مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 13. تير 1396 - 13:15   |   کد مطلب: 21382
نماینده طرقبه در مجلس با بیان اینکه بر اساس آمار 80 درصد کالاهای قاچاق از مبادی رسمی وارد کشور می‌شود، فساد اداری را عامل اصلی قاچاق کالا به کشور دانست.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، به نقل از فارس؛ قاسم خورشیدی سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در گفت‌وگو با تیتر امشب، اظهار داشت: 15 سال از صدور فرمان تاریخی مقام معظم رهبری گذشته است. فرمانی که در آن رهبر معظم انقلاب همه را مکلف کردند در حد توان در امر مبارزه با قاچاق کالا و ارز اقدام کنند و در اولویت کاری خود قرار دهند.

وی افزود: با تشکیل ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در دوره های گذشته قاچاق کالا بعد از چند سال تاخیر قانونی در سوم دی 92 به تصویب مجلس رسید و لازم الاجرا شد.

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ادامه داد: در 3 سال اخیر با کاهش 50 درصدی قاچاق کالا و ارز مواجه هستیم به طوری که میزان قاچاق کالا و ارز به 12/6 میلیارد دلار رسیده است. 

او با اشاره به اینکه بر آورد حجم قاچاق کالا بصورت سالانه بررسی می شود افزود: شکافی که بین تقاضای کالا و عرضه کل وجود دارد به تفسیری اقتصاد پنهان پر می کند.

خورشیدی گفت: مجلس در نظر گرفت که باید سالانه از مقدار قاچاق کالا 10 درصد کاهش یابد و با بررسی سه ماهه سال جاری به نظر می رسد این میزان کاهش قاچاق کالا و ارز ادامه دارد و امیدواریم این روند کاهشی در سال جاری هم ادامه داشته باشد.

وی با بیان اینکه بیشترین حجم قاچاق، قاچاق سوخت است، افزود: از نیمه دوم سال 94 گمرک ما به فعالیت های الکترونیکی مجهز شده است.

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود: از مقدار 12 و 6 دهم میلیارد دلار قاچاق کالا، بیش از 7 میلیارد دلار مربوط به قاچاق خروج کالا از کشور است.

او گفت: امروزه امکان قاچاق کالا نیست یا کمتر شده است اما در گذشته نیروی انتظامی کیلومتر ها لوله انتقال سوخت از ساحل به سمت دریا جمع می کرد.

خورشیدی افزود: در حال حاضر بیشترین قاچاق کالا در صنایع پوشاک وتجهیزات بهداشتی است.

خورشیدی با اشاره به قاچاق کالا توسط تجارت چمدانی و کولبر ها افزود: 2 و 8 دهم میلیارد دلار از طریق همین تجارت چمدانی وارد کشور می شود که بخش اعظم آن مربوط به پوشاک است.

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به اینکه قرار بود در دی سال گذشته انتخاب پیمانکار داشته باشند، گفت: در چند سال اخیر 2 جلسه در حضور ریاست جمهور و سه جلسه در حضور معاون اول رئیس جمهور تشکیل جلسه داشته است.

وی درباره ی طرح ریجستری موبایل افزود: مشکلات اداری و تست توانمندی پیمانکار به طول کشیده است و در حاضر نمی توانیم قانون ریجستری را اجرا کنیم و کد شناسایی و رهگیری موبایل( طرح ریجستری موبایل) و قاچاق کالا در گمرکات وابسته به نصب سامانه های الکترونیکی است.

خورشیدی گفت: اختلافات و ایرادات قانونی و مشخص نبودن شرح وظایف سازمان های مربوطه خود مانعی برای جلوگیری از قاچاق کالا و ارز است که باید اصلاح قانونی شود.

دهقان نماینده طرقبه در مجلس دیگر مهمان برنامه تیتر امشب با اشاره به اینکه آمارها نشان دهنده کاهش حجم قاچاق کالا و ارز به کشور است گفت: سایتی وجود دارد که آمار دقیق صادرات کشورها به ایران را نشان می دهد که با آمارهای ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تناقض 10 میلیارد دلاری دارد.

