مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 12. تير 1396 - 16:02   |   کد مطلب: 21364
شیخ عبد الحسین امینى معروف به علامه امینى صاح بکتاب الغدیر در سال 1320 هجری قمری مطابق بـا 1281 هجری شمسی در روستاى سردها از تـوابع شهرستان سـراب به دنیا آمد و در آغوش پدرى پرهیزگار که از عالمان آن زمان بود پرورش یافت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، حجت الاسلام حسین محمدی استاد حوزه و دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار صدای دانشجو گفت : شیخ عبد الحسین امینى معروف به علامه امینى صاح بکتاب الغدیر در سال 1320 هجری قمری مطابق بـا 1281 هجری شمسی در روستاى سردها  از تـوابع شهرستان سـراب به دنیا آمد و در آغوش پدرى پرهیزگار که از عالمان آن زمان بود پرورش یافت. خانواده ی امینى، خانواده ای اهل علم و فضل و تقوا، بینش و داراى سابقه در خدمات دینى بود.

وی افزود: او بعد از گذراندن تحصیلات مقدماتی در تبریز به نجف رفت و با کسب مدرک اجتهاد در نجف دوباره به تبریز برگشت اما برای تحقیق و تدریس باز هم راهی نجف شد.

حجت الاسلام محمدی در رابطه با جدعلامه ،امین الشرع گفت:وی فردی عالم و متقی بود که عمرش را به کسب علوم دینی و شعر و ادب و مکارم اخلاقی گذراند،پدرش شیخ احمد امینی هم از فضلا و مجتهدین بود و چنان به آداب اخلاقی معتقد بود که اطرافیان هم به تبعیت از او،این آداب را رعایت میکردند.

وی در ادامه گفت: علامه امینی آثار مختلفی را به تٵلیف رساند که میتوان به کتاب فاطمه الزهرا، شهداء الفضیله و غیره اشاره داشت که مهمترین آنها کتاب الغدیر است که ویژگی مهم آن استفاده بی واسطه از آثار اجماعی اهل سنت در اثبات ولایت و عقاید شیعه امامیه است.

استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: علامه پس از نوشتن چندین رساله و کتاب تالیف مهمترین و معروف ترین اثر خود الغدیر را در طول چهل سال تلاش آغاز کرد. این مجموعه 20 جلدی طوری نوشته شده است که برخی از مخالفان سرسخت غدیر هم به حقانیت این موضوع اذعان کرده اند .

حجت الاسلام حسین محمدی گفت: علامه غیر از تألیف کتب، به خدمات دیگرى نیز مى پـرداخت از جمله تاسیس کتابخانه (مکتبه الامام امیر المومنین العامه) در نجف از بـاقیـات صالحات آن بزرگوار بوده و از نظر کیفیت در شمار با ارزش ترین کتابخانه هاى علمى دنیاى اسلام است.

 

وی در پایان گفت: علامه شاگردانی چون محقق طباطبایی، دانشمند عراقی، خوئینی زنجانی وغیره داشت و در محضر اساتیدی چون سید محمد مولانا، سید ابوالقاسم خوانساری و بسیاری دیگر علم آموخت. سرانجام وی در ١٢تیرماه ١٣۴٩درگذشت و بعد از تشییع بی نظیر در تهران،بغداد،کاظمین،کربلا و نجف،در کتابخانه ی امیرالمومنین نجف که خود موسسش بود به خاک سپرده شد.

 

 

انتهای پیام/چ

دیدگاه شما

آخرین اخبار