مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 29. شهريور 1396 - 21:24   |   کد مطلب: 22493
حمايت مسئولين از برنامه های استکبار ستیزی به گرايش سیاسی و ميزان علاقه به صندلی‌هایشان بستگی دارد، اگر چنانچه گرايش سياسی خاصی بر آن‌ها حاکم نباشد غالباً به حمايت اين فعالیت‌ها تمايل دارند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، به نقل از نافع، یکی از اهداف مهم جمهوری اسلامی ایران از ابتدای انقلاب تا کنون استکبارستیزی بوده است چرا که یکی از ابعاد اسلام مبارزه با مستکبرین است.

همانگونه که شاهد هستیم رهبر معظم انقلاب نیز در سخنرانی های متعددی به این مهم همیشه اشاره داشته و می کنند و استكبارستیزی را یک‌چیز پیچ‌وخم دار و پیچیده‌ای نمیدانند ایشان میگویند استكبارستیزی یعنی یك ملّتی زیر بار مداخله جویی و تحمیل قدرت استكبارگر یا انسان مستكبر یا دولت مستكبر نرود و این را معنای استكبارستیزی می دانند.

مقام معظم رهبری تهديد همه جهان و نقطه مقابل نظام اسلامی را استکبار می‌خوانند و مبارزه با آن را حرکتی خردمندانه می‌دانند پس بايد تلاش کرد تا اين امر در جامعه نهادينه گردد و نبايد در برابر شرارت‌های مستکبران سکوت کرد.
پرواضح است که هر حرکتی ملزوماتى دارد، ازجمله ملزومات استکبارستیزى را می‌توان همراهی مردم، هوشياری خواص و وجود ابزار برشمرد که هر یک‌بر ديگرى اثر مستقيم دارد، تأثير خواص که ضلع مهمى در اين مثلث است به‌گونه‌ای است که می‌تواند عامه مردم را به سمت‌وسوی درست هدايت کند.

در این گزارش بر آن شدیم تا به بررسی سرچشمه حرکت هایی با رنگ و بوی استکبار ستیزی بپردازیم از همین رو در ابتدا با دو تن از فعالين اين حرکت‌های فرهنگى خودجوش در استان همدان گفت‌وگو کرده و از برنامه‌های آن‌ها در اين راستا جويا شدیم و در ادامه با مدیر کل فرهنگ و ارشاد استان همدان به گفت و گو نشسته ایم تا از اهمیت این موضوع در نظر این مسئول فرهنگی استان بیشتر بدانیم و ببینیم که آیا فرهنگ و ارشاد اسلامی دین خود را نسبت به این مسئله ادا کرده است یا خیر.

*فریدونی: در مسئله استکبارستیزی مشکل نخبگان غیرانقلابی‌اند

غلامرضا فریدونی از فعالین فرهنگی مسجد مهدیه با اشاره به تأکید رهبر انقلاب بر استکبارستیزی گفت: استکبارستيزى برگرفته از دین مقدّس اسلام است چنانچه قرآن ما را بر حذر می‌دارد که زیر بار زور طواغيت برویم و درآیات متعددی نيز به آن اشاره‌شده است «وَاجتَنِبُوا الطّاغوتَ فَمِنهُم مَن هَدَى الله» اين امر از اصول اساسی دین ما است بنابراین بر همگان به‌ویژه بر تشکل‌های مردمی و مذهبی یک وظیفه است.

وی با يادآوری زیاده‌خواهی عده‌ای، از ابتدای خلقت بشر تا زمانی که وجود دارد ابراز داشت: جنگ بين مظلوم و ظالم هیچ‌گاه تمام‌شدنی نیست و ما در اين خصوص تکليف بر گردن داريم.

