مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 21. مرداد 1396 - 22:51   |   کد مطلب: 21924
سفیر سابق ایران در افغانستان گفت: طالبان نمی توانند در یک مدت کوتاه منطقه «میرزا اولنگ» را شناسایی کند لذا داعش و طالبان از مدت ها قبل طرح حمله به این منطقه را داشته اند که بر اساس شواهد موجود این تعلل عمدی بوده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، فدا حسین مالکی در گفتگو با صبح توس، ضمن اشاره به جنایت‌های داعش و طالبان و کشتار شیعیان در میرزا اولنگ افغانستان، اظهار کرد: این اقدامی که در کشور افغانستان اتفاق افتاد و به‌موجب آن بسیاری از مردم بی‌گناه به شهادت رسیدند، باید از مسیر اقدامات طالبان موردبررسی قرار بگیرد.

وی افزود: دیدیم که آمریکایی‌ها و ترامپ گفتند که می‌خواهیم امنیت افغانستان را به غیر از نیروهای نظامی بدهیم یعنی درواقع به شرکت‌های خصوصی نظامی بسپاریم؛ این تجربه تلخی بوده که درگذشته نیز تجربه‌شده است.

سفیر سابق ایران در افغانستان با اشاره به تعللی که در امدادرسانی نظامی به مردم این منطقه وجود داشته است، عنوان کرد: علت این تعلل که از سوی ناتو، آمریکایی‌ها و حتی نیروهای دولتی افغانستان بود، به دلیل این بود که می‌دانستند منطقه شمال افغانستان یک منطقه حساس است و ولایات آن منطقه فارسی‌زبان هستند.

وی ادامه داد: این اقدام یک استراتژی کهنه‌ای بوده است که درگذشته توسط انگلیسی‌ها دنبال می‌شد زیرا علاوه بر سکونت شیعیان، این منطقه امن‌ترین منطقه افغانستان بوده و کمترین حوادث تروریستی را تجربه کرده است.

مالکی با بیان اینکه امنیت این منطقه به دلیل همسایگی با کشورهایی مانند ترکمنستان و همچنین به دلیل موقعیت ارضی، همیشه فضا برای کسب‌وکار فراهم بوده است، گفت: درگذشته انگلیس و آمریکا با همکاری یکدیگر به دنبال نا امنی شمال افغانستان بوده‌اند لذا این گمان که یک تعلل ساده در امداد نظامی به این منطقه بوده است قابل‌پذیرش نیست و در پی آن اتفاقاتی است که باید بررسی و برملا شوند.

وی با بیان اینکه این اقدام باید در رسانه‌ها موردبحث و بررسی قرار می‌گرفت و خط بطلانی بر سیاست‌های غلط آمریکا در آن منطقه می‌کشید، بیان کرد: متأسفانه این شیعه کشی نه‌تنها در بایکوت خبری رسانه‌های بین‌المللی قرار گرفت، بلکه بسیاری از رسانه‌های داخلی و جهان اسلام از کنار آن به‌سادگی گذشتند.

سفیر سابق ایران در افغانستان با تأکید بر اینکه داعش بعد از شکست‌هایی که در سوریه و عراق خورده و انزوای او در این مناطق موجب حضور در افغانستان و فعالیت‌های تروریستی در این کشور شده است، ابراز کرد: داعش و طالبان اگرچه از نظر انگیزه برای کشت و کشتار یکی باشد اما استراتژی متفاوتی دارند، طالبان افغانستان درگیری‌هایی به دلیل سهم خواهی از حکومت است اما تروریست‌های دیگری که وارد این کشور می‌شوند هدف دیگری دارند.

وی ضمن تأکید بر اینکه داعش از جمهوری اسلامی و کشور روسیه ضربات متعدد و سنگینی خورده است، تأکید کرد: داعش بعدازاین اقدام به دنبال تلافی این ضربات برآمده و کشور افغانستان به دلیل مجاورت با قفقاز برای ضربه به روسیه و ایران بهترین مکان خواهد بود.

مالکی با اشاره به تحلیل‌های موجود در خصوص علت تعلل حضور نیروهای نظامی در منطقه میرزااولنگ افغانستان، اظهار کرد: این تعلل از سوی همه مقامات افغانستان پذیرفته‌شده و نباید صورت می‌گرفت اما نقطه ابهام‌برانگیز دیگر این است که حتی نیروهای ناتو، آلمان ها و انگلیسی‌های حاضر در منطقه که از تجهیزات مدرن و اشراف اطلاعاتی وسیع‌تری برخوردارند نیز این تعلل را انجام داده‌اند.

وی با اشاره به اینکه علت این تعلل در حال بررسی از سوی دولت افغانستان، نیروهای نظامی و بزرگان ایالت‌هاست عنوان نمود: توجیه افغانستانی‌ها برای حضور به‌موقع در این منطقه کوهستانی بودن آن است درحالی‌که والی منطقه سرپل این مسائل را رد می‌کند و می‌گوید این تعلل عمدی بوده است لذا هم‌اکنون این موضوع در دست بررسی است.

سفیر سابق ایران در افغانستان تصریح کرد: تعلل نیروهای نظامی غرب در این ماجرا اقدامی طبیعی است اما به نظر من طالبان نمی‌توانند در یک مدت کوتاه میرزااولنگ را شناسایی کنند لذا داعش و طالبان از مدت‌ها قبل طرح حمله به این منطقه را داشته‌اند که بر اساس شواهد موجود این تعلل عمدی بوده است.

انتهای پیامچ/

دیدگاه شما

آخرین اخبار