مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 9. شهريور 1396 - 22:22   |   کد مطلب: 22185
کمیته ملی المپیک روز ۲۲ مرداد ماه نامه‌ای برای اعضای مجمع عمومی این کمیته ارسال کرده که دارای ابهامات زیادی است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، به نقل از تسنیم، کمیته ملی المپیک روز 22 مرداد ماه نامه‌ای را برای اعضای مجمع عمومی این کمیته ارسال کرد و ضمن ارائه توضیحاتی درخصوص شرایط اساسنامه، یک نسخه از متن پیش‌نویس اساسنامه اصلاحی را نیز برای آنها فرستاد تا مطالعه کرده و نظر خود را اعلام کنند.

این کمیته در بخش پایانی نامه‌اش به یکی از بندهای آیین‌نامه مربوط به قانون 27 و 28 منشور المپیک اشاره و عنوان کرده است که متن پیش‌نویس قبل از تسلیم به اعضای مجمع باید مطابق مصوبات کنگره المپیک در کپنهاگ به تایید اولیه IOC برسد و سپس بعد از تصویب هیئت وزیران و مجمع عمومی مجدداً به IOC ارسال تا پس از تصویب قطعی و نهایی از لحاظ بین‌المللی به طور قانونی به رسمیت شناخته شود.

در واقع اساسنامه کمیته ملی المپیک به تایید اولیه از سوی IOC رسیده و این نهاد داخلی از اعضای مجمع عمومی خواسته است که نظر خود را درباره آن اعلام کنند.

نکته مهم این است که در بند 3-1 به هیچ عنوان اشاره‌ای به روند اصلاح اساسنامه و تایید اولیه هیئت اجرایی کمیته بین‌المللی المپیک پیش از گرفتن نظرات اعضای مجمع نشده است، بلکه تایید نهایی را منوط به تایید IOC دانسته که به نظر روند طی شده از سوی کمیته ملی المپیک روندی اشتباه بوده است.

در بند 3-1 آمده است: «تصویب اساسنامه متقاضی توسط هیئت اجرایی IOC شرط لازم برای پذیرش و به رسمیت شناختن آن کمیته ملی المپیک می‌باشد. این شرط در مورد درخواست ایجاد هر گونه تغییر یا اصلاحیه در اساسنامه کمیته ملی المپیک اجرا خواهد شد. اساسنامه کمیته ملی المپیک باید همواره با مفاد منشور المپیک مطابقت داشته باشد، در صورت بروز هر گونه تناقض بین مفاد اساسنامه کمیته ملی المپیک و مفاد منشور المپیک، مفاد منشور المپیک به عنوان مرجع مورد استفاده قرار خواهد گرفت.»

باید به توصیه شماره 28 دستور جلسه 2020 نیز اشاره کرد؛ همان دستور عملی که در نامه کمیته ملی المپیک به اعضای مجمع عمومی آمده است. کمیته ملی المپیک اشاره کرده که در روند اصلاح اساسنامه، اصول بنیادین و لازم‌الاجرای جنبش المپیک و دستورالعمل IOC مد نظر قرار گرفته است. نکته جالب اینکه در توصیه شماره 28 به همکاری کمیته بین‌المللی و سازمان‌های مسئول ورزش ملی اشاره شده که ارتباط مستقیم در خصوص روند اصلاح اساسنامه‌های کمیته‌های ملی ندارد.

این موضوع چند ابهام دارد که مسئولان کمیته ملی المپیک می‌توانند با پاسخ دادن به آنها، این موضوع را حل کنند. به نظر می‌رسد در این نامه یا بند مورد اشاره اشتباه عنوان شده یا اینکه نامه دیگری از سوی IOC در این میان وجود دارد که هیچ توضیحی درباره آن داده نشده است.

نکته مهم دیگر مربوط به ماده 6 در اساسنامه ارائه شده به وزارت ورزش است که پیش از این نیز در خبرگزاری تسنیم منتشر شده بود. در بخش «ث» این ماده که مربوط به وظایف و اختیارات مجمع عمومی است، آمده است: «بررسی و تایید پیشنهادات ارائه شده از سوی هیئت اجرایی در زمینه تغییرات مواد اساسنامه». در واقع طبق آنچه در اساسنامه آمده، تغییرات ابتدا باید در مجمع عمومی بررسی و تایید شود، نه آنکه اول به IOC برود و سپس در اختیار اعضای مجمع قرار بگیرد.

نکته مهم دیگر در ماده 39 است. در بخشی از این ماده آمده است: «در صورت لزوم برای تغییر مواد اساسنامه، پیشنهادات در هیئت اجرایی طرح و پس از بررسی و تصویب هیئت اجرایی، جهت تایید در مجمع عمومی کمیته طرح خواهد شد.» این ماده نیز گواه دیگری بر آن است که ثابت شود اساسنامه ابتدا باید در مجمع عمومی مطرح شود؛ چرا که در غیر این‌صورت، مجمع عمومی با توجه به اینکه نمی‌تواند تاییدیه IOC نقض کند و در واقع فرمایشی می‌شود. البته اگر هم این کار (نقض تاییدیه IOC) در مجمع صورت بگیرد و ایراداتی به اساسنامه تایید شده وارد شود، این اساسنامه باید دوباره کمیته بین المللی ارسال شود و این موضوع زمان‌بر خواهد بود.

انتهای پیام/چ

دیدگاه شما

آخرین اخبار