مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 22. مرداد 1396 - 23:01   |   کد مطلب: 21931
با وجود اینکه در حوزه پزشکی افرادی وجود دارند که با تمام وجود خود به فکر سلامت بیمار هستند اشخاصی پیدا می‌شود که با جان انسان درآمدزایی می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، به نقل از  تهران نیوز ، چیز خاصی نبود، به نظر می‌رسید تنها یک شکم درد ساده باشد، وقتی به پزشک مراجعه کرد علائم را که گفت دکتر بلافاصله یک آزمایش و یک سونوگرافی تجویز کرد و تاکید کرد که حتما در این آزمایشگاه صورت بگیرد، چرا که این آزمایشگاه دقیق‌تر جواب می‌دهد.

به همان آزمایشگاه رفت به خیال اینکه این آزمایشگاه بهتر از دیگر مراکز به خصوص مراکز دولتی آزمایش انجام می‌دهد، در حالی که تنها یک آزمایش ساده بود که هر مرکزی می‌توانست آن را انجام دهد.

بعد از گرفتن نتیجه آزمایش پیش دکتر مربوطه رفت، پزشک به آزمایش نگاه کرد و گفت که، نتایج موردی را نشان نمی‌دهد به احتمال زیاد یک مسمومیت ساده است که یک روزه خوب می‌شود. تشخصیصش درست بود تا شب بهتر شد، اما چرا برای یک شکم درد ساده باید هزینه‌های زیادی را بپردازد؟ چرا پزشک برای سود بیشتر مریض را فریب می‌دهد و او را به بخش خصوصی با هزینه زیاد می‌فرستد؟

این ماجرا شاید برای خیلی از شما هم اتفاق افتاده باشد. حتی مواردی وجود داشته که پزشک بی جهت داروی کم ‌یابی را تجویز می‌کند و آدرس داروخانه طرف قراداد با خودش را می‌دهد تا بیمار برای تهیه این دارو گران قیمت به آن‌جا مراجعه کند.

بازی با سلامت مردم

زن میان‌سالی بود که به گفته خودش بیماری ورم روده داشته و چندین سال دارویی مصرف می‌کرد که هم از نظر تهیه کردن بسیار مشکل بود و هم قیمت بالایی داشت، می‌گفت اولین بار به یک پزشک متخصص در بیمارستان مراجعه کردم او تشخیص داد که ورم روده دارم و باید این دارو را تا آخر عمر مصرف کنم. پیدا کردن این دارو کار مشکلی بود با وجود اینکه تحت بیمه می‌شد اما به دلیل کمبود داروخانه‌ها آزاد می‌دادند.

پزشک همیشه آدرس یک داروخانه را می‌داد که این مرکز به میزانی که دارو در نسخه نوشته شده به شما دارو می‌دهد، اما بعد با کمک یکی از دوستان پزشکی را پیدا کردم که متوجه شدم دکتر قبلی چندین سال من را فریب داده و بدون در نظر گرفتن عوارض دارو چندین سال آن را برای من تجویز می‌کرد.

اکنون دیگر دارو مصرف نمی‌کنم بعدا متوجه شدم که داروخانه‌ای که معرفی می‌کرد به نام همسر وی بوده و برای منافع شخصی و بدون توجه به سلامت بیمار تجویز دارو می‌کرد.

یکی دیگر از وضعیت‌های که در بحث بهداشت و سلامت مردم می‌توان در این گزارش به آن اشاره کرد، تجویز داروی خارجی برای بیماران است. طبق یافته‌های خبرنگار تهران نیوز، شرکت‌های وارد کننده دارو به مطب‌های پزشک در سطح شهر می‌روند و ضمن تبلیغ محصولات خود، پیشنهاد سفرهای خارجی، دادن لبتاب و یا پول پزشک را مجاب به این می‌کنند که داروی این شرکت را برای بیمار تجویز کنند و یا پیشنهاد خرید این دارو به بیمار بکند.

این درحالی است که در بین این پزشکانی که تنها به منفعت خود نگاه می‌کنند افرادی پیدا می‌شود که حتی با دادن هزینه‌های بیمارستان به فکر سلامت مریض خود هستند. حتی پزشکان متعهدی وجود دارند که حاضرند برای جان بیمار خود خطرات زیادی را به جان بخرند.

وزرات بهداشت و درمان و آموزش پزشکی از جمله دستگاه‌های متولی سلامت مردم به شماره می‌آید، تأمین بهداشت و درمان کلیه افراد کشور از طریق گسترش خدمات بهداشتی، درمانی و آموزشی از اهداف این وزرات خانه است که در قانون اساسی به آن اشاره شده است.

سجاد رضوی، مدیرکل نظارت بر درمان وزارت بهداشت اعلام کرد که برخی پزشکان خارج از چارچوب، دارو یا آزمایشی را به درخواست بیمار، تجویز می کنند چون وقت ندارند بیمار را کامل معاینه کنند، در حالی که این کار خلاف قانون است و این گونه پزشکان باید پاسخگو باشند، این در حالی است که به گفته این مقام مسئول با تجویزهای بی مورد از این دست، هزینه اضافی به نظام سلامت و بیمه ها وارد می‌شود و نسخه پزشکان مانند برگه چک سفید امضا هستند که با نوشتن مثلا یک MRI غیرضروری، مبلغی هنگفت به نظام سلامت تحمیل می شود.

حتی اگر در مواردی پزشک بیمار خود را به آزمایشگاه خاصی ارجاع دهد و بر این کار اصرار ورزد، خلاف قانون است و چنانچه پزشک بداند آزمایشگاهی مناسب نیست، باید آن را به وزارت بهداشت گزارش دهد نه اینکه بیمار را به جای دیگری بفرستد، چون خودش حق ندارد آزمایشگاهی را به بیمار معرفی کند.

روش غیر اخلاقی پزشکان برای خالی کردن جیب مردم

خسرونیا رئیس انجمن متخصصان داخلی در پاسخ به این پرسش که چرا برخی پزشکان بیمارانشان را به یک آزمایشگاه یا مرکز رادیولوژی خاص می فرستند، می گوید: اگر پزشکی بیمار را به آزمایشگاه خاصی بفرستد و درواقع به صورت پورسانتی با آن مرکز همکاری کند، مرتکب جرم شده است و اگر شکایتی به تایید مراجع قانونی برسد، پزشک در دادگاه های جرایم پزشکی محاکمه خواهدشد .

این در حالی است  که خسرویان در نشست خبری خود در سال ۹۴ به حمایت از عملکرد پزشکان در خصوص نوشتن آزمایشات غیر ضروری و فرستادن به یک مرکز خاص گفته بود:  تعرفه پایین متخصصان داخلی باعث شده تا بسیاری از آنها برای تأمین مایحتاج خود به تجویز آزمایش و خدمات پاراکلینیک روی بیاورند و وقت کمتری را برای بیمار اختصاص دهند!

خسرونیا گفت: در حال حاضر وقتی پزشک فرصت معاینه کافی را ندارد و به جای یک ربع، ۵ تا ۱۰ دقیقه برای بیمارش وقت می‌گذارد و به سمت تجویز خدمات پاراکلینیک و تجویز سی‌تی‌اسکن و آزمایش می‌رود برای این است که درآمد خود را افزایش دهد در حالی که در گذشته این‌طور نبود و پزشکان با تشخیص خوب به درمان می‌رسیدند.وی افزود: اگر تعرفه واقعی باشد و مسائل مالی پزشک را تأمین کند متخصصان کمتر به سمت استفاده از خدمات پاراکلینیک می‌روند.

براساس آمارهای رسمی منتشر شده، برخی از پزشکان داخلی با کسب درآمد سالیانه بیش از ۴۱۸ هزار دلار؛ بالاتر از درآمد پزشکان کشورهای آمریکا، استرالیا، هلند، بریتانیا، فرانسه، ایتالیا، دانمارک، اسپانیا و آلمان در مقام نخست کسب درآمد در رشته تخصصی پزشکی در جهان قرار دارند.

نارضایتی مردم از برخی پزشکانی که در بیمارستان‌های دولتی مشغول به کار هستند به دلیل تشخیص ضعیف، بی توجهی به بیمار، ارجاع دادن به مطب شخصی خود برای دریافت پول بیشتر و غیره زیاد است و همچنان این روند روبه افزایش می‌باشد.

این زنگ خطری جدی است که شیوع سرطان «پزشک سالاری» در نظام بهداشت و درمان کشور را بیش از پیش یادآور می‌شود.

تبلیغات دروغین پزشکان

دکتر معصومه یاری متخصص پوست و مو در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت تهران نیوز  با اشاره به واقعیت موضوع تجویز برند‌های خاص دارویی گفت: در تخصص ما درآمد پزشکان بالا است و همچنین برندهای مطرح در این حوزه در بازار دارو زیاد است، برخی از پزشکان چه آن‌هایی که درآمد بالای دارند و چه آن‌هایی درآمد پایینی دارند به صورت ماهانه از داروخانه‌ها و شرکت‌های به ازای ارجاع نسخه پول دریافت می‌کنند.

یاری افزود: متاسفانه در صنف ما پزشکان متخلف زیادی وجود دارد که با روش‌های نامشروع و غیرقانونی اقدام به اخاذی از بیمار می‌کنند و در این باره خود را توجیح می‌کنند.

وی بیان کرد: متاسفانه پزشک سالاری در ایران هر روز رشد بیشتری می‌کند تا جایی که نظارت بر تخلفات جواب‌گویی این افراد متخلف نبوده، کاش برخی از پزشکان به قسمی که در زمان فارغ‌التحصلی خوردند باور داشته باشند.

این پزشک متخصص اذعان کرد: مردم به القاب و عناوینی که بر روی تابلوهای برخی از پزشکان نوشته می‌شود باور نکنند چرا که بیشتر آن‌ها بحث تبلیغاتی دارند و با پرداخت حق عضویت سالانه دریافت می‌کنند.

یاری اذعان کرد: زیر میزی امروزه به رو میزی تبدیل شده و پزشکان بدون هیچ ترسی از بیمار مبالغ زیادی را دریافت می‌کنند و اگر بیمار پرداخت نکند او را معاینه و عمل نمی‌کند.

او گفت: انسان برای هر فعالیتی که می‌خواهد انجام دهد قبل از اقدام باید وجدان کاری داشته باشد و انسانیت را بیش‌تر از همه چیز توجه کنند.

 سامانه ۱۶۹۰ برای ثبت شکایت از پزشکان متخلف راه اندازی شد که مردم می توانند از هر پزشکی که در مطب یا بیمارستان زیرمیزی می گیرد، شکایت کنند. این در حالی است که به گفته محمد جهانگیری، معاون نظارت سازمان نظام پزشکی نه تنها برای تعدادی پزشک متخلف حکم قطعی محرومیت از طبابت صادر شده بلکه برای موسسات پزشکی که در نوشتن صورتحساب تخلف داشته اند هم حکم صادر شده است.

در آخر گزارش باید بازهم تاکید کنیم که در بین پزشکان، افرادی زیادی وجود دارند که سلامتی بیمار برای آن‌ها از همه چیز بالاتر است و حتی چندین ماه حاضرند با هزینه شخصی خود به مناطق محروم می‌روند و به آن‌ها خدمات می‌دهند. به هر حال نیاز به نظارت بیشتر و قوانین محکم است که پزشکان به تعهد خود یعنی سلامت بیمار بیشتر توجه کنند.

 انتهای پیام/چ

دیدگاه شما

آخرین اخبار