مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 8. شهريور 1396 - 21:27   |   کد مطلب: 22178
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه دانشگاه آزاد باید از ملوک الطوایفی و اداره جزایری نجات پیدا کند گفت: باید همه واحدهای این دانشگاه دارای یک پورتال یکسان شوند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، به نقل از خبرگزاری دانشجو فرهاد رهبر رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در نشست معاونان آموزشی دانشگاه آزاد که در سازمان مرکزی این دانشگاه در حال برگزاری است گفت: در حوزه تحول علوم انسانی باید پژوهش را محور قرار بدهیم تا هم تولید محتوای آموزشی و هم تولید علم نافع داشته باشیم تولد علم نافع یعنی اینکه بتوانیم نیازمندی‌های امورمان را مدیریت و برنامه ریزی و رفع کنیم.
وی با اشاره به اینکه راهبرد ما توسعه کیفی آموزش و پژوهش در همه عرصه‌ها است توضیح داد: برای اینکه توسعه کیفی در آموزش و پژوهش صورت بگیرد اصل اول این است که به سرمایه هایی را که در اختیار داریم شامل اساتید دانشجویان و کارکنان احترام بگذاریم و حفظ حرمت اساتید و صیانت از نظرات آن‌ها اهمیت زیادی دارد در دنیا یکی از محدودترین عوامل پیشرفت نیروی انسانی است.
رهبر در ادامه به برنامه ریزی برای محتوای آموزشی اشاره کرد و گفت: دکتر ولایتی به درستی اشاره کردند که محتوای آموزشی ما در شان  تحقیقات عالیه در وزارت علوم و دانشگاه‌ها نیست. دانشگاه آزاد اسلامی تقریبا ۵۰ درصد آموزش عالی کشور را شامل می‌شود لذا منتظر دیگران نباید باشیم و باید برای تحول محتوا برنامه ریزی کنیم ما نیازمند تعامل جدی با اساتید داخلی و خارجی هستیم. 
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: علاوه بر اینکه باید توان و نیروی داخلی خود را در نظر بگیریم و به محتوای آموزشی خود نیز رونق ببخشیم قاعدتا باید شروع کننده این کار باشیم که البته با همکاری و تعامل این امر محقق می‌شود تا این مسئله تسری پیدا کند و به عنوان یک الگو در سراسر کشور انجام شود.
وی با اشاره به اینکه هرج و مرجی در ارایه آموزش در کلاس‌های دانشگاه آزاد وجود دارد گفت: باید این امر هر چه سریعتر ساماندهی شود و محتوای آموزشی را تبدیل به سرفصل دروس استاندارد کنیم و آن‌ها را اجرایی کنیم که این امر نیازمند ایجاد زیرساخت‌ها است.
رهبر با تاکید براینکه باید دانشگاه آزاد از ملوک الطوایفی و اداره جزایری نجات یابد توضیح داد: نباید هر استانی برای خودش یک پورتال جداگانه داشته باشد و ما باید به صورت یکپارچه واحدهای این دانشگاه را مدیریت کنیم.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه بیش از ۹۰ درصد پایان نامه‌ها کپی کاری است توضیح داد: اگر بخواهیم از محتوای آموزشی پژوهش استخراج شود باید پایان نامه‌های ما یک برنامه جدی در حوزه فعالیت‌های پژوهشی داشته باشد هم چنین مدیر گروه‌ها باید به درستی از بین اساتید افرادی را که فعالیت بهتری دارند را انتخاب کنند و اگر ما بتوانیم به مدیران گروه هویت بدهیم آن‌ها نیز می‌توانند یک برنامه پژوهشی بلند مدت را داشته باشند. 
وی ادامه داد: ما نمی‌توانیم به همه امور برسیم و باید یک تقسیم کار جدی دقیق داشته باشیم بنابراین وقتی مدیر گروه مسئولیت گرفت موظف است که نظارت بر اعضای گروه داشته باشد و بداند که اعضای گروه چه مقدار نقش پژوهشی و تدریسی در دانشگاه ایفا می‌کنند.
رهبر ادامه داد: توجه به مقررات دوره دکترا هم در جذب هم در آموزش و پرورش لازم است و امروز دکتر رهایی دستورالعملی را در هیئت رئیسه مطرح کرد و آن دستورالعمل برای این است که چگونه می‌توانیم کیفیت دوره‌های آموزشی را بهبود بدهیم این دستورالعمل به تمامی واحد‌ها ابلاغ خواهد شد و تا ماه آینده از همه واحدهای دانشگاه و معاونین آموزشی برنامه‌ای برای عملیاتی شدن این موارد می‌خواهم.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: عضوهیئت علمی که به صورت تمام وقت می‌باشد باید حتما در دانشگاه حضور داشته باشد که این مستلزم ایجاد یک فضای مناسب برای استقرار اعضای هیئت علمی است. بسیاری از خوابگاه‌ها در حال حاضر دانشجو ندارد که این خوابگاه‌های خالی می‌توانند اتاق کار اساتید شود. 
وی در خصوص رکود علمی توضیح داد: هرم اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد در شان این دانشگاه نیست و باید این هرم اصلاح شود و باید مربیان یا رتبه کاریشان را ارتقا دهند یا با دانشگاه آزاد خداحافظی کنند. هم چنین فارغ التحصیلان ما نباید به آموزش فکر کنند و عضو هیئت علمی باشند چرا که بعد مدتی این حلقه کند می‌شود و نتیجه‌ای نخواهد داشت از ۲۰ هزار فارغ التحصیل دکترا در رشته‌های مختلف تن‌ها ده درصد عضو هیئت علمی هستند. 
رهبر در خصوص افزایش آموزش مهارتی توضیح داد: باید در تحصیلات تکمیلی رشته‌های میان رشته‌ای را پیدا کنیم تا بتواند برای حل مشکلات جامعه مفید باشد امروز مسائل جامعه تک بعدی نیست و ما فقط به یک شیمی دان احتیاج نداریم.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در پایان خاطر نشان کرد: باید بتوانیم پژوهش را ارتقا دهیم و از شرکت‌های دانش بنیان حمایت کنیم و ریسک ایده‌های دانشجویان را پذیرفته و محصولات آن‌ها را تجاری سازی کنیم.

 

انتهای پیام/چ
 

دیدگاه شما

آخرین اخبار