مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 15. مهر 1396 - 13:52   |   کد مطلب: 22710
دانشجوی پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی و برنده مدال نقره المپیاد دانشجویان پزشکی کشور معتقد است که این دانشگاه از همه جهات می‌تواند با دانشگاه‌های مطرح کشور برابری کند و بر این باور است که با پشتیبانی و حمایت مسئولان قطعا ما از بهترین‌ها خواهیم بود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، یاسمن وکیل الرعایا دانشجوی مقطع کارآموزی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران است. او با کسب مدال نقره در نهمین آزمون المپیاد دانشجویان علوم پزشکی کشور و آزمون انفرادی در حیطه فلسفه پزشکی ثابت کرد که ظرفیت و پتانسیل علمی استادان تلاشگر و دانشجویان مستعد دانشگاه آزاد اسلامی در عرصه مسابقات کشوری و بین المللی رقابت پذیر است.

خبرنگار خبرگزاری آنا به مناسبت این دستاورد علمی با برنده مدال نقره المپیاد دانشجویان پزشکی کشور به گفت‌‌وگو نشسته تا نظر او را درباره این موفقیت و ارزیابی‌اش از دانشگاه آزاد اسلامی جویا شود.

با تبریک و آرزوی توفیقات بیشتر لطفا خودتان را معرفی کنید و بگویید در چه سطحی از رشته پزشکی تحصیل می‌کنید؟

یاسمن وکیل الرعایا دانشجوی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران هستم که اکنون در مقطع استاژری مشغول به تحصیل و رفت و آمد به بیمارستان های مختلف دانشگاه هستم.

انگیزه شما در انتخاب رشته پزشکی چه بود؟

پزشکی به نوعی علمی است که بسیار گسترده و بن بستی برای آن وجود ندارد و علاوه بر آن دانشی است که با کسب آن می توان از سعادت خدمت به مردم برخوردار شد که بزرگترین نعمت است. این دو عامل بیشترین انگیزه را برای من داشتند.

در همه دوران تحصیل شاگرد ممتاز بوده اید؟

بله، همیشه یک دانش آموز درسخوان و منضبط در دوران راهنمایی و دبیرستان فرزانگان بوده ام.

چگونه به این مرحله از موفقیت رسیده و موفق به کسب مدال نقره شدید؟

اول از همه چیز و بدون تردید لطف خدا شامل حال من و امثال من شده است، واقعیت این است که برای موفقیت در رشته پزشکی که هدف نهایی اش خدمت به همنوع و کاهش درد بیماران است علاوه بر تلاش و پشتکار بسیار خود فرد باید لطف خدا و دعای خیر پدر و مادر هم بدرقه راه باشد.

اما در مورد آشنایی و چگونگی شرکت در آزمون المپیاد دانشجویان علوم پزشکی کشور باید بگویم از همان ترم اول که وارد دانشگاه شدم پوستر و اطلاعیه های المپیاد که بر روی در و دیوارهای دانشکده نصب بود توجه مرا به خود جلب کرد بعد از پرس و جو و اندکی تحقیق متوجه شدم فقط بعد از گذارندن دوره علوم پایه امکان شرکت در المپیاد برای دانشجویان پزشکی وجود دارد به همین دلیل همیشه این موضوع را پس ذهن خود داشتم و این شد هدف اصلی من که حتما باید در المپیاد دانشجویان پزشکی کشور شرکت کنم تا بتوانم وضعیت و سطح علمی خودم را در مقایسه با سایر دانشجویان پزشکی در سراسر کشور محک بزنم.

بالاخره سال گذشته به این مقطع که امکان شرکت در آزمون بود رسیدم و در المپیاد شرکت کردم. هرچند موفق به راهیابی به مرحله کشوری شدم اما متاسفانه در مرحله کشوری مقامی کسب نکردم که همین باعث شد امسال با تلاش دوچندان در المپیاد شرکت کنم.

چه عواملی را در موفقیت امروز خود دخیل می دانید؟

صادقانه باید اعتراف کنم دانشگاه آزاد از تمام جهات می تواند با دانشگاه های مطرح کشور برابری کند و اعتقاد کامل دارم با پشتیبانی و حمایت مسئولان قطعا ما دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی از بهترین ها خواهیم بود و موفقیت امروز من و سایر دانشجویان مدال آور طلا و برنز دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی ثابت می کند ظرفیت و پتانسیل علمی استادان تلاشگر و دانشجویان مستعد این دانشگاه در عرصه مسابقات کشوری و بین المللی رقابت پذیر است.