این فعال فرهنگی مردم را از مسئولین جلوتر دانست و اذعان داشت: مردمی که خون، جان و مال دادند می‌دانند که این در چه راهی است از اول انقلاب تا الآن آمریکا با ما سر ستيز دارد اگر عراق به ما حمله می‌کند مقصرش آمریکاست اگر در بحرین، لبنان، یمن و سوریه می‌بینیم که شیعیان را قتل‌عام می‌کنند زير سر آمريکاست، اگر جوانان ما می‌روند در سوریه به شهادت می‌رسند می‌دانیم که دارند با آمریکا مبارزه می‌کنند مردم ما مشکلی در این زمینه ندارند و مرگ بر امریکای آن‌ها هیچ‌گاه قطع نشده اين مردم آن‌هایی هستند که بعد از نماز شعارهایشان همچنان ادامه دارد.

وی با بیان اينکه برخی مسئولين خيالی خام داشته و نگاهی خوش‌بینانه به دشمن‌دارند تاکید کرد: دشمن تا ما را از آرمان‌ها جدا نکند از دشمنی خود دست برنمی‌دارد.

فریدونی ادامه داد: برخی باید متوجه باشند مطالبات رهبری چیست و در آن راستا حرکت کنند، آن‌هایی که بخواهند آمریکا را کدخدا بدانند و سر تعظیم در مقابلش فرود بیاورند در راستای اهداف انقلاب و مردم قدم برنداشته‌اند.

فریدونی با تأکيد بر انتظار نيروهای خودجوش مردمى از مسئولین، گفت: ما انتظار داريم خود مسئولين در نهادهای مربوطه فعالیت‌هایی در راستای استکبارستيزی داشته باشند ما نيز آن‌ها را ازلحاظ اجرايی حمايت خواهيم کرد.

*مساجد باید نقطه انقلاب در فرهنگ استکبار ستیزی گردد

فریدونی بابیان اينکه مسجد مهدیه همدان مجموعه‌ای از سه تشکل پایگاه مقاومت، کانون فرهنگی و هیأت است به شرح برنامه‌های آن‌ها در خصوص استکبارستیزی پرداخته و بيان می‌دارد: نمونه برنامه‌های صورت گرفته توسط اين مجموعه را می‌توان اولین سالگرد شهدای گمنام پارک که با حضور سردار آبنوش برگزار شد ذکر کرد که رویکرد آن تبیین اهداف آمریکا در خصوص ایران و انقلاب اسلامی بود.

وی با اشاره به یکسری روشنگری‌های صورت گرفته در حلقه‌های صالحین تصريح می‌دارد: مربیان و سرگروه‌ها نيز در خصوص خباثت‌های آمریکا و مرتجعین غرب در حلقه‌ها مطالبی را بيان می‌کنند.

اين فعال فرهنگی، سخنرانی‌ها با رویکرد استکبارستيزى در هیأت را يکی ديگر از کارهاى انجام‌شده برشمرده و می‌افزاید: برادران در روزهای قدس و ۲۲ بهمن برای پرشور برگزار کردن راهپیمایی که حرف اولش مبارزه با ظلم است حضور پررنگ دارند.

وى با اشاره به‌روز عرفه و مراسم دعای عرفه در کنار مزار شهدای گمنام می‌گوید: در جهت تبیين منويات رهبر معظم کاری به نام رمي شیاطین بزرگ صورت گرفت، سنگ‌هایی تهیه شد و تصاویری از رئیس‌جمهور اسرائیل و آمریکا تا مردم به نمادهای این استکبارها سنگ بزنند.

*شعارها را بلند و زنده نگاه‌ دارید

فریدونی ادامه می‌دهد: جبهه‌ای نیز در همدان به نام جبهه مردمى استکبارستيزی تشکیل‌شده است که با آن‌ها همکاری داريم و در آینده در اين راستا فعالیت‌های ما کم نخواهد شد.

همايش مرگ بر آمریکا برنامه‌ای که برای دومين سال در باغ‌موزه دفاع مقدس همدان برگزار شد و اين دو فعال فرهنگی از آن، برنامه‌ای اثرگذار که توانست جمع زيادی از اقشار مختلف را به نام انقلاب گرد هم بياورد و نشان دهد که مردم همچنان بر آرمان‌هایشان هستند، ياد می‌کنند.

فريدونی با اشاره به برخی اظهار نظرات در خصوص شعاری بودن اين مراسم می‌گوید: شعار همراه با شعور بد نيست، آدم وقتى شعور پيدا می‌کند لاجرم شعار می‌دهد.

وی به آيه «ومن يؤذن شعائرالله فإنها من تقوی القلوب» اشاره می‌کند و می‌گوید: خداوند می‌گوید شعارها را بلند وزنده نگه‌دارید که از قلوب پاک شما نشأت می‌گیرد.

*هندی: حمایت از برنامه های استکبارستیزی در گرو گرایش سیاسی مسئولین

هندی از فعالین فرهنگی مسجد صادقیه با اشاره به عمقى نبودن تنفر در بين عموم مردم از مستکبرانی چون آمریکا، انگلیس و اسرائیل در مقایسه با عربستان سعودی که يکی از دست‌نشاندگان اين مستکبران است گفت: یک‌لایه سطحی وجود دارد که آن را در امثال ۹ دی و ۲۲ بهمن می‌بینیم، اما نگاه حسرت‌آمیزی در مردم نسبت به غرب است که به علت برتری تکنولوژی آن است و باعث شده فکر کنند اين تسری دارد و اگر آداب‌ورسومی از يک کشور غربی آمد باید بپذیرند مثل ولنتاین که مرسوم شده و مردم راحت به سمتش می‌روند درحالی‌که ریشه در فرهنگ ما ندارد اما چون از فرهنگ غرب واردشده است باافتخار از آن دم می‌زنند و مردم راحت به سمتش می‌روند.

این فعال فرهنگی در ادامه بابیان خوش‌بینی مردم نسبت به تمدن غرب این‌گونه بیان کرد: مردم ما به خاطر اتفاقاتی که در دوران قاجار افتاده که جمله معروف تقی زاده «اگر می‌خواهیم ترقی کنیم باید از فرق سر تا نوک پا غربی شویم» اوجش است، همواره از آن دوران به غرب وابستگی فرهنگی داشته‌اند و احساس می‌کردند فرهنگ غرب فرهنگ خوب و مطلوبی است.

وی ادامه داد: غرب توانسته با ابزار رسانه جلوه خاصی به تمدن خود بدهد و تعبیری که مقام معظم رهبری دارند این هست که غرب چهره زشتی را پشت یک نقاب زیبایى مخفی کرده است مردم در لایه اول با این نقاب مواجه می‌شوند.

هندی شکستن اين وابستگی فرهنگی را براى زنده نگاه‌داشتن روحيه استکبارستيزی و جلوگيری از کمرنگ شدن آن لازم برشمرد و خاطرنشان کرد: مشکل اصلی در اين موضوع نخبگان غیرانقلابی‌اند به‌خصوص نخبگان دانشگاهى، چراکه آن‌ها از متون درسی که غالبش توليد آمريکا و اروپا است، خوانده‌اند و حال هیئت‌علمی دانشگاه می‌شوند، اين افراد که تاروپود فکری و هویت علمی آن‌ها با مبانی غربی شکل‌گرفته است به لحاظ علمی پیشوای ديگران می‌شوند.

وى اين افراد را رهبران اجتماعى خواند و گفت: این لیدرها در بین مردم خط دهی می‌کنند.

هندى افزود: در بخش استکبارستیزی مشکل ما با عوام نیست، عموم مردم اگر حقیقتی درست به آن‌ها تفهیم شود خیلی سریع موضع‌گیری می‌کنند که یک نمونه بارز آن 9 دی بود، یعنی وقتی نخبگان داشتند مشکل‌ساز می‌شدند این مردم بودند که ورود پیدا کردند و از آنان جلو افتادند.

وی تصريح کرد: اگر می‌خواهیم عملکرد مردم آن‌طور که شايسته انقلاب اسلامی است باشد بايد يک اغناء نخبگانى شکل بدهيم.

هندی در رابطه با حمايت مسئولين از برنامه‌هایی در راستای استکبارستيزى بيان کرد: حمايت مسئولين به گرايش سیاسی و ميزان علاقه به صندلی‌هایشان بستگی دارد، اگر چنانچه گرايش سياسی خاصی بر آن‌ها حاکم نباشد غالباً به حمايت اين فعالیت‌ها تمايل دارند، مگر اينکه از بالا به آن‌ها ابلاغی شود که معمولاً محافظه‌کاری می‌کنند هرچند رهبر انقلاب چندین بار گفتند در يکسری بحث‌ها که خط قرمز پررنگ داریم مسئولین انقلابی برخورد و مواضع را صریح بیان کنند.