او در پاسخ به این ادعا که تفاوت سال میلادی با شمسی دلیل این اختلاف 10 میلیارد دلاری نیست گفت: این اختلاف سه ماهه است که نمی تواند عاملی تاثیرگذار در این اختلاف بالای آماری باشد.

دهقان ادامه داد: کمتر از 4 سال پیش یعنی در سال 92 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز تصویب شد و جالب آنکه همین ستاد 2 تا 3 سال زمان صرف کرد تا آئین نامه های مبارزه با قاچاق کالا و ارز را به مجلس ارائه دهد.

او با این پرسش که رئیس جمهور در مدت 4 سال قبل چندبار در جلسات ستاد قاچاق کالا و ارز شرکت کرد گفت: هدف همه ما این است که جلوی ورود قاچاق کالا به کشور گرفته شود که متاسفانه قانون آنطور که شایسته بود اجرایی نشد اگرچه باید اذعان داشت که شرایط نسبت به قبل بهتر شده است.

نماینده طرقبه و چناران در مجلس افزود: فرض ما این است که میزان ورود کالای قاچاق به کشور بجای 22 میلیارد دلار 12 میلیارد دلار است که از این میزان سهم قاچاق پوشاک به کشور 7 میلیارد دلار برآورد شده که عمدتا این کوله بران هستند که این حجم از کالای قاچاق را به داخل کشور وارد می کنند. حال اگر دولت فقط برای همین کوله بران اشتغالزایی می کرد آیا جلوی ورود این حجم بالای کالا به کشور گرفته نمی شد؟

دهقان با بیان اینکه براساس آمار 80 درصد کالاهای قاچاق از مبادی رسمی وارد کشور می شود، افزود: تعدد گمرک خود مبدا فساد است حال سوال این است که چرا حداقل جلوی آن گرفته نمی شود؟

این نماینده مجلس فساد اداری را عامل اصلی قاچاق کالا به کشور دانست و گفت: وضعیت قاچاق پوشاک به کشور اسف بار است زیرا این حجم بالای قاچاق پوشاک به کشور عملا تولیدکنندگان این صنف را با خطر ورشکستگی و بیکاری مواجه کرده است.

او با طرح پرسشی دیگر افزود: وجود بیش از 160 واحد گمرکی در کشور چه لزومی دارد؟ برخی از آنها خود رسما وارد کننده کالای قاچاق به کشور هستند و برخی هم با قاچاقچیان هم دست شده اند.

دهقان با اشاره به اینکه در سه سال و نیم گذشته طرح شبنم به اجرا درآمد اما به دلیل نقص های عمده ای که داشت بطور کامل حذف شده است افزود: چرا به جای اصلاح این طرح، صورت مسئله پاک شد؟ خوب بود ایراد این طرح رفع می شد.

او ادامه داد: ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در این مدت سه سال و نیم دستگاه ایکس ری را نصب نکرد، شناسه کالا و کد رهگیری هم که ناقص ماند، حداقل تعداد گمرکی ها را کم کرده، ساماندهی می کرد. 

نماینده طرقبه و چناران در مجلس با اشاره به اینکه ستاد مبارزه با قاچاق کالا زیر نظر مستقیم نهاد ریاست جمهوری اداره می شود گفت: این نهاد باید سایر دستگاه های ذی ربط را به خط و به عملکرد دستگاه های تابع رسیدگی می کرد تا موانع موجود در راه مبارزه با قاچاق کالا و ارز رفع و رجوع می شد.

وی افزود: مبارزه با قاچاق کالا نیازمند اراده ای قوی است لذا شخص ریاست جمهوری هم باید پای کار بیاید اما متاسفانه بین دستگاه های ذی ربط اختلافاتی وجود دارد.

دهقان گفت: مجلس آمادگی خود را برای رفع ایرادات احتمالی در قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعلام می دارد.

انتهای پیام/چ

دیدگاه شما

آخرین اخبار