مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 15. شهريور 1396 - 11:35   |   کد مطلب: 22274
داستان دانشجویان صنعت نفت و بیژن زنگنه، برای خود سریالی شده آن هم از آن سریال‌های چند فصلی عریض و طویل که کارگردان بدون نتیجه‌گیری، پایان داستان را باز می‌گذارد و مخاطب گیج و مستاصل ازاینکه آخر داستان بالاخره چه شد!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، به نقل از خبرگزاری دانشجو-زینب امیدی، داستان دانشجویان صنعت نفت و بیژن زنگنه، برای خود سریالی شده آن هم از آن سریال‌های چند فصلی عریض و طویل که کارگردان بدون نتیجه گیری، پایان داستان را باز می‌گذارد و مخاطب گیج و مستاصل ازاینکه آخر داستان بالاخره چه شد! برای همین فیلم را به دو سال پیش برمی گردانیم به دی ماه ۹۴ و اعتصاب ده، دوازده روزه دانشجویان صنعت نفت در دانشگاه و مقابل وزارت نفت.

سکانس اول: دی ماه ۹۴/ شروع ماراتن خستگی ناپذیر تحصن

۱۲ روزی می‌شود که امتحانات دانشگاه صنعت نفت لغو شده و دانشجویان با تحصن در حیاط دانشگاه و اعتصاب غذا، اعتراض خود را در حالی که حتی شب را در همان حیاط دانشگاه و هوای سرد و کویری اهواز و آبادان سر می‌کنند، نشان داده‌اند. اعتصاب دانشجویان دانشگاه صنعت نفت به دوازدهمین روز خود رسید و علی رغم تحصن شبانه روزی دانشجویان در هوای سرد، هیچ‌کدام از مسئولان دانشگاه و وزارت نفت نه تن‌ها واکنشی برای بهبود وضعیت بلاتکلیفی دانشجویان ندادند بلکه وزیر نفت در گفت‌وگویی اعلام کرد: «با اعتصاب و تحصن کسی را استخدام نمی‌کنیم»!

دانشجویان دانشگاه نفت که به علت لغو روند جذبشان در وزارت نفت دست به تجمع صنفی زدند، زنگنه را مجلسی کردند تا جایی که طبق دستور کار جلسات هفتگی کمیسیون‌های تخصصی مجلس، اعضای کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، روز دوشنبه مورخ ۹۴. ۱۰. ۲۸ استماع گزارش وزیر نفت درخصوص بررسی مسائل و مشکلات وزارت نفت و نیز بررسی مسائل دانشگاه صنعت نفت را در دستور کار دارند.

فردا// تحصن، تجمع، توئیتر؛ دانشجویان صنعت نفت حقشان را فریاد می‌زنند/ سیاسی بازی آقای ژنرال!

اعتراض دانشجویان نسبت به نقض تعهدات وزارت نفت در خصوص اولویت استخدام دانشجویان در این وزارتخانه است و مسئولانی که برای ادعای دانشجویان جوابی ندارند، موضوع را بیش از پیش پیچیده کرده است. این وضعیت همچنان ادامه دارد و پنجشنبه شب نیز یکی از دانشجویان به علت سرمازدگی توسط آمبولانس راهی بیمارستان شد. در پی مصاحبه سلحشور، معاون نیروی انسانی وزیر نفت مبنی بر عدم استخدام دانشجویان، تجمع، تحصن و اعتصاب غذا در دانشگاه‌های صنعت نفت آبادان و اهواز از شامگاه چهارشنبه ۱۶ دی ماه آغاز شد و همچنان با گذشت ۱۲ روز ادامه دارد، اما به نظر می‌رسد که مسئولان وزارت و دانشگاه نفت فکر نمی‌کردند که کار این تجمع و تحصن دو هزار نفره به اینجا بکشد.

این دانشجویان در اعتراضات خود اعلام کرده‌اند تا صدور اطلاعیه کتبی مبنی بر رفع مشکل استخدام و بازگشت به روال سابق براساس وعده‌های داده شده در دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری دست از اعتصاب برنداشته و در هیچ امتحانی شرکت نمی‌کنند.
این در حالی است که مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه‌های خوزستان در این باره اظهار داشته است: «برخی از داخل وزارت نفت برای دانشگاه‌ها فرمان آشوب می‌فرستند، خطر از بین رفتن امنیت در اهواز بسیار زیاد است.»

