مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 17. مهر 1396 - 13:51   |   کد مطلب: 22745
ضیا هاشمی در مراسم بیست و پنجمین سالگرد تاسیس دانشگاه جامع علمی و کاربردی:
حواشی مخرب پیرامون دانشگاه‌ها را باید کنترل کرد/ علمی کاربردی باید دانشگاه کارآفرین باشد
سرپرست وزارت علوم با تاکید براینکه حواشی مخرب پیرامون دانشگاه‌ها را باید کنترل کرد گفت: تقاضای من این است که در راستای سیاست‌های دانشگاه جامع و با تاکید بر مهارت آموزی و با نگاه دانشگاه کارآفرین دانشگاه جامع به سمت ماموریت گرایی هدایت شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو،به نقل ازخبرنگار دانشگاه خبرگزاری سید ضیا هاشمی سرپرست وزارت علوم در مراسم بیست و پنجمین سالگرد تاسیس دانشگاه جامع که در سالن اجلاس سران در حال برگزاری است با تاکید بر تحقق اقتصاد مقاومتی گفت: شکل گیری اقتصاد دانش بنیان ریشه در اقتصاد مقاومتی دارد و هدف اصلی آن توسعه و پیشرفت است قوانین و ضوابط این الزام را ایجاد کرده و منطق نیز این را ایجاب می‌کند تحقق اقتصاد دانش بنیان ضروری است مقام معظم رهبری هم مکرر به این مهم تاکید کردند بنابراین همه دانشجویان باید در این زمینه اهتمام جدی داشته باشند دانشگاه جامع علمی کاربردی نیز نقش محوری را برای تحقق اقتصاد دانش بنیان ایفا می‌کند. 
وی با اشاره به اینکه دانشگاه به عنوان نماد اقتصاد دانش بنیان است گفت: تلاش هایی صورت گرفته و امروز هم ایران یک مقطع مهم از تاریخ خودش را طی می‌کند و گزارشی که ارایه شده نشان می‌دهد که دانشگاه جامع نیز مانند سایر دانشگاه‌ها نقاط قوت و ضعف داشته است و رشد کمی و کیفی و تنوع در رشته‌های این دانشگاه وجود دارد. 
هاشمی با تاکید بر کیفیت گرایی گفت: باید کیفیت گرایی جایگزین کمیت گرایی شود و اگر این کمیت گرایی در بسیاری از مراکز دانشگاهی وجود دارد، اما وجود آن در دانشگاه جامع یک آسیب بزرگ به حساب می‌آید. 
سرپرست وزارت علوم تصریح کرد: اگر نتوانیم کیفیت لازم را داشته باشیم ناگزیر به تغییر خواهیم شد و شرایط امروز ایجاب می‌کند که به سمت کیفیت گرایی پیش برویم دانشگاه جامع نیز مبتنی بر اساسنامه خود و ماموریتی که دارد به این سمت و سو حرکت کرده است.
وی اظهار داشت: اگر واحدی از مراکز علمی کاربردی شرایط استاندارد لازم و مطابق بر اساسنامه را نداشته باشد از مدار خارج شده و بدیهی است که مدیریت با برخورد شایسته و به جا از این امر و ازدیاد آن جلوگیری کند این ماموریت بزرگی است. 
هاشمی تاکید کرد: ما توقع داریم که در جهت صیانت از این ماموریت‌ها و هدایت دانشگاه در همین مسیر اهتمام جدی وجود داشته باشد.
سرپرست وزارت علوم با اشاره به سابقه آموزشی رئیس دانشگاه جامع گفت: دکتر امید شخصیت شناخته شده‌ای در آموزش عالی است و شخصیتی است که سال‌ها در وزارت علوم و دانشگاه تهران و امروز در دانشگاه علمی کاربردی در حال خدمت بوده است و این اطمینان وجود دارد که ایشان با قاطعیت عمل می‌کنند.
وی تصریح کرد: امروز مدیریت بدون شجاعت میسر نیست و نیاز به شهامت و جسارت در بین مدیران احساس می‌شود.
هاشمی تصریح کرد: کشور ایران با این ظرفیت انسانی و تنوع در عرصه جغرافیایی باید در اقتصاد مقاومتی پیش گام باشد و دانشگاه‌ها نیز دانشگاهی پیش گام در جهت اقتصاد دانش بنیان و کارآفرینی باشند امروز نیاز به مهارت و آموزش مهارت‌ها بیش از قبل احساس می‌شود و امروز دانشگاه‌های ما از حیث تولید دانش در سطح خوبی قرار دارند.
سرپرست وزارت علوم با اشاره به آمار تعداد مقالات ایران در عرصه بین المللی گفت: امروز دانشگاه‌های ما از حیث تولید دانش سطح خوبی دارند و تعداد مقالات و فعالیت‌های علمی ایران در عرصه بین المللی وضعیت خوبی را داراست. روند رو به رشد در حوزه دانش داریم، اما در عرصه مهارت نیاز به فعالیت بیشتری داریم و دانشگاه جامع به عنوان دانشگاه ماموریت گرا با حفظ شاخص‌ها باید تلاش بیشتری در این امر داشته باشد. ماموریت دانشگاه علمی کاربردی فقط در حوزه صنعت نیست و ما در کشور ضرورت‌های زیادی داریم و باید در همه بخش‌ها با همدلی و تلاش مشترک پیشرفت داشته باشیم. 
وی با تاکید براینکه حواشی مخرب پیرامون دانشگاه‌ها را باید کنترل کرد گفت: در شرایط فعلی که تاریخ، جغرافیا و اقتصاد ما بیانگر همه چیز است نیاز به همدلی و حرکت مشترک داریم ما باید با هم از این نیروهای موجود استفاده و تلاش کنیم جامعه خود را به سمت مطلوب پیش ببریم به همین دلیل استراتژی ما پیوند هر چه بیشتر دانشگاه با جامعه و صنعت است.
هاشمی ادامه داد: مهارت در رشته‌های علمی کاربردی به عنوان یک نکته اصلی باید در نظر گرفته شود و امروز باید تعاملاتی که با حوزه صنعت داریم توسعه پیدا کند و نباید مدارک دانشگاهی ما بدون پشتوانه دانش باشند نباید به سمتی حرکت کنیم که به روزی برسیم که مدرک دانشگاهی بدون پشتوانه علمی، کافی داشته باشیم لذا باید دانشگاه را در خدمت صنعت قرار دهیم. 
سرپرست وزارت علوم در پایان خاطر نشان کرد: ساختار چابک دانشگاه جامع کمک می‌کند تا نیازسنجی و برنامه ریزی مطلوب انجام شود و تقاضای من از این دانشگاه این است که در راستای سیاست‌های دانشگاه جامع و با تاکید بر مهارت آموزی و با نگاه دانشگاه کارآفرین دانشگاه جامع به سمت ماموریت گرایی هدایت شود و در این میان حمایت وزارت علوم، آموزش عالی و مجلس هم از این دانشگاه انجام می‌شود.
انتهای پیام/چ

دیدگاه شما

آخرین اخبار