مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 22. شهريور 1396 - 10:40   |   کد مطلب: 22392
آسیب‌های اجتماعی بحث بسیار مهمی است که در همه جوامع وجود دارد و متأسفانه در جامعه ما نیز هست، در بسیاری از حوزه‌ها در طول سالیان گذشته این بحث مورد غفلت قرارگرفته است. دانشگاه بخش انفکاک‌ناپذیری از جامعه است که در این فضا نیز با آسیب‌های مختلفی مواجه هستیم که در بخش خوابگاهی بیشتر بروز و ظهور یافته است، برای بررسی هرچه بهتر این معضلات به سراغ افرادی می‌رویم که تجربه زندگی در خوابگاه را دارند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، به نقل از نافع، آسیب‌های اجتماعی بحث بسیار مهمی است که در همه جوامع وجود دارد و متأسفانه در جامعه ما نیز هست، در بسیاری از حوزه‌ها در طول سالیان گذشته این بحث مورد غفلت قرارگرفته است. دانشگاه بخش انفکاک‌ناپذیری از جامعه است که در این فضا نیز با آسیب‌های مختلفی مواجه هستیم که در بخش خوابگاهی بیشتر بروز و ظهور یافته است، برای بررسی هرچه بهتر این معضلات به سراغ افرادی می‌رویم که تجربه زندگی در خوابگاه را دارند.

*اندر احوالات خوابگاهیان

افسردگی مهمان ناخوانده‌ای در خوابگاه‌ها که دانشجویان در حال دست‌وپنجه نرم کردن با آن هستند.

مهدی دانشجویی که تا پارسال در خوابگاه زندگی می‌کرد، وی از فضای آنجا برایمان می‌گوید: من در خوابگاهی که بودم ساختمان‌های تاریک، دلگیر و عموماً کثیف داشت، امکانات آرامش در آنجا برای زندگی نبود، خوابگاه مثل یک جزیره در دانشگاه بود که هیچ کار فرهنگی در آن انجام نمی‌شد. تقریباً اکثر دانشجویان افسرده می‌شوند.

وی اعتیاد را یکی از آن مسائلی می‌داند که دانشجویان با آن روبه‌رو می‌شوند: در خوابگاه مواد مخدر پخش می‌شود و دانشگاه کاری انجام نمی‌دهد.

به سراغ خانم سلیمانی می‌رویم دانشجویی که تجربه زندگی در خوابگاه به اتمام سختی‌هایش را دارد.

وی می‌گوید:خوابگاه چیزی نیست که ما بخواهیم در آن خیلی راحت باشیم اما یکسری مشکلات هست که راحت قابل‌حل هستند؛ یخچال‌ها کوچک است، شوفاژها در مواقع نیاز خراب می‌شوند، موکت‌ها آلوده و کهنه هستند، اتاق‌های درواقع برای 4 نفر طراحی‌شده‌اند ولی ما 5 نفر را در اتاق‌داریم، هر اتاق 4 تخت و 4 کمد دارد که برای نفر پنجم یک‌تخت جدا گذاشته‌اند و در آن فضای تنگ جا داده‌اند، بچه‌ها شاید ماه‌به‌ماه به خانه نروند اما مجبور باشند دو نفر یک کمد مشترک داشته باشند.

سلیمانی این مشکلات را از عوامل ایجاد افسردگی، زودرنجی و پرخاشگری می‌داند و اظهار می‌دارد: نه‌تنها من بلکه سایر دوستان خوابگاهی‌ام افسرده شده‌ایم.

وی اظهار می‌دارد: ترم به ترم مبلغی به هزینه خوابگاه اضافه می‌شود، افرادی هستند که هزینه سلف هم برای آن‌ها زیاد است.

*عملکرد دانشگاه در برخورد با آسیب‌های اجتماعی در خوابگاه‌ها

برخورد دانشگاه در جهت کاهش آسیب‌های موجود قطعاً می‌تواند اثرگذار باشد، سلیمانی با ابراز نارضایتی از برنامه‌های فرهنگی داخل خوابگاه‌ها، بیان می‌دارد: ما مراسمات جشن خیلی کم داریم و برنامه‌های تفریحی اصلاً نداریم، من که سال آخر دانشگاه هستم در این 4 سال هیچ اردوی مشترکی با همکلاسی‌هایم نتوانستم بروم.

وی تصریح می‌کند: مسئولین در کم کردن این مشکلات می‌توانند اثرگذار باشند، اگر موکت‌های کف عوض‌شده و رنگ شادی به درودیوارها زده شود، مسئولین ظرفیت اتاق‌ها را به حالت قبل بازگردانند.

وی اضافه میکند: با چیدن یک سری برنامه‌های تفریحی برای دانشجویان به بهتر شدن اوضاع روحی دانشجویان کمک کنند.

*بوی اعتیاد در خوابگاه‌ها

از دانشجوی دیگری که‌ترم نه را سپری می‌کند اوضاع‌واحوال خوابگاه‌ها را جویا می‌شویم، سروش بستان پیرا روابط عمومی ضعیف برخی دانشجویان را از مواردی که در خوابگاه‌ها موجب ایجاد افسردگی می‌شود، می‌داند.

وی میکوید:مسئله اعتیاد در خوابگاه‌ها هرچند در مورد خوابگاه‌های دخترانه کمرنگ است اما وجود این آسیب به‌خصوص در خوابگاه‌های پسرانه غیرقابل‌انکار است.

بستان پیرا می‌گوید: خیلی از دانشجویان هستند که سالم وارد خوابگاه می‌شوند اما یک سری شرایط و همچنین وجود فرهنگ‌های مختلف این افراد را به سمت اعتیاد و امثال این مشکلات می‌برد.

وی مشکلات شخصی دانشجویان را که در فضای بد خوابگاه تشدید می‌شود یکی از عوامل روی آوردن آن‌ها به اعتیاد یا کشیدن سیگار و قلیان می‌داند.

سروش بستان پیرا خوابگاه‌های خودگردان را نسبت به خوابگاه‌های دانشگاه بیشتر در معرض آسیب‌های چون اعتیاد می‌داند و می‌گوید: دانشجویان چون از خانواده دور هستند و مشکلات احساسی گریبان گیر آن‌ها می‌شود زمینه برای رفتن به سراغ اعتیاد برای آن‌ها فراهم است.

*مشکلات مالی بستر ساز آسیب‌های اجتماعی

مشکلات مالی عاملی دیگر که به گفته دانشجویان سبب بروز آسیب‌های اجتماعی همچون دست زدن به مال غیر، زودرنجی و زودرنجی می‌گردد.

بستان پیرا در این رابطه می‌گوید: یکسری از دانشجویان دچار مشکلات مالی هستند و تعدادی از آن‌ها و نه همه به سمت دستبرد زدن به اموال دوستانشان می‌روند که البته تعداد زیادی هم نیستند؛ اما خب دیده می‌شود.

این دانشجوی خوابگاهی ادامه می‌دهد: کمیته انضباطی دانشگاه در صورت شناسایی با چنین افرادی برخوردهای مناسبی دارد.

بستان پیرا مدیریت خوابگاه‌های خودگردان را ضعیف می‌داند و بیان می‌دارد: من یک‌ترم در خوابگاه‌های خودگردان بودم که مدیریت خوابگاه بر عهده یکی از دانشجویان بود که وضع مناسبی نداشت. خوابگاه‌هایی که خودگردان هستند مقررات حاکم بر آن همانند خوابگاه‌های دانشگاه نبوده و بیشتر در معرض آسیب‌های اجتماعی قرار دارند.

وی اشاره می‌کند: فراهم کردن حداقل‌هایی برای دانشجویان که همراه با درس بتوانند درآمدی داشته باشند این مسائل را به‌شدت کاهش می‌دهد.

دراین قست از گزارش با معاون فرهنگی دانشگاه بوعلی سینا گفت و گو نشسته و درد و دل های دانشجویان خوابگاهی را در میان گذاشتیم.

وی در گفت و گو با خبرنگار ما به ارائه گزارشی پیرامون این مسائل و مشکلات می‌پردازد.

عروتی موفق اظهار می‌دارد: شورای فرهنگی اجتماعی دانشگاه در دانشگاه بوعلی سینا با توجه به دغدغه‌ای که روی این آسیب‌ها داشته است از ابتدای امسال چند جلسه اختصاصی را فقط برای همین منظور تشکیل داده است.

این جلسات با حراست، انتظامات، اداره کل تربیت‌بدنی، معاونت دانشجویی، مرکز مشاوره برقرارشده است و مجموع جلسات منجر به مصوبات خوبی شد.

وی ادامه می‌دهد: در داخل خود دانشگاه ما به دو سبک عمل کرده‌ایم؛ یک برخوردها برخوردهای ایجابی بوده است مثل‌اینکه ما بیایم این بحث را نهادینه بکنیم که دانشگاه محل درس و بحث است محل تحقیق و پژوهش است و اولویت در دانشگاه چیزی جز در، بحث، پژوهش نیست، به میزانی که فضا علمی می‌شود آسیب‌ها کمتر می‌شود. عدم مدیریت اوقات فراغت مفسده خیز هست.

در کنار این برنامه‌های ایجابی برنامه‌های سلبی نیز هست؛ انتظامات، کمیته انضباطی اگر مظاهر آسیب‌ها را می‌بینند دقیق منطقی و قاطع برخورد بکنند درصد این مسئله پایین خواهد آمد.

عروتی موفق بیان می‌دارد: در مصوبات جلسات؛ تأکید بر ورزش شد که اگر به دنبال آن بحث اخلاق ورزشی نیز وسط بیاید اثرگذار خواهد بود.

اکبر عروتی با اشاره به ظرفیت کم خوابگاه‌ها نسبت به تعداد دانشجویان و تأثیر نامطلوبش بر آن‌ها، ابراز می‌دارد: خوابگاه‌های دولتی با توجه به این‌که یک سلسله امکانات نسبتاً مناسبی که متناسب با ظرفیت‌های هر دانشگاهی باشد در اختیار دانشجوها قرار می‌دهد، استقبال بیشتری دارند که هم از جهت نظارتی هم از جهت هزینه‌ای به خانواده‌ها کمک می‌شود.

وی ادامه می هد: اما وقتی کثرت دانشجوها در خوابگاه‌ها را بررسی می‌کنیم، بعضاً استفاده خارج از ظرفیت، تراکمی را به وجود می‌آورد که خیلی وقت‌ها همین، محلی برای آسیب می‌شود اگر فردی دارای مشکل باشد تأثیرگذاری را بر سایر هم‌اتاقی‌ها دارد.

اکبر عروتی موفق می گوید: دانشگاه بوعلی سینا ازنظر درجه‌بندی از سطح بالایی برخوردار نیست و این هم برمی‌گردد به اعتباراتی که باید برای بازسازی آن باشد، سال گذشته با تلاشی که معاونت محترم دانشجویی داشتند، بازسازی خیلی خوبی را در برخی خوابگاه‌ها ازجمله خوابگاه حضرت زینب (س) داشته‌ایم.

وی تاکید کرد: در بسیاری از خوابگاه‌های دیگر هم در حد وسع و امکاناتی که وجود داشت برنامه‌هایی رادر جهت بهتر کردن بخش سخت‌افزاری اجراشده است، ولی با کمبود اعتبارات در این حوزه مواجه هستیم.

*عروتی موفق: تلاش برای بهتر کردن فضای خوابگاه ها میشود

عروتی موفق عنوان می کند: تلاش در جهت بهتر کردن فضای خوابگاه‌ها هست، با توجه به بالا بودن هزینه‌ها امکانات حداقل وجود دارد و امسال امید است با جذب هزینه‌ها بتوانیم در سایر خوابگاه‌ها بازسازی داشته باشیم.

*سیگار و قلیان از مشکلات شایع دانشجویان خوابگاهی

معاون فرهنگی دانشگاه در رابطه با مشکلات و آسیب‌های اجتماعی که قشر دانشجو در دانشگاه علی‌الخصوص خوابگاه‌ها مواجه هستند، بیان می‌دارد: در رتبه‌بندی آسیب‌های موجود این‌گونه می‌توان بیان کرد که سیگار یکی از مشکلات بسیار شایع هست قلیان مشکل بعدی است، مصرف ترامادول به‌خصوص با نزدیکی به شب‌های امتحان متأسفانه در خوابگاه‌ها مصرف دارد، روابط تعریف‌نشده با جنس مخالف که در محیط‌های دانشجویی ما متأسفانه داریم.

اکبرعروتی موفق ادامه می‌دهد: آمارهای مختلفی در این قسمت‌ها ارائه‌شده است، سازمان امور دانشجویان بررسی‌ای را تحت عنوان سنجش سیمای زندگی دانشجویان انجام داده‌اند، اما ما نظام آماری دقیقی را نمی‌توانیم در حوزه آسیب‌های اجتماعی داشته باشیم.

معاون فرهنگی دانشگاه تصریح می‌کند: مرکز مشاوره دانشگاه بوعلی سینا در سال های قبل به طور کارگاه هایی در حوزه مهارت‌های زندگی و پیش‌گیری از اعتیاد برگزار کرده است؛ کارگاه‌هایی مثل مدیریت خشم، اضطراب، مقابله با اضطراب امتحان، مهارت نه گفتن و...

عروتی تأکید می‌دارد: ما کارگاه پیشگیری از ایدز را نیز داشته‌ایم، کارگاه مهارت‌های پیش از ازدواج تهیه و توزیع بروشورهایی مثل چرا سیگار، پیامدهای منفی روابط دختر و پسر و حتی بروشروی تحت عنوان غم غربت با توجه به دوری دانشجویان خوابگاهی از خانواده‌ها بوده است که در تیراژ چند هزار بین دانشجوها توزیع‌شده است.

وی یادآوری میکند: کتاب‌ها و کتابچه‌هایی در این حوزه‌ها نیز تهیه و توزیع گردیده است.

وی برنامه‌های فرهنگی انجام‌شده را که در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی نیز بوده است این‌گونه عنوان می‌کند: برنامه‌های متمرکزی برای متولدین هرماه در خوابگاه‌ها در هرماه برقرار است.

وی ادامه می دهد: برنامه‌هایی به مناسبت شب یلدا در خوابگاه خواهران به مدت سه یا چهار شب بوده است.

عروتی موفق عنوان میدارد: برای اولین بار فوتبال حبابی را در دانشگاه اجرایی شد. در میلاد ائمه جشن بسیار مفرح را برای دانشجویان خوابگاهی در سالن های شهید چمران و سالن سینمای دانشگاه در سالهای خیر برگزار کرده ایم.

وی میگوید:هیأت دانشجویی نیز برنامه متنوعی را در خود خوابگاه‌ها دارند که برگزار می‌کنند.

معاون فرهنگی دانشگاه بوعلی سینا خاطرنشان می کند: بیرون از خوابگاه نیز گاهی برای دانشجویان برنامه‌هایی راداریم ازجمله؛ برنامه تجلیل از دانشجویان نام‌آور دانشگاه، برنامه شاد و مفرحی را روز 16 آذر و ... اردوهای دانشجویان ورودی، اردوهای راهیان نور و اردوهای بهمن‌ماه که مجموعه‌های مختلف دانشگاهی برگزار خواهند کرد.

وی اضافه می کند: برنامه‌های فرهنگی را اگر ما غنی بکنیم می‌تواند، مؤثر واقع شود.

عروتی در پایان تأکید می‌کند: برنامه‌ها فراوان است اما تعداد خوابگاه‌ها نیز بالاست و بین دوازده‌تا چهارده هزار دانشجو سیال است و هرچقدر هم برنامه چیده شود طبیعتاً کفاف این تعداد را نمی‌دهد. درعین‌حال نمی‌شود انتظار داشت که در خوابگاه‌ها درس را تعطیل کرد و همه فوق‌برنامه شود رسالت اولیه دانشگاه آموزش پژوهش و تحقیق است.

انتهای پیام/چ

دیدگاه شما

آخرین اخبار