همچنین نماینده جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه نفت می‌گوید: مجموع دانشجویان شرکت‌کننده در این تحصن با احتساب لغو امتحانات و اعتصاب غذا، به دو هزار نفر می‌رسد که مشغول تحصیل در واحدهای تهران، اهواز و آبادان هستند.

گفتنی است اول هفته جاری، شورای صنفی دانشکده صنعت نفت هم به صورت دسته جمعی استعفا دادند. از طرفی، سیدحسین دهدشتی، رئیس مجمع نمایندگان مجلس استان خوزستان و نماینده مردم آبادان، طی دو نامه جداگانه تاکید کرده است تا وزارت نفت طبق قول و قرار و تعهد خود در دفترچه‌های کنکور سراسری عمل کند. اما سرانجام این تحصن چندین و چند روزه با وعده‌های شیرین رئیس دانشگاه نفت در جمع دانشجویان متحصن پایان یافت. عبدالنبی هاشمی، رئیس دانشگاه نفت با دادن وعده ابلاغ مصوبه وزارت نفت مبنی بر اینکه ظرف دو هفته آینده در خصوص برداشتن شرط معدل و استخدام تا ورودی ۹۴ برای جذب فارغ التحصیلان این دانشگاه اقدام خواهند کرد، خواستار خاتمه یافتن به اعتصاب دانشجویان شد.

سکانس دوم: همه چیز بیشتر شبیه شوخی بود!

حالا پس از گذشت دو سال از روزها، مشخص شد این وعده صرفاً یک ترفند برای پایان تجمع و رهایی زنگنه از استیضاح بوده است. صدور ابلاغیه وزیر نفت در مورخ ۱۹ خرداد ماه سال ۹۴، مبنی بر ممنوعیت هرگونه استخدام و جذب نیروی انسانی در تمامی دستگاه‌های تابعه وزارت نفت و بسط آن به دانش‌آموختگان ممتاز دانشگاه صنعت نفت، علی رغم امتیازات و وعده‌های داده شده در دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری، سرنوشت فارغ التحصیلان و دانشجویان این دانشگاه را در هاله‌ای از ابهام فرو برد و تا به امروز آن‌ها را لنگ در هوا باقی نگاه داشته است. ابهاماتی که پس از گذشت بیش از دو سال نه تنها رفع نشده بلکه مشکلات فراوانی برای دانشجویان و فارغ التحصیلان این دانشگاه به وجود آورده است.

دانشجویانی که طبق تعهد داده شده باید در اولویت استخدام قرار می‌گرفتند، اکنون و پس از فارغ التحصیلی با مشکل بیکاری و تبعات اجتماعی و خانوادگی حاصل از آن دست و پنجه نرم می‌کنند و همه این‌ها در حالی است که طبق اسناد و مدارک وزارت نفت با کمبود شدید نیرو مواجه است. وزیر نفت سال ۹۵ در صحن علنی مجلس از وجود ۱۰۰ هزار نیروی مازاد وزارت نفت خبر داده بود و هیچ‌گاه فکرش را هم نمی‌کرد کارکنان وزارتخانه اش به شدت به این خبر واکنش نشان دهند. زنگنه در بخشی از اظهارات خود درباره تغییرات در سیستم پرسنلی وزارت نفت گفته بود: «سیستم پرسنلی یکی از مشکلات این وزارتخانه است که متاسفانه سبب شده ۱۰۰ هزار نیروی اضافه در این وزارتخانه وجود داشته باشند و با تمام واگذاری‌های صورت گرفته همچنان ۸۰ هزار نفر نیروی مازاد در وزارت نفت وجود دارد.»

اظهارات زنگنه درباره مازاد بودن نیرو‌ها در حالی صورت گرفته که بسیاری از مدیران وزارت نفت از نیروهای بازنشسته هستند که با آمدن زنگنه به وزارت خانه، آن‌ها نیز دوباره مشغول به کار شده‌اند. پس از صحبت‌های آقای وزیر در مجلس حالا این کارکنان هستند که در نامه‌ای خشمگینانه پرده از اتفاقات جدیدی برمی‌دارند که نشان می‌دهد رفتار آقای وزیر با کارکنان خود هیچ‌گاه صمیمی نبوده است.

سکانس سوم: دانشجویان صنعت نفت قربانی سیاسی کاری وزارتخانه

سیاست اجرایی زنگنه در خصوص جذب نیروی انسانی متخصص در شرکت‌های تابعه وزارت نفت پای دانشجویان دانشگاه صنعت نفت را هم به این مثلث برمودا باز کرد. رسالت دانشگاه صنعت نفت به عنوان تنها نهاد آموزش عالی تحت نظارت و مدیریت وزارت نفت طی ۷۶ سال گذشته جذب افراد نخبه کشور و آموزش و آماده نمودن آنان برای خدمت در صنعت اول کشور یعنی صنعت نفت و گاز می‌باشد. دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاه صنعت نفت از طریق کنکور سراسری براساس گزینش کشوری توسط سازمان سنجش کشور وارد دانشگاه صنعت نفت می‌شوند. تا سال ۱۳۹۴ همان طور که در پیوست دفترچه انتخاب رشته سازمان سنجش مشاهده می‌کنید در بند ۶ به اولویت استخدام در شرکت‌های تابع وزارت نفت پس از پایان موفقیت آمیز تحصیلات مطابق با مقررات و آئین نامه‌های مصوب وزارت نفت، اشاره شده است.

کلمه اولویت در لغت نامه های دهخدا و سایر لغت نامه ها به معنی برتری داشتن و رجحان آمده است، لذا براساس همین وعده داده شده متقاضیان اقدام به انتخاب دانشگاه صنعت نفت نموده و فرصت تحصیل در دانشگاه های مادر کشور را از دست داده اند. علاوه بر این در پرتال مدیریت توسعه منابع انسانی شرکت ملی نفت، فرآیند جذب و استخدام فارغ التحصیلان دانشگاه صنعت نفت به صورت واضح به جذب بدون آزمون گروه الف و کارشناسی ارشد و دکتری اشاره شده است.

متاسفانه بعد از ابلاغیه 19 خرداد وزارت نفت این روند جذب و کاریابی بعد از گذشت سالیان متوالی به یکباره متوقف گردید.

بعد از پیگیری های متعدد فارغ التحصیلان و دانشجویان از طریق نامه نگاری با شخص وزیر محترم نفت و همچنین مسئولان دانشگاه صنعت نفت، خبری در سایت رسمی دانشگاه در خصوص بازگشت روال جذب فارغ التحصیلان گروه الف منتشر شد ولی بعد از پیگیری های مستمر فارغ التحصیلان در 5 و 6 دی ماه 1394 و یک هفته تحصن غذا و لغو امتحانات دانشجویان در سه دانشکده آبادان، اهواز و تهران، ابلاغیه مذکور صادر گردید.

در جلسه ای که نمایندگان فارغ التحصیلان با معاونت نیروی انسانی وزارت نفت، جناب آقای دکتر سلحشور در تاریخ 26 دی 1394 داشتند، وعده اجرای ابلاغیه و آغاز روند کاریابی در کوتاه ترین زمان داده شده بود ولی بعد از گذشت نزدیک به 5 ماه همچنان هیچ کاریابی و جذبی صورت نگرفت. از این رو فارغ التحصیلان مجددا طی یک نامه به جناب آقای هامانه قائم مقام وزیر نفت ایران خواستار بررسی و حل مشکل به وجود آمده شدند ولی علی رغم پیگیری های نمایندگان فارغ التحصیلان جواب مشخصی داده نشد. در آخرین پیگیری دسته جمعی فارغ التحصیلان و دانشجویان به تاریخ 18 و 19 اردیبهشت 1395 مبنی بر اجرا ابلاغیه 27 دی که درا ادامه تصویر آن را می بینید مسئولان نیروی انسانی وزارت نفت (ساختمان تندگویان) حاضر به پاسخگویی در مورد زمان و نحوه اجرای ابلاغیه نشدند.

