مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 10. شهريور 1396 - 21:08   |   کد مطلب: 22206
گزارش اختصاصی صدای دانشجو از پیگیری مطالبات رهبری از دانشگاه ها
آیا برای دانشگاه بوعلی سینا امور زنان و خانواده مهم نیست؟
علی رغم اهمیت جایگاه خانواده اما طبق بررسی های صدای دانشجو، عملکرد امور بانوان و خانواده دانشگاه بوعلی سینا و تاثیر آن در فضای دانشگاه همچنان در هاله ای از ابهام است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، خانواده در هر جامعه ای رکن اصلی پیشرفت است و بدون بهره گیری کشور از نهاد خانواده سالم، سرزنده و با نشاط، اصلا امکان پیشرفت وجود ندارد.

جامعه بی خانواده جامعه آشفته و نامطمئنی خواهد بود که در آن مواریث فرهنگی و فکری و عقاید نسل ها به یکدیگر آسان منتقل نمیشود. جامعه ای که در آن خانواده متزلزل باشد، انسان در بهترین پرورشگاه های خود، پرورش نخواهد یافت.

 

همه این دلایل که از اهمیت خانوده برای ما میرساند، بی شک از دلایل تاسیس امور بانوان و خانواده در دانشگاه بوعلی سینا بوده است، دانشگاهی که طبق اطلاعات وزارت علوم، جزو 10دانشکاه برتر ایران است و نزدیک به 12 هزار دانشجو دارد.

 

سایت دانشگاه بوعلی سینا درباره وظایف امور بانوان و خانواده دانشگاه آورده که انجام امور مشاوره در زمينه هاي ارتقاء منزلت اجتماعي زنان وتبيين جايگاه آنها درخانواده، بررسی مشکلات دانشجویان دختر دانشگاه و اقدام به رفع مشکلات در همکاری با مسئولین ذیربط و برقراری ارتباط و هماهنگی باتشکلهای دانشگاهی، تعیین اولویت های تحقیقاتی و تدوین برنامه های عملیاتی تامین ، حفظ و ارتقاء سطح سلامت زنان بر پایه نیازها و اولویتهای منطقه ای و برنامه ريزي به منظور استفاده از رسانه هاي گروهي، به منظور زدودن باورهاي غلط ناشي از سنتهاي عشيره اي و قومي و ايجاد تغيير نگرش نسبت به جايگاه ونقش زنان از جمله وظایف این نهاد در دانشگاه بوعلی سینا خواهد بود.

 

در ساختار دانشگاه بوعلی سینا این نهاد در حوزه ریاست دانشگاه قرار دارد و مسئول آن مشاور رئیس دانشگاه و حکم خود را نیز از او میگیرد و سایت مستقل اطلاع رسانی اخبار و برنامه ها نیز دارد.

 

 

 علی رغم اهمیت جایگاه خانواده اما طبق بررسی های صدای دانشجو، عملکرد این نهاد و تاثیر آن در فضای دانشگاه بوعلی سینا همچنان در هاله ای از ابهام است.

 

**ضعف در اطلاع رسانی

علی رغم اینکه امروزه اطلاع رسانی و فعالیت های رسانه ای از جایگاه بالایی برخوردار است اما عملکرد امور بانوان و خانواده در این حوزه ضعیف بوده است.

 بخش اخبار سایت این نهاد صرفا به بازتاب اخبار مربوط به امور بانوان در سطح کشوری و عمدتا اخبار مربوط به امور زنان و خانواده ریاست جمهوری میپردازد و همچنان از اخبار اختصاصی دانشگاه بوعلی سینا چیزی قابل مشاهده نیست.

 

**عدم فعالیت در شبکه های اجتماعی

بدون شک دیگر کسی نیست که از اهمیت و جایگاه بالای شبکه های اجتماعی در دنیای امروز خبری نداشته باشد، چیزی که سرعت و سهولت دسترسی آزاد به اطلاعات را به همراه دارد.

طبق بررسی ها، امور بانوان و خانواده نیز در این حوزه ضعیف بوده و از شبکه های اجتماعی چون تلگرام، اینستاگرام، سروش و توییتر که بیشترین ضریب نفوذ را در بین دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا دارد اصلا بهره گرفته نشده است.

 

 

**عدم شفافیت عملکرد و ارائه گزارش

از دیگر نقطه ضعف های این نهاد، عدم شفافیت عملکرد است که با یک بررسی کلی مشخص نمیشود که این نهاد چه جلسات، برنامه ها، کارگاه ها و نشست های تخصصی را برگزار کرده است.

علاوه بر این عدم انتشار گزارش ماهیانه، فصلی و سالانه نیز از دیگر مسائل مربوط به این نهاد است.

 

**عدم شفافیت برنامه راهبری و سیاسیت های کلی

سیاست های کلی که نشان دهنده خط و مشی های یک سازمان و مرکز است از جمله مسائل مربوط به این نهاد است که شفاف سازی نشده است.

در عدم شفاف سازی سیاست های کلی، برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت رسیدن به سیاست های کلی نیز غیرشفاف و امکان ارزیابی فعالیت ها وجود ندارد.

 

**عدم استفاده از ظرفیت های مجموعه های دانشجویی

با توجه به اینکه تشکل های دانشجویی، انجمن های علمی، کانون های فرهنگی و نشریات دانشجویی بعنوان بسترهای شاخص فعالیت های دانشجویی شناخته میشوند اما استفاده و ارتباط گیری مناسبی با این مجموعه ها نشده است.

گفتنی است در پیگیری مشکلات دانشجویان دختر از جمله مسائلی است که میتوان از ظرفیت مجموعه های دانشجویی استفاده کرد.

 

با توجه به نکات ذکر شده به هرحال امور بانوان و خانواده دانشگاه بوعلی سینا از جمله مهمترین نهادها در پیگیری مطالبات سیاست های کلی خانواده ابلاغی رهبر انقلاب اسلامی در این دانشگاه خواهد بود و پیگیر رسانه ها در این موضوع میتواند حساسیت بیشتر مسئولین نسبت به این نهاد را داشته باشد.

امید است گزارش صدای دانشجو آغاز کننده فصل جدید در مطالبات امور خانواده در دانشگاه بوعلی سینا باشد.

 

انتهای پیام/چ

دیدگاه شما

آخرین اخبار