وی در اين خصوص ادامه داد: متأسفانه آن مسئولینی که به لحاظ سیاسی خط و ربطشان را هنوز مشخص نکردند کوتاهی‌هایى می‌کنند درحالی‌که می‌توانستند بهتر ورود کنند.

هندی با اشاره به برنامه‌ای که سال گذشته در 13 آبان با سخنرانی سردار قاسمی چيده شده بود تصريح کرد: اين برنامه در دورترين شهرک شهر همدان بود، يعني مسئولين نمی‌توانستند کاری بکنند فضايی در مرکز شهر برای این برنامه آماده شود؟ متأسفانه بعضاً اين کم‌کاری مسئولین را نشان می‌دهد.

وی گفت: اگر جمع‌های خودجوش که کار می‌کنند دستشان در دست هم باشند مسئولین مجبورند پای‌کار بیایند.

این فعال فرهنگی از کارهای صورت گرفته در بسيج و کانون شهيد آوينى مسجد صادقيه برای ما تشریح کرد: در بحث حلقه‌های صالحين که غالب مخاطبين جوانان‌اند، محتوای منظم و هفتگی به‌صورت مکتوب و ديجيتال در اختيار اعضا قرار می‌گیرد که به جنايات استکبار که مصداق بارز آن آمريکا است اشاره دارد.

هندی افزود: هر 4 هفته یک‌بار نيز فراخوانی عمومی به مجموعه حلقه‌های تربيتى برای يک جلسه عمومی زده می‌شود، از يک سخنران استانى که مقبوليت نيز دارد دعوت می‌گردد که اين برنامه جاری است که متناوباً برگزار می‌کنیم.

وی با اشاره به اختصاص يک يا دو روز در مناسبت‌هایی همچون دهه فجر و نه دى و سالروز تسخير لانه جاسوسی ... به برنامه‌هایی براى نمازگزاران بيان کرد: در اين ايام به امام جماعت مسجد وقت داده می‌شود تا صحبت کند، يا از سخنرانی دعوت به عمل می‌آید و يا بعد از نماز مغرب و عشا مستند و فيلمی پخش می‌شود که در آن فضا بصيرت افزايى صورت می‌گیرد.

هندی همايش مرگ بر آمریکا را در فضای عمومی و در ارتباط با مردم کار خوبی دانست و افزود: در این مراسم مردم به حالت شعاری جمع شدند و در قالب هنر مرگ بر آمريکا گفتند با توجه به‌تناسب ظرف و مظروف مانور خوبی بود.

او در خصوص اجرای مراسم در سال های گذشته که مقارن با بحث برجام بود بيان کرد: هم‌زمان با بحث برجام و خوش‌بینی که به آمريکا بود وعده‌ای در بين مردم می‌گفتند ديگر تمام مشکلات حل می‌شود از طرف ديگر رهبر انقلاب فرياد می‌زدند "نه" اين ذات عوض نشده من خوش‌بین نيستم، مجموعه‌های خودجوش دانشجويی آن همايش را که مثل نوری در تاریکی بود برگزار کردند.

*دوره‌ی آمریکا شناسی هنرمندانه‌ترین کار در سطح نخبگانی برای استکبار ستیزی

هندی هنرمندانه‌ترین کار در سطح نخبگانی را دوره‌ی آمریکا شناسی برشمرده وگفت: اين دوره توسط يکی از مجموعه‌های مردمی به نام فانوس انجام گرفت، افرادی که شرکت کردند غالباً دانشگاهی بودند.

وی ادامه داد: طی يک فراخوان عمومی که در سطح شهر زده شد 400 نفر ثبت‌نام اوليه داشتند، درنهايت 250 نفر هرروز بعدازظهرها در کلاس‌های اين دوره شرکت می‌کردند.