ز طرفی نیز مستندات زیر نشان دهنده نیاز شدید به نیروی انسانی متخصص در شرکت های تابعه وزارت نفت است:

۱- نامه مدیر امور فنی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب به مدیر عامل شرکت در تاریخ ۹۴/۱۱/۹ با موضوع: «ممنوعیت جذب نیروی انسانی و تاثیر آن بر عملکرد مدیریت امور فنی»

۲- نامه مدیر توسعه منابع انسانی شرکت ملی نفت به شرکت های عملیاتی تابعه در تاریخ ۹۵/۵/۵ مبنی بر «لزوم پرداخت اضافه کاری بدلایل عملیاتی وکمبود قابل توجه نیروی انسانی»

۳- نامه مدیر منابع انسانی شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران به شرکت های زیرمجموعه در تاریخ ۹۵/۴/۱۲ مبنی بر‌«ممنوعیت انتقال کارکنان به خارج از شرکت بدلیل کمبود نیروی انسانی و عدم جذب نیروی جدید»

۴- استخدام 200 نفر در شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره) اراک در پایان سال ۹۴

۵- نامه ی مدیر عامل مجتمع گازی پارس جنوبی به رییس مهندسی ساختار و تشکیلات شرکت ملی گاز ایران مبنی بر «نیاز فوری به تامین و تجهیز نیروی انسانی به میزان ۱۹۲۰نفر جهت توسعه طرح های در حال راه اندازی»

سکانس چهارم: شهریور ۹۶/ توئیتر با هشتگ #دانشگاه_نفت در نوردیده شد

دانشجویان از همه جا قطع امید کرده اند. در این دو سال نه از دانشگاه جوابی گرفته اند، نه از مجلس، نه از وزارت نفت و نه از زنگنه! حالا تمام آن آمال و آرزوهایی که برایش چمدان چمدان جمع کرده بودند و راهی خطه جنوب کشور شده بودند، بر باد رفته است؛ همان وعده خوش رنگ و لعاب استخدام در وزارت نفت و آینده روشن. وعده‌ای که حالا زنگنه آن را به دانشجویان شهرستان عسلویه داده است. شهریورماه ۹۵ در حاشیه بازدید از منطقه گازی پارس جنوبی زنگنه اعلام می‌کند برای ایجاد تخصص‌های لازم در طرح‌های وزارت نفت، دانشجویان شهرستان عسلویه بورسیه می‌شوند.

حال سوال اینجاست که آیا وزارت‌خانه متبوع وی به تعهدات استخدامی پیشین خود در قبال فارغ التحصیلان دانشگاه تخصصی نفت و گاز که مرکز اصلی تربیت متخصصین صنعت نفت بوده است و در محروم‌ترین نقطه‌ی ایران با هدف درک دانشجویان از شرایط محیط کاری اقدام به بورسیه نمودن استعدادهای نخبه ایران نموده، عمل کرده اند؟ آیا آنان سرنوشتی جز سرنوشت فارغ التحصیلان فعلی مجموعه‌ی دانشگاه صنعت نفت خواهند داشت؟ آیا این گروه جدید از دانشجویان بورسیه نیز باید روزگاری همچون مهندسین فعلی صنعت نفت برای استیفای حق استخدامی خود آواره راهروهای مجلس شورای اسلامی و دادگاه‌ها باشند؟ در این بین رئیس جمهور هم اعتنایی به زندگی بر باد رفته بیش از ۲۵۰۰ بورسیه وزارت نفت نمی‌کند چرا که قبلا سر ماجرای ۳ هزار پرونده بورسیه، حسن نیت خود را در قبال رسیدگی به این دست مشکلات دانشجویان کشور ثابت کرده است.

دانشجویان صنعت نفت در روزهای اخیر موج رسانه‌ای را در فضای مجازی به راه انداخته اند که باعث شد ۱۱ شهریور ۹۶، توئیتر توسط آنها درنوردیده شود. کانال پایشگر (مرجع رصد و تحلیل فضای مجازی) اعلام کرد آن شب هشتگ #دانشگاه_نفت ترند اول توییتر ایرانیان شد. بر اساس این گزارش همه ۱۰ هشتگ اول دیشب مربوط به طوفان توییتری دانشجویان صنعت نفت بوده است. هشتگ‌ها به ترتیب: دانشگاه_نفت، زنگنه، استخدام، نفت، دانشگاه، مجلس، وزارت، نماینده، دانشجویان و ژن_خوب بودند.

در این خصوص یکی از صفحات توئیتر متعلق به دانشجویان معترض نوشت: خرداد ۹۴ بود. بچه‌های #دانشگاه_نفت درگیرامتحانات آخر ترم بودن که یه روزاز خواب بیدار شدن ودیدن تمام آمال و آرزوهاشونو باد برده!

یکی دیگر از دانشجویان درمورد لغو بورسیه دانشگاه نفت و وعده بورسیه یکی از دیگر دانشگاه‌ها نوشت: زنگنه بورسیه‌های #دانشگاه_نفت رو استخدام نمیکنه به دانشجویان بوشهر قول استخدام میده شما این تعهدی که دادی عمل کن بقیش پیشکش.

محمدجواد هم ازدیگر دانشجویان صنعت نفت، اما درمورد بی‌توجهی مجلس و زنگنه گفت: خیلی جالبه که ۲۵۰۰ نفر باشین، اما به معنای حقیقی تن‌ها! نه رسانه‌ها بشنونت ن. مردم ن. مجلس ن. وزیر ن. هیچکدام.

عرفان در صفحه توئیترش دولت تدبیر و امید را به چالش کشید و گفت: تو همه جای دنیا دولت منت جوونای نخبه رو می‌کشه که براش کار کنن تو دولت #تدبیر_و_امید نخبه #دانشگاه_نفت بایدبیادالتماس کنن اونم توبدترین جاها!

احسان بهشتی با اشاره به گوجه‌فروش شدن فارغ‌التحصیل نخبه نفتی گفت: یادش بخیر شما یادتون نمیاد یه زمانی اگه میخواستی آینده‌ات تضمین باشه، باید میرفتی #دانشگاه_نفت، ولی الآن همشون #گوجه_فروش شدن!

یکی دیگر از کاربران هم با انتشار تصویر یکی از آخرین انتصابات عجیب زنگنه یعنی محمدعلی آهنگران از حامیان روحانی و نزدیکان رئیس دولت اصلاحات، در وزارت نفت نوشت: بچه‌ها مشاور معاون حقوقی وزیر نفت مشاور معاون حقوقی وزیر نفت بچه‌ها و دانشجویان #دانشگاه_نفت هم #گوجه_فروش!

حامد سلیمانی هم به مقایسه پرونده زنجانی، کرسنت و دکل نفتی با بورسیه دانشجویان پرداخت و گفت: خداروشکر که وزیر محبوبمان یه لگد زد زیر #دانشگاه_نفت وگرنه قضیه کرسنت و دکل نفتی گمشده و بابک زنجانی و بیکاری نمایندگان مجلس و ... حل نمیشد!

سکانس پنجم: قطعا این پایان داستان نیست...

اتفاقات اخیر نشان می‌دهد دانشجویان صنعت نفت نیز همانند دانشجویان بورسیه نفس‌های آخرشان را برای اثبات حق خود می‌زنند. هفته گذشته مشخص شد همان بلای خانمان سوز بچه‌های صنعت نفت حالا گریبان گیر دانشجویان مرکز آموزشی نفت گچساران نیز شده است.

این دانشجویان با رتبه‌ها و سطوح علمی بالا، قصد خدمت به کشور خود را دارند، اما بعید نیست وقتی مورد این سطح از ظلم واقع شوند علم خود را در اختیار خریدارانی قرار ندهند که در خور شانشان با آن‌ها برخورد می‌کنند. چرا نباید سرمایه‌های ملی خود را برای خودمان نگاه داریم. آقای زنگنه دانشجویان صنعت نفت را با بشکه‌های نفتی ایران که هر روزه صادر می‌کنید، یکی نکنید.
انتهای پیام /چ

دیدگاه شما

آخرین اخبار