بنده نیز در همینجا وظیفه خود می دانم از زحمات و دانش علمی همه استادان دلسوز خودم و بویژه پیگیری مستمر و هدایت دکتر مهسا هادیپور مسئول برگزاری المپیاد دانشجویان علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر عشوری و دکتر حاج رسولی ها که در هدایت و راهنمایی دانشجویان نقش موثری داشته اند تشکر و قدردانی کنم.

کمی هم درباره اهداف این المپیاد و چگونگی کسب مدال نقره در این رقابت علمی توضیح دهید.

هدف از برگزاری المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی کشور که طبق روال همه ساله در چهار بخش تفکر علمی در علوم پایه، مدیریت نظام سلامت، استدلال بالینی و فلسفه پزشکی برگزار می شود علاوه بر شناسایی، ترغیب و تشویق افراد مستعد علمی، انجام فعالیت های علمی فوق برنامه و ایجاد روحیه و نشاط علمی و تبادل فرهنگی بین دانشگاهی است.

من با توجه به روحیه شخصی و نقشه و مختصات فکری ام به مباحث تحلیلی و علاقه خاصی که به فلسفه و بکارگیری آن در علم پزشکی داشتم حیطه فلسفه پزشکی را انتخاب و با علاقه در این مسیر تلاش کردم چون فلسفه پزشکی از دو قسمت فلسفه و پزشکی فلسفه پزشکی تشکیل شده که هدفش یاد دادن تفکر نقادانه در موقعیت های پیچیده حرفه پزشکی و رعایت اخلاق و طبابت در عالی ترین سطح ممکن است و تصور می کنم همین داشتن علاقه و انگیزه قوی از عوامل موثر این موفقیت بود و همانگونه که قبلاٌ هم گفتم لطف خداوند، تشویق و راهنمایی استادان و حمایت و اعتماد خانواده ام این موقعیت استثنایی را رقم زد.

آیا از اینکه دانشگاه آزاد اسلامی را برای ادامه تحصیل خود برگزیده اید راضی هستید؟

بله، تنها تفاوت عمده این دانشگاه با دانشگاه های سراسری شهریه است که طبعا هر کسی ترجیح می دهد هزینه کمتری کند ولی به نظر من همه چیز فقط به دانشگاه بستگی ندارد، تلاش و خواست دانشجو به مراتب مهم تر است. دانشجوی نخبه و دانشجویی که بخواهد فقط واحدهای درسی را پاس کند و نمره ای بگیرد هم در دانشگاه دولتی هست و هم در دانشگاه آزاد، واقعا همه چیز به خود دانشجو وابسته است که اگر بخواهد و تلاش کند مسئولان دانشگاه را هم در مسیر خواست خود به حرکت وادار می کند، دانشجو باید از قبل هدف خود را تعیین کند.

و حرف آخر...

حرف اول و آخر من این است که دانشگاه آزاد اسلامی از تمام جهات می تواند با دانشگاه های مطرح کشور برابری کند و در دوره مدیریت جدید دانشگاه آزاد اسلامی نیز که حمایت از تحقیقات دانشجویی بیشتر شده قطعا کیفیت پژوهش هم رو به بهتر شدن است و با توجه به پتانسیل بالای دانشجویان دانشگاه آزاد بویژه در رشته پزشکی نیازمند توجه و فراهم کردن امکانات بیشتری از سوی مسئولان و دست اندرکاران ارشد در عرصه بالینی و در بیمارستان های دانشگاه هستیم.

در این صورت است که می توان با جرات اعلام کرد که با حمایت مسئولان و بالا بردن روحیه دانشجویان در رشته پزشکی بچه ها می توانند با تحصیل در این دانشگاه و استفاده از استادان عالی و امکانات موجود به موفقیت ممتاز در مسابقات کشوری و مجامع علمی و بین المللی برسند و هیچ محدودیتی در این راه وجود ندارد.

گفت‌وگو از سایه بیگدلی

انتهای پیام/چ

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار