مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 29. شهريور 1396 - 21:14   |   کد مطلب: 22491
هیأت ایران شناسی از کشورهای ترکیه و روسیه در دانشگاه بوعلی سینا حضور یافته و ضمن بازدید از بخش های مختلف دانشگاه با ریاست دانشگاه دیدار و گفتگو کردند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، به نقل از روابط عمومی دانشگاه بوعلی، دانشگاه بوعلی سینا طی روزهای 24 تا 26 شهریورماه میزبان گروهی از اساتید و دانشجویان ایران شناسی و زبان فارسی از دانشگاه ‌های کشورهای روسیه و ترکیه بود. بازدید از برخی دانشکده ها، واحدهای مختلف آموزشی، آزمایشگاهی، پژوهشی و کتابخانه و هم چنین شرکت در جلسات مشترک و تبادل نظر با مدیران ارشد، بازدید از اماکن تاریخی، فرهنگی و گردشگری و نیز بازدید از موزة تاریخ طبیعی دانشگاه بوعلی سینا، بخشی از برنامه های این هیأت بوده و در نهایت نشست مشترک این هیأت با رییس دانشگاه بوعلی سینا پایان پخش برنامه های ملحوظی بود.

در این نشست، دکتر منصور غلامی رئیس دانشگاه بوعلی سینا ضمن خیرمقدم به میهمانان، به نقش زبان فارسی در ایجاد و تقویت تعاملات علمی و فرهنگی اشاره نموده و ترویج و گسترش آن را به عنوان رمز هویت ملی و میراث عظیم، با شکوه و بسیار ارزشمند در فراسوی مرزهای کشور بسیار مهم قلمداد نمودند. وی با اشاره به اهمیت زبان فارسی به عنوان میراث مشترک جهانی، تحدید حدود آن به مرزهای سیاسی ایران را تفکری نادرست دانستند. دکتر غلامی افزود: اهتمام به پاسداری از زبان فارسی به عنوان سرمایه ای ارزشمند و عاملی مهم در ایجاد همبستگی و وحدت ایرانیان و اینکه فارسی زبانان و تلاش برای ترویج آن در سراسر جهان ضرورت تام دارد. وی تصریح کرد: دانشگاه بوعلی سینا با درک ملاحظات ملی و فراملی و با اتخاذ رویکردی مأموریت گرا در راستای ترویج زبان فارسی و ایران شناسی در دانشگاه ‌ها و مراکز علمی خارج از مرزهای کشورمان، همکاری مجدانه و حمایت از ایران شناسان و اساتید زبان فارسی در خارج از کشور را به عنوان پیشگامان ارتباط فرهنگی و علمی ایران با ملل سایر اکناف جهان از جمله رسالت های بنیادین این دانشگاه دانسته و راه اندازی رشته آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبان در مقطع کارشناسی ارشد، اقدام به تأسیس رشته ایران شناسی در دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و تأسیس مرکز آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبان را بخش مهمی از دیپلماسی علمی دانشگاه بوعلی سینا قلمداد کرد. در پایان، دکتر غلامی آمادگی کامل دانشگاه بوعلی سینا را در برگزاری دوره‌ های دانش ‌افزایی زبان فارسی به عنوان یک برنامه‌ ملی، اعلام کرد.

در ابتدای این نشست، دکتر یوسف آرام، مدیر همکاری های علمی بین المللی و سرپرست دانشجویان غیر ایرانی دانشگاه بوعلی سینا، با تشریح اهداف این برنامه کوتاه مدت که با همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اجرا شده بود، گزارش مجملی از روند اجرایی برنامه ارائه نمودند.

در ادامه، خانم پورحسینی، کارشناس ایران شناسی معاونت پژوهشی و آموزشی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، ضمن اشاره به جزئیات برنامه و تقدیر از میزبانی شایسته دانشگاه بوعلی سینا، ظرفیت ها و قابلیت های دانشگاه بوعلی سینا را در حوزه تعاملات بین المللی، بسیار قابل توجه دانستند.

در ادامه، هر یک از میهمانان اعزامی از کشورهای روسیه و ترکیه، ضمن معرفی حوزه کاری خود، گزارشی از کارنامه علمی و پژوهشی خود در حوزة ایران شناسی و آموزش زبان فارسی ارائه نمودند.

در این نشست، دکتر حسن علی عربی، رئیس دفتر ریاست و روابط عمومی دانشگاه نیز ضمن تبیین نقش بنیادین اساتید و دانشجویان آموزش زبان فارسی و ایران شناسی جهان در معرفی فرهنگ و ادب ایران، از زبان فارسی به عنوان گنجینه ای شکوهمند یاد کردند.

در این نشست هم چنین، آقای دکتر حمید آقاجانی، رئیس مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان دانشگاه گزارشی از بازدید هیأت از مرکز یاد شده و ارزیابی هیأت از شرکت در یکی از کلاس های دایر را ارایه نمود.
انتهای پیام/چ

دیدگاه شما

آخرین اخبار