مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 18. شهريور 1391 - 13:40   |   کد مطلب: 2247
مجله آمريكايي تايم، رژيم صهيونيستي را در لفاظي عليه ايران منزوي توصيف كرد.
تايم در گزارشي نوشت: اسرائيل در ابراز تهديد عليه ايران در انزواي استراتژيك قرار گرفته و نتانياهو و ايهود باراك مجبور شده اند به همين خاطر فتيله تهديد را پايين بكشند. موضع اين دو با مخالفت فرماندهان امنيتي و مقامات نظامي مواجه شد. تحليل گراني چون شاي فلدمن به سخنان ژنرال اوري ساگيا از مديران ارشد وزارت دفاع اسرائيل اشاره مي كنند.
تايم از قول فلدمن مي نويسد: ژنرال ساگيا براي اولين بار علنا پرسيد كه آيا اسرائيل مي تواند بر قضاوت و ثبات رواني زمامداران فعلي اش در مديريت جنگ تكيه كند؟ او با فهرست كردن شماري از اشتباهات استراتژيك آقاي باراك و اشاره به تغيير ناگهاني روحيه در آقاي نتانياهو، درباره اين كه اين رهبران بتوانند فشار و استرس ناشي از يك جنگ تمام عيار را تحمل كنند، ابراز ترديد كرد.
مجله آمريكايي مي افزايد: يووال ديسكين، رئيس سابق شين بت، در ماه آوريل موضعگيري نتانياهو و باراك را زير سؤال برد و درباره شايستگي آنان در اداره كشور ابراز ترديد كرد. حتي شائول موفاز، رئيس سابق ستاد مشترك ارتش و معاون سابق نتانياهو در دولت نيز، پس از ديدار با نتانياهو در هفته گذشته، او را «گيج و تحت فشار» توصيف كرده است.
تايم خاطرنشان مي كند: همه اين ها موجب شده كه بنيامين نتانياهو و ايهود باراك نتوانند افكار عمومي را به نفع خود تغيير دهند و حتي شيمون پرز، رئيس جمهور نيز اخيرا با حمله به ايران بدون حمايت آمريكا مخالفت كرد. كاخ سفيد نيز با حمله يك جانبه اسرائيل به تاسيسات هسته اي ايران مخالف است. هفته پيش ژنرال مارتين دمپسي، رئيس ستاد مشترك آمريكا هشدار داد كه حمله اسرائيل تنها برنامه اتمي ايران را كمي به تاخير مي اندازد، تحريم هاي بين المللي را بي اثر مي كند و ايران را به سوي ساخت سلاح اتمي سوق مي دهد.
در همين حال نشريه آلماني دي ولت از «احساس انزوا» در رژيم صهيونيستي خبر داد و نوشت: نشانه هاي اخير در آمريكا مبني بر ناموفق ارزيابي كردن حمله احتمالي به ايران و مخالفت با آن، احساس انزوا در تل آويو را تقويت كرده است. آمريكايي ها در اقدامي غيرمنتظره اعلام كردند نيروهاي شركت كننده خود در رزمايش اكتبر را از 5 هزار نفر به 1200نفر كاهش مي دهند. بهانه اين كار مشكل بودجه اعلام شده اما گفته مي شود اوباما بدين ترتيب خواسته كه ناخرسندي خود را از جانبداري نتانياهو نسبت به رقيب وي (رامتي) در انتخابات نشان دهد.
به نوشته دي ولت «اختلاف ميان آمريكا و اسرائيل بر سر ايران شدت مي گيرد و نتانياهو عصباني است كه اوباما به جاي فشار عليه ايران، به اسرائيل فشار مي آورد.»
تست دروغ سنجي از اعضاي كابينه امنيتي اسرائيل
بنيامين نتانياهو خواستار تحقيق و انجام تست دروغ سنجي از اعضاي كابينه امنيتي اسرائيل به خاطر افشاي مذاكرات محرمانه شد.
«يديعوت آحارونوت»، پرتيراژترين روزنامه رژيم صهيونيستي روز چهارشنبه به نقل از يكي از شركت كنندگان در نشست امنيتي نوشته بود كه مقامات امنيتي و اطلاعاتي اسرائيل بر سر چگونگي مواجهه با برنامه اتمي ايران اختلاف نظر دارند و شماري بر اين عقيده اند كه حمله به تأسيسات هسته اي ايران ديگر مؤثر نيست و خسارات عظيمي را در اسرائيل برجاي مي گذارد.
اين عضو كابينه كه هنوز هويتش فاش نشده است همچنين گفته بود: «ما اطلاعات كامل و به شدت نگران كننده اي را در مورد روند برنامه هسته اي ايران شنيديم و به نظر مي رسد كه هيچ چيز نمي تواند جلوي آن ها را بگيرد. ايراني ها به طور خستگي ناپذير به فعاليت هسته اي ادامه مي دهند و سرعت آن را كاهش نداده اند. آنها در برابر فشارهاي خارجي مقاومت مي كنند.»
نتانياهو به دنبال افشاي محتواي مذاكرات جلسه سه شنبه، جلسه روز چهارشنبه كابينه امنيتي را لغو كرد و در عين حال خواستار تست دروغ سنجي شد تا فرد افشاكننده مذاكرات معلوم شود! در نشست امنيتي مذكور رؤساي سازمان هاي اطلاعاتي (اطلاعات نظامي ارتش، موساد و شين بث) حضور داشته اند. نتانياهو مي گويد «يك نفر به امنيت شهروندان خيانت مي كند و بايد تحقيقاتي انجام شود». اما به گزارش راديو اسرائيل شائول موفاز رئيس اپوزيسيون در پارلمان و معاون مستعفي نتانياهو گفت: «اول از همه خود نتانياهو بايد مورد تحقيق قرار گيرد.»
ايتمار آيخنر، خبرنگار يديعوت آحارونوت، در گفت وگو با بي بي سي درباره جزئيات نشست كابينه امنيتي مي گويد: «وزيران كابينه قدري تعجب كردند كه سازمان هاي اطلاعاتي در مورد ايران اتفاق نظر ندارند. اختلاف نظر در دستگاه اطلاعاتي نه فقط درباره جزئيات بلكه درباره موضوعات اساسي است از جمله اينكه « آيا زمان براي اقدام سپري نشده است؟»
به هم ريختگي در كابينه امنيتي اسرائيل در حالي است كه اختلافات شديدي هم ميان آمريكا و نتانياهو وجود دارد به نحوي كه رئيس ستاد مشترك آمريكا اعلام كرده، همدست اسرائيل در درگيري نظامي با ايران نخواهد شد.
ايهود باراك با تأييد اين اختلافات گفته است «اولويت ها براي آمريكا و اسرائيل در مقابله با برنامه هسته اي ايران متفاوت است و ساعت آمريكا هماهنگ با ساعت اسرائيل كار نمي كند». آمريكايي ها اخيراً ضمن به تأخير انداختن چند باره رزمايش مشترك با اسرائيل اعلام كردند تعداد شركت كنندگان را از 5 هزار نفر به 1500نفر كاهش مي دهند.
در همين حال در فضاي به هم ريخته داخلي رژيم صهيونيستي، ژنرال بني گانتز رئيس ستاد كل ارتش اسرائيل گفت: « مردم اسرائيل مرتب فكر مي كنند كه بامداد فردا كه از خواب برمي خيزند، جنگي در گرفته باشد.» او از صهيونيست ها خواست دستخوش اين هراس عميق نباشند(!)
برخي تحليلگران مجموعه مجادلات چند هفته اخير در ميان سران رژيم صهيونيستي را نوعي جنگ زرگري- با حضور موافق و مخالف جنگ!- در جهت القاي جدي بودن اراده جنگ عليه ايران مي دانند و معتقدند صهيونيست ها بدين ترتيب مي خواهند كه فشارهاي غرب و آمريكا عليه ايران را سنگين كنند هرچند كه همين اتفاق مي تواند فضاي بي ثباتي سياسي و اقتصادي و سياست بازدارندگي امنيتي اسرائيل را با خطرات جدي مواجه كند.

دیدگاه شما

آخرین اخبار