هندی بيان کرد: در اين دوره از اساتید کشوری که در فضای آمريکا شناسی کارکرده بودند ازلحاظ علمی مطالعات خوبى داشتند استفاده گرديد.

وی عنوان کرد: هرروز به يکی از ابعاد تمدن آمريکا که مصداق تام استکبار است، مباحث شکل‌گیری، جنايات، برخور با سیاه‌پوستان اشاره می‌شد.

هندی در پايان به برنامه ديگرى که نزديک 9 دی صورت گرفته بود اشاره داشت و گفت: سخنرانان مطرح که در دانشگاه‌ها در خصوص استکبار حرف براي گفتن داشتند ازجمله آقای قاسمی، آقای سياح و حاج‌آقا جوادی... در آن ايام به مساجد فرستاده می‌شدند.

*مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان: استان ما در مسئله استکبار ستیزی پیشتاز بوده است

فاضل عبادی در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار کرد: ما وظایف و برنامه و فعالیت های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشخص است و ما بر اساس شرح وظایف و چارچوب متولی فعالیت های فرهنگی هنری و رسانه ای هستیم.

وی ادامه داد: مسائل فرهنگی که سیاست گذاری و حمایت و هدایت آن از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد و به تبع ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی اقدام میشود و همین مصاحبه رسانه ها در رابطه با استکبار ستیزی خود کار فرهنگی در این راستا است .

عبادی افزود: ما در حد نیاز از طریق نشریات، سینما ها و فعالیت های فرهنگی هنری در این راستا برنامه ریزی داشتیم.

وی با ابراز خرسندی عنوان کرد: استان ما یک استان فرهنگی است که هم در انقلاب اسلامی و هم در دفاع مقدس و استکبار ستیزی حضور جدی داشتند داشته است این را در بحث راهپیمایی ها شاهد هستیم که همدان چه قدر نقش آفرین بوده است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان عنوان کرد: در امر استکبار ستیزی هم نشریات رسانه ها و پایگاه های خبری همه و همه هم افزایی داشتند.

وی در ارتباط با همایش مرگ بر آمریکا تصریح کرد: دستگاه های فرهنگی و آموزش و پرورش در این زمینه برنامه ویژه ای دارند و فعالیت رسانه ها هم در این راستا از برنامه های ارشاد اسلامی محسوب میشوند چرا که زیر مجموعه ارشاد است.

سخن پایانی

فضیلت‌خواهی و میل به ارزش‌های اخلاقی یکی از گرایش‌های فطری انسان است و استکبار یکی از موانع رشد فطری انسان به‌حساب می‌آید به همین دلیل روحيه استکبارستيزی در مردم بالقوه وجود دارد حال اگر خواص نقش خود را به‌خوبی ايفا نکرده و اين پتانسیل‌ها را که همچون مهره‌های تسبیح‌اند جمع نکنند اين روحيه انقلابی و جهادی بالفعل نخواهد شد.

درسالهای اخير امام خامنه‌ای عباراتی همچون جناح مؤمن انقلابی، جوانان و مجموعه‌های خودجوش فرهنگی را بسيار در بيانات به‌کاربرده‌اند و با تأکيد بر موفق بودن آنان از دولت خواسته‌اند تا به‌جای کمک به نيروهای فرهنگی مخالف انقلاب آغوش خود را به روی آنان بگشايند، اين سخنان به‌خودی‌خود نشان‌دهنده‌ی رضايت رهبر حکيم انقلاب از اقدامات مثبت جوانان مؤمن انقلابی است.
میتوان گفت در همدان نیز کم نیست از این جوانان و همانطور که دیدیم فعالین فرهنگی همدان با کمک و یا بدون کمک مسئولین به کار خود ادامه داده و در مقابل استکبار می ایستند امید است که مسئولین نیز همت خود را بیشتر کرده و به این مهم بیشتر بپردازند چرا که الان شاهدیم پرچمداران استکبارستیزی در همدان "مردم" بوده اند و مسئولین را شاید بتوان در انتهای این صف مقاوم در استکبارستیزی دید و یا اصلا ندید.

انتهای پیام/چ

دیدگاه شما

آخرین اخبار