیگر مشکلات بهداشتی مجموعه حاضر است. 

عدم شست و شو به موقع آشپزخانه و محوطه ای که غذای دانشجویان طبخ می گردد از مواردی است که تاثیر مستقیم بر بهداشت می گذارد. 

 

عدم ایجاد تنوع مناسب در منوی غذایی

تغییر منوی غذایی در فواصل کم به عنوان مثال دو هفته یک بار به نحوی که نوع غذاها تغییر کند نه فقط روز سرو آنها در افزایش رغبت و رضایت مندی دانشجویان موثر است. هم چنین چیدمان منوی غذایی بهتر است به گونه ای باشد که غذاهایی که مشابه یکدیگرند و از مواد مشترکی تهیه می شوند با فاصله طبخ شوند. 
مسئله بعدی عدم رعایت توازن غذا و مخلفات با مزاج های سرد و گرم می باشد، در این زمینه ارائه دسر و میوه متناسب وعده غذایی اصلی حائز اهمیت است به عنوان مثال ترشی دسر مناسبی برای ماهی نیست و بهتر است در کنار ماهی خرما سرو شود. 

 اسراف

در دین مبین اسلام اسراف از جمله مواردی است که به شدت مورد مذمت قرار گرفته است؛ یکی از موارد اسراف، اسراف در خوردن و آشامیدن است به طوری که خداوند در قرآن کریم می فرماید: کلوا و اشربوا و لا تسرفوا الله لا یحب المسرفین، بخورید و بیاشامید ولی اسراف نکنید که خدا مسرفان را دوست نمی دارد. متاسفانه اسراف در سلف سرویس دانشگاه به کرات دیده می شود در این زمینه توصیه می شود ظروفی برای غذاهای دست نخورده تعبیه شود و همه روزه غذاهای دست نخوره به کمک نهادهای ذی ربط به دست نیازمندان برسد. 
در پایان لازم به ذکر است این پیشنهادات و انتقادات گوشه ای از نظرات دانشجویان می باشد که به اطلاع حضرتعالی رسید، امید است که هر چه سریع تر اقداماتی در راستای ارتقای شرایط فعلی صورت بگیرد. 

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

انتها پیام/چ

دیدگاه شما

آخرین اخبار