مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 19. مهر 1396 - 13:47   |   کد مطلب: 22775
دبیر سیاسی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل در خصوص تهدیدات اخیر ترامپ برای خروج از برجام گفت: اگر آمریکا از برجام خارج شود ایران هم باید سریعا خروج خود از توافق را اعلام کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو،سعید تواناراد دبیر سیاسی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، در خصوص تهدید اخیر ترامپ برای خروج از برجام گفت: بحث خروج آمریکا از برجام و همچنین نقض‌های مکرری که در خصوص این توافق اتفاق افتاده و احتمالا در آینده هم اتفاق خواهد افتاد و شرایطی که به وجود آمده به خاطر مشی کلی دولت در سیاست خارجه است.

وی افزود: اینکه ما می‌گفتیم نباید با مستکبر نرم برخورد کرد و با کشورهایی که خوی استکباری دارند و از بالا به پائین به کشورهای مستقل نگاه می‌کنند قدم و لبخند زد و مسامحه‌کاری کرد برای این بود که بدعهدی آمریکا را پیش‌بینی می‌کردیم.

تواناراد ادامه داد: آقای ظریف هم می‌گوید می‌دانستیم امریکا بدعهد است و اعتقاد دارد سعی کرده جلوی بدعهدی آنها را بگیرد ولی متاسفانه آن چیزی که ما می‌بینیم این است که به دلیل ضعف‌هایی که در متن برجام وجود دارد دست دشمن باز است.

وی گفت: در متن برجام به دلیل اینکه مذاکره‌کنندگان ما برای رسیدن به توافق عجله کردند، امروز شاهد چنین اتفاقاتی هستیم، البته تصویب 20 دقیقه‌ای این متن در مجلس و بی توجهی به دغدغه‌های منتقدان هم تاثیر زیادی در این بحث دارد.

این فعال دانشجویی ادامه داد: متن برجام مشکل دارد و با توجه به مکانیزم ماشه‌ای که در این رابطه طراحی شده، در صورت بدعهدی‌های طرف مقابل ایران نمی‌تواند اعتراض کند و همین باعث شده امروز آمریکا یک بازی سیاسی راه بیاندازد و یک رئیس‌جمهور تندتر در این کشور سر کار بیاید و در بحث برجام کارشکنی کند.

وی خاطرنشان کرد: آمریکایی که روزی برای برخی‌ها کدخدا بود امروز از خروج برجام دم می‌زند و البته وزیر خارجه ما هم در این خصوص مواضعی گرفته که یکی از این مواضع این است که اگر هر کدام از کشورهای طرف توافق از برجام خارج شوند ما هم خارج خواهیم شد، ما نیز این موضع را می‌پسندیم و از آن حمایت می‌کنیم.

تواناراد ادامه داد: وقتی یک کشور در این توافق بخواهد برجام را زیر پا بگذارد به معنای این است که همه کشورها این توافق را زیرپا گذاشتند به همین دلیل سایر کشورهایی که در این توافق بوده‌اند باید به آمریکا فشار بیاورند تا به تعهداتش عمل کند.

 دبیر سیاسی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل در ادامه با اشاره به مواضع عجیب برخی از مسئولان در همین خصوص، گفت: چه کسی گفته تصمیم نظام این است که در صورت خروج آمریکا از برجام، ما باید به این توافق پایبند باشیم. اگر در جایی این تصمیم گرفته شده باید به مردم گفته شود.

دبیر