مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 11. شهريور 1396 - 23:33   |   کد مطلب: 22215
حکایت نارضایتی دانشجویان از کارهای دانشجویی در دانشگاه؛
۸۰ ساعت کار می‌کنیم، حقوق یک روز را می‌گیریم/ از دانشجو بیگاری می‌کشند؟!
بسیاری از دانشجویان برای پرکردن اوقات فراغت و با انگیزه درآمد زایی سراغ کارهای دانشجویی که در دانشگاه تعریف شده می‌روند، اما وضعیت پرداخت حقوق‌ها حکایت از نارضایتی دانشجویان دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، به نقل ازخبرگزاری دانشجو، پولی شدن دانشگاهها، افزایش تورم، بالا رفتن هزینه‌های تحصیل همه و همه باعث می‌شود، وقتی مشغول به تحصیل هستی باز هم فکر کار کردن و درآمد زایی را برای گذراندن امور داشته باشی. کار کردن در دوران دانشجویی علاوه برگذراندن امور تجربه کاری را برای دانشجو به همراه دارد و مهمتر اینکه دانشجویان با انگیزه درآمد زایی به سمت کار دانشجویی می‌روند.

بیش از ۴ میلیون دانشجو در دانشگاههای کشور در حال تحصیل هستند که بسیاری از این دانشجویان برای پرکردن اوقات فراغت و با انگیزه درآمد زایی به سراغ کارهای دانشجویی که در دانشگاه تعریف شده می‌روند، اما وضعیت پرداخت حقوق‌ها حکایت از نارضایتی دانشجویان دارد.

دانشگاه شریف یکی از دانشگاههای صنعتی کشور است که به گفته مسئولانش، بازار کاری که این دانشگاه دارد توانسته برای بسیاری از دانشجویان کارهای دانشجویی تعریف کند و خیلی از دانشجویان در این فضا به صورت موقت مشغول به کار می‌شوند. اما دانشجویان نظر متفاوتی دارند.

پایین بود دستمزدها انگیزه کار را در دانشجویان کاهش داده است

یکی از دانشجوی کارشناسی دانشگاه شریف با اشاره به اینکه دوران دانشجویی فرصتی است که دانشجو بتواند خود را برای ورود به بازار کار محک بزند گفت: ایام فراغتی که دانشجو دارد می‌توانند با فعالیت درحوزه هایی که تعریف شده و دانشجویان به کار گرفته می‌شوند برای ورود به بازار کار آمادگی لازم را کسب کنند.

وی افزود: درست است که در انگیزه اصلی کسب تجربه برای دانشجو است، اما مبالغی که در طول ماه به دانشجو پرداخت می‌شود بسیار کم است که همین باعث کاهش مشارکت دانشجویان می‌شود.

این دانشجو خاطرنشان کرد: بسیاری از دانشجویان هم برای تامین مخارج تحصیل خود کار می‌کنند که پایین بودن دستمزد‌ها باعث شده دانشجو به جای کار در فضای دانشگاه، بیرون از دانشگاه به صورت نیمه وقت کار کند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر دانشجویان ورودی جدید از کارهای دانشجویی استقبال می کنند، اما دانشجویانی که یک سال از تحصیلشان گذشته و با فضا آشنا هستند به سراغ این کارها نمی روند.

/

حقوقی که به دانشجو پرداخت می‌شود توهین است

پردیس صحرائی، دبیر شورای صنفی دانشگاه شریف در خصوص وضعیت فعالیت دانشجویان در دانشگاه گفت: کارهای دانشجویی به چند دسته تقسیم می‌شوند که یک دسته کار پژوهشی است که توسط اساتید به صورت مستقل با دانشجودر ارتباط است و بخش دیگر فعالیت صنفی دانشجویان است که به شورای صنفی و معاونت دانشجویی ارتباط دارد.

وی افزود: مبالغی که بابت کار به دانشجویان پرداخت می‌شود توهین آمیز است به خصوص که آیین نامه جدید هم که تدوین شده هنوز به تایید هیات امنای دانشگاه نرسیده است.

دبیر شورای صنفی دانشگاه شریف اضافه کرد: در آیین نامه جدید حداقل به میزان مبالغی که به دانشجویان پرداخت می‌شود افزایش یافته است. در آیین نامه فعلی که طبق آن به دانشجویان کار دانشجویی محول می‌شود ساعتی ۹۰۰ تومان برای دانشجویان کارشناسی است که ۸۵ ساعت سقف رد کردن ساعت کاری است در مجموع مبلغی که به دانشجو در طول یک ماه پرداخت می‌شود ۷۶ هزار و ۵۰۰ تومان است.

وی ادامه داد:رقمی که پرداخت می‌شود در شان یک دانشجو نیست برای برخی ازفعالیت‌ها مجبور هستیم که با همین مبالغ اندک از دانشجویان کمک بگیریم به عنوان مثال در ایام تابستان که سلف دانشگاه تعطیل است مجبوریم برای فروش فیش غذا از دانشجویان استفاده کنیم؛ که برای این کار هم دانشگاه هیچ امکاناتی در اختیار ما قرار نداده است.

صحرایی یادآور شد: دانشجویان با انگیزه کار دانشجویی حاضر هستند که در این فعالیت‌ها شرکت کنند در آیین نامه جدید کارشناسی ساعتی ۱۹۰۰ تومان، کارشناسی ارشد ۲۲۰۰ تا ۳۰۰۰ هزار تومان و دکترا ۳۶۰۰ تا ۵۵۰۰ تومان است که هنوز به تصویب دانشگاه نرسیده است.

دبیر شورای صنفی دانشگاه شریف افزود: این آیین نامه ۱۸ دی ماه ۹۵ ابلاغ شده است، اما با پیگیریهایی که داشتیم گفته شد تا زمانی که هیات امنا تصویب نکند آیین نامه اجرایی نخواهد شد.

دستمزد کار دانشجویی را نمی‌توانیم افزایش دهیم
وثوقی معاون دانشجویی دانشگاه شریف با اشاره به وضعیت استقبال دانشجویان از کار دانشجویی گفت: کارهای دانشجویی در ایام سال تحصیلی هم داریم که معمولا وقتی اطلاع رسانی می‌شود ظرفیت در کمترین زمان تکمیل می‌شود.

وی افزود: مبالغی که برای کار دانشجویی در نظر گرفته می‌شود بسیار پایین است به همین دلیل است که من فکر نمی‌کنم که دانشجویان با انگیزه مالی به استقبال این کارهای می‌آیند.

80 ساعت کار می‌کنیم،حقوق یک روز را می‌گیریم/ از دانشجو بیگاری می‌کشند!

معاون دانشجویی دانشگاه شریف اضافه کرد: دانشجویان از روی علاقه برای انجام کار‌ها استقبال می‌کنند، البته فعالیت هایی که به دانشجویان واگذار می‌شود به گونه‌ای نیست که اگر دانشجو نباشد مشکلی ایجاد شود بلکه بدون حضور آن‌ها هم این کار‌ها انجام می‌شود.

وی ادامه داد: کارهایی که در دانشگاه شریف برای دانشجویان تعریف شده بسیار زیاد است به همین دلیل نمی‌توانیم مبالغ دستمزد را بالا ببریم چرا که هزینه زیادی به دانشگاه تحمیل می‌شود.

وثوقی یادآور شد:مسئولیت جدی به دانشجویان واگذار نمی‌شود که برای کارهای خیلی آسان دانشجویان را به کار می‌گیریم که وقت دانشجو را زیاد نگیرد.

معاون دانشجویی دانشگاه شریف با اشاره به متفاوت بودن میزان مبالغ پرداختی به دانشجویان نسبت به نوع فعالیت‌ها گفت: فعالیت‌های پژوهشی که به دانشجو واگذار می‌شود مبالغی خوبی پرداخت می‌شود که دانشجویان معمولا از این فعالیت‌ها استقبال خوبی دارند، اما در معاونت دانشجویی به دلیل آسان بود کار‌ها مبالغ پرداختی هم اندک است.

یکی از راههایی که می‌تواند باعث رشد دانشگاهها در حوزه علمی و سایر حوزه ها شود مشارکت دانشجویان است که باید زمینه‌ها و انگیزه لازم برای حضور آنها در فعالیت دانشگاه فراهم شود،آنچه که پیدا است اگر قوانین مربوط به کار و فعالیت دانشجویی اصلاح نشود و تعرفه های دستمزدی که برای دانشجویان در نظر گرفته شده افزایش پیدا نکند، باعث از بین رفتن انگیزه فعالیت در دانشگاهها و در نهایت کاهش مشارکت دانشجویان شود که زمینه کاهش رشد علمی را در دانشگاه رقم می‌زند.

انتهای پیام/چ

دیدگاه شما

آخرین اخبار