مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 23. شهريور 1396 - 23:39   |   کد مطلب: 22401
تحلیلگر مسائل منطقه غرب آسیا گفت: اگر جدایی اقلیم کردستان عراق محقق نشود، آمریکا باز به سلسله سناریوهایی که برای ادامه ناپایداری در عراق هدف‌گذاری کرده است، ادامه خواهد داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، به نقل از صاحب‌نیوز،سید هادی سید افقهی در خصوص برگزاری رفراندوم در اقلیم کردستان عراق اظهار کرد:  حرکت با شیب ملایم به سمت جدایی اقلیم کردستان عراق از کل خاک عراق قسمتی از یک پازل بزرگ توسط جبهه استکبار علیه ملت عراق است.

* درگیر کردن عراق به تروریست‌های داعش قطعه‌ای از پازل استکبار

تحلیلگر مسائل منطقه غرب آسیا   با بیان اینکه شکل‌گیری  و درگیر کردن کشور عراق به  آفتی بزرگ به نام گروه‌های تروریستی داعش جزء دیگری از این پازل بوده است، گفت: به حمدالله امروز با حضور قاطع بسیج مردمی عراق و ارتش آن کشور داعش در حال نابودی است.

وی با تصریح اینکه جدای از انجام گرفتن یا نگرفتن رفراندوم برای جدایی اقلیم کردستان ، این حرکت قطعاً مورد پذیرش دولت مرکزی عراق نخواهد بود، اظهار کرد: جدای از دولت مرکزی عراق این موضوع مورد پذیرش کشورهای همسایه عراق نیز نیست.

* سلسله سناریوهای آمریکا برای ادامه ناپایداری در عراق

سید افقهی با بیان اینکه اگر جدایی اقلیم کردستان عراق محقق نشود، آمریکا باز به سلسله سناریوهایی که برای ادامه ناپایداری در عراق هدف گذاری کرده است، ادامه خواهد داد، گفت: روز گذشته داعش، حالا مسئله اقلیم کردستان و فردا روزی داستان دیگری برای ناپایداری در عراق پیگیری و اجرایی می‌کند.

این کارشناس روابط بین‌الملل با تأکید اینکه مسئله اقلیم کردستان یک موضوع برای ایجاد ناپایداری، اغتشاش و ناامنی در عراق است، اظهار کرد:‌ در حال حاضر دوره ریاست مسعود بارزانی بر اقلیم کردستان به پایان رسیده است.

وی با بیان اینکه تا امروز دو مرتبه ریاست وی بر حکومت این منطقه تمدید شده است، گفت: بر همین اساس دیگر ظرفیت این وجود ندارد که بارزانی باردیگر رهبری اقلیم کردستان را به دست بگیرد.

* بارزانی در تلاش برای تحریک احساسات کُردها

سید افقهی اظهار کرد: این شخص در تلاش هست تا کُردها و احساسات این افراد را چه طرفدارش باشند و چه نباشند تحریک کند تا آن‌ها بگویند این فرد مدافع حق و حقوق خلق کُرد هست و اشکالی بر تمدید حکم وی نداریم.

این تحلیلگر مسائل منطقه غرب آسیا با تصریح اینکه این موضوع هیچ‌گونه وجاهت قانونی ندارد، اظهار کرد: مسعود بارزانی که در حال حاضر مشروعیت قانونی حاکمیت بر اقلیم کردستان را ندارد و از سوی دیگر پارلمان اقلیم کردستان نیز به دستور این شخص تعطیل شده است.

وی با بیان اینکه اصولاً پارلمان وظیفه اشراف بر انتخابات و تصویب قوانین انتخابات بر عهده دارد در حال حاضر تعطیل است، خاطرنشان کرد: از سوی دیگر طبق قانون اساسی عراق که خود کُردها هم آن را امضا کرده‌اند برگزاری هرگونه رفراندوم در هر نقطه از خاک عراق نیاز به موافقت دولت مرکز دارد.

* اقدام خلاف قانون اساسی مسعود بارزانی

سید افقهی با بیان اینکه اصلاً معنی ندارد که این گروه خلاف قانون اساسی کشورشان اقدام به برگزاری رفراندوم بدون اجازه دولت مرکزی عراق بکنند، اظهار کرد: برفرض مثال شاید آری هم بگیرند و بخواهند اقدام به جدایی از خاک عراق هم بگیرند، بنابراین اصل برگزاری رفراندوم با این شکل در اقلیم کردستان بدون مجوز دولت مرکزی و بر اساس اظهارنظر حقوقدان این کشور و شخص نخست‌وزیر عراق ، عملی غیرقانونی است.

* همه گروه‌ها و احزاب در اقلیم کردستان خواهان برگزاری رفراندوم در این منطقه نیستند

این کارشناس مسائل منطقه غرب آسیا با بیان اینکه جدای از برگزاری یا عدم برگزاری رفراندوم در اقلیم کردستان نتیجه برگزاری آن برای دولت مرکزی عراق هیچ‌گونه حجیت و وجاهت قانونی ندارد، گفت: نکته قابل‌ملاحظه دیگر هم این است که همه گروه ها و احزاب در اقلیم کردستان هم خواهان برگزاری رفراندوم در این منطقه نیستند.

وی با اظهار اینکه این گروه ها اعلام کرده اند که موقع مناسبی برای انجام چنین کاری نیست، افزود: این مسئله نوعی سوء استفاده و فرصت طلبی است و به نوعی می توان گفت که خیانت ملی محسوب می شود.

* حمایت علنی رژیم صهیونیستی از جدایی طلبی اقلیم کردستان عراق

سید افقهی با بیان اینکه جدای یک قطعه از خاک عراق در حالی که مردم عراق در کوران درگیری با گروه تروریستی داعش و تروریست هستند، بی‌معنی است، تصریح کرد: خطر این موضوع کمتر از خود داعش نیست.

این تحلیلگر مسائل منطقه غرب آسیا با بیان اینکه باید بررسی کنیم که چه کسانی در منطقه خواهان برگزاری رفراندوم در اقلیم کردستان هستند و چه کسانی نیستند، اظهار کرد: در تمامی کشورهای منطقه هیچ کشوری به جزء رژیم صهیونیستی به‌صورت علنی از این موضوع دفاع نمی‌کند.

وی ادامه داد: در ایران شخص رهبر معظم انقلاب  و سایر مسئولان ازجمله رییس‌جمهور، وزیر امور خارجه، دیگر مسئولان کشوری و لشکری به‌شدت با جدایی‌طلبی کردستان عراق مخالف هستند و حتی ممانعت نیز می‌کنند.

سید افقهی با بیان اینکه کشور ترکیه نیز با لحنی دیگر با این موضوع جدایی‌طلبی اقلیم کردستان مخالف است، گفت: دولت مرکزی عراق و کشور سوریه نیز با این قضیه به‌شدت مخالف هستند.

این کارشناس مسائل منطقه غرب آسیا با یادآوری اینکه کردها  در چهار کشور عراق، سوریه، ترکیه و ایران ساکن هستند، اظهار کرد: برفرض اینکه کردستان عراق جدا شد وقتی این چهار کشور با این مسئله مخالف هستند این منطقه جدا افتاده از چه طریقی می‌خواهد با سایر کشورها  و ملل رابطه برقرار کند، فقط کافی است این کشورها مسیرهای ترددی زمینی این کشور را ببندند آن‌وقت این منطقه با مشکلات بسیار زیادی روبرو خواهد شد.

وی با بیان اینکه برگزاری رفراندوم و جدایی کردستان از عراق یعنی هم‌مرز شدن و حضور رژیم صهیونیستی در نزدیکی مرزهای ایران، خاطرنشان کرد: چطور زمانی که داعش به نزدیکی مرزهای اربیل رسید، شخص مسعود بارزانی نه به ترکیه، آمریکا و نه حتی به دولت مرکزی عراق برای کمک زنگ زد بلکه از ایران تقاضای کمک کرد.

* سیاست یک بام و دوهوا اقلیم کردستان عراق

سید افقهی با تأکید اینکه اقلیم کردستان نباید سیاست یک بام و دوهوا را در نظر داشته باشد، گفت: در این مسئله موضوع منافع مشترک مطرح است و طرفین باید به این مسئله واقف باشند.

این تحلیل‌گر مسائل منطقه غرب آسیا، با بیان اینکه این افراد مدعی شده‌اند که در کرکوک عراق هم می‌خواهند رفراندوم برگزار کنند، اظهار کرد: کرکوک اصلاً جزء مناطق کُرد عراق نیست ولی بارزانی به‌جز این منطقه، چند منطقه دیگر را نیز  ملحق به اقلیم کردستان کند.

وی تأکید کرد: ازاینجا مشخص می‌شود این مسئله یک توطئه بزرگ است که هیزم آن آقای بارزانی و مردم کُرد کردستان عراق هستند.

* ایجاد آشوب در عراق با انجام رفراندوم غیرقانونی اقلیم کردستان

سید افقهی با بیان اینکه افراد مختلفی در تلاش هستند تا این فرد از پیگیری این مسئله کوتاه بیاید، گفت: اقدام رفراندوم غیرقانونی اقلیم کردستان یک ماجراجویی بزرگ خواهد بود که هم خودشان متضرر خواهند شد و هم کشور عراق را دچار آشوب می‌کنند و تبدیل به یک بحران در منطقه می‌شود.

گفتنی است دفتر نخست‌وزیری عراق روز جمعه اعلام کرد که دولت به نتایج همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان که قرار است در ۲۵ سپتامبر برگزار شود، پایبند نخواهد بود.

انتهای پیام/ چ

دیدگاه شما

آخرین اخبار