مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 31. مرداد 1396 - 23:01   |   کد مطلب: 22068
بدعهدی های آمریکا در برجام زیاد شده است اما باید توجه داشت یکی از سیاست های ترامپ این است که ایران را مجبور به ترک برجام کند تا از این رو تمام جامعه بین الملل را متوجه خروج ایران از برجام کرده و از این رو جنگ روانی وسیعی علیه ایران به کار گیرد به همین دلیل به نظر می رسد خروج ایران در شرایط فعلی از برجام به نفع آمریکا و به ضرر کشور ما خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، به نقل از دانا؛ اوایل مهر ماه بود که مجلس نمایندگان آمریکا طرح تحریم ایران، روسیه و کره شمالی را مورد تصویب قرار داد.

بخشی از این طرح پیشتر در ١٥ ژوئن سال جاری میلادی با  ۹۸ رأی از میان ۱۰۰ سناتور عضو مجلس سنای آمریکا تصویب شده بود و بعد از مصوبه مجلس نمایندگان این کشور و با امضای دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا این تحریم ها به قانون تبدیل شده و در نهایت کمتر از 80 روز دیگر تا اجرایی شدن آن زمان باقی مانده است.

این قانون در حالی تصویب شد که بارها ترامپ اعلام کرده بود که پایبند به توافق برجام نخواهد بود چرا که این توافق را یک جانبه و به ضرر آمریکا می دانست.

تصدیق پایبندی ایران به برجام توسط ترامپ

ترامپ در شدید ترین اظهار نظرهای خود اعلام کرده بود که توافق هسته ای با ایران فاجعه ای برای اسرائیل و آمریکا بوده و در اولین اقدام آن را پاره می کند.

در دو سال گذشته و قبل از آن بازرسان آژانس به راحتی توانستند بارها به ایران آمده و از روند فعالیت هسته ای ایران بازدید کنند در همین راستا آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بارها اعلام کرده بود که ایران پایبند به برجام بوده است.

در ادامه ترامپ هم بر خلاف میل باطنی خود اعلام کرد که ایران تا کنون به برجام پایبند بوده است اما تحریم های جدید پیرامون مسائل جدید تر ایران بوده است.

مواضع دو گانه ترامپ در خصوص انتقاد از برجام و نقض آن از یک سو و از سوی دیگر اعلام پایبندی ایران به برجام از سوی دیگر، ادامه و اجرای این توافق نامه را در هاله ای از ابهام فرو برده است.

دعوا بر سر نقض برجام

در ادامه رجز خوانی های ترامپ برای ایران، حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، در مراسم تحلیف خود اعلام کرد که ایران به توافق هسته ای پایبند خواهند ماند، اما اگر تحریم‌های آمریکا ادامه یابد، از آن خارج خواهد شد و برنامه هسته ای خود را از سر گرفته و بیش از گذشته پیش خواهد برد.

درحالی که هر دو طرف ایرانی و آمریکایی اعلام می کنند طرف مقابل پایبند به برجام بوده است، اما مقامات طرفین اعلام می کنند که روح برجام نقض شده و هرکدام دیگری را مقصر در این مساله می داند.

آمریکا با کارشکنی در امورات بانکی و همچنین اخلال در کار شرکت هایی که می خواهند با ایران قرارداد ببندند مانع از اجرای کامل برجام شده و از این رو روح برجام را نقض کرده است؛ از طرف دیگر وضع تحریم های پی در پی به بهانه های جدید از سوی آمریکا علیه ایران موضوع مهم دیگری است که حتی بسیاری از کارشناسان معتقد هستند نه تنها روح بلکه خود برجام نقض شده است.

در طرف مقابل آمریکا مدعی شده است که ایران با آزمایش های موشکی ایران و تلاش برای دست یابی به موشک های پیشرفته تر روح برجام را نقض کرده، این در حالی است که بارها پایبندی ایران به برجام تایید شده است.

ترامپ در واکنش به این وضعیت برجام اعلام کرده بود که اگر وضعیت تغییر نکند، سه ماه دیگر اجازه تایید پایبندی ایران به برجام را نخواهد داد.

این در حالی است که «فدریکا موگرینی» مسوول سیاست خارجه اتحادیه اروپا نیز اخیرا با تاکید بر این که «برجام» متعلق به جامعه بین المللی است گفت: این توافقی نیست که دوجانبه تنظیم شده باشد و بتوان تغییری در آن اعمال کرد.

واکنش مقامات ایرانی به گستاخی های آمریکا

در حالی که کمتر از 80 روز تا اجرایی شدن تحریم های آمریکا زمان باقی مانده است و همچنین تلقی غرب مبنی بر اینکه خروج از برجام به ضرر ایران خواهد بود، اظهارات روحانی در مراسم تحلیف و همچنین مصوبه اخیر مجلس گام موثری در خروج غرب به ویژه آمریکا از این توهم بود.

در همین راستا محمدجواد ظریف نیز طی روزهای گذشته در گفتگوی ویژه خبری گفت: یکی از اولویت‌هایی که دستگاه سیاست خارجی دنبال خواهد کرد حفظ برجام و جلوگیری از بدعهدی‌های آمریکاست. نباید اجازه دهیم آمریکا برجام را با هزینه ایران نقض کند.

وی افزود: اگر آمریکا از برجام خارج شود تاثیر منفی آن برای آمریکا بیشتر از تاثیر منفی آن برای ایران خواهد بود. یقین داریم که اروپایی‌ها در شرایط کنونی این تمایل را دارند که اجرای برجام را ادامه دهند، بدون توجه به اینکه آمریکا چه سیاستی را اتخاذ خواهد کرد.

لاریجانی هم به عنوان رئیس مجلس شورای اسلامی نسبت به بدعهدی ها و اظهارات ترامپ واکنش نشان داد و با بیان اینکه آمریکایی‌ها در گذشته و حال بدعهدی‌هایی داشته‌اند، افزود: آمریکایی‌ها تصور می‌کنند برجام‌ستیزی به نفع‌شان است، در حالی که بیشترین ضرر را خودشان خواهند دید.

اگرچه بدعهدی های آمریکا در برجام زیاد شده است اما باید توجه داشت یکی از سیاست های ترامپ این است که ایران را مجبور به ترک برجام کند تا از این رو تمام جامعه بین الملل را متوجه خروج ایران از برجام کرده و از این رو جنگ روانی وسیعی علیه ایران به کار گیرد به همین دلیل به نظر می رسد خروج ایران در شرایط فعلی از برجام به نفع آمریکا و به ضرر کشور ما خواهد بود.

هرچند خروج آمریکا از برجام نیز ضررهایی متوجه ایران خواهد کرد اما آمریکا هم به خوبی می داند که با خروج از برجام این توافق چندجانبه از بین نخواهد رفت و باید خسارت های جبران ناپذیری را برای اقناع افکار عمومی بپردازد. این موضوع در کنار اقدامات متقابل از سوی ایران می تواند مشکلات زیادی برای آمریکا درست کند.

انتهای پیام/چ

دیدگاه شما

آخرین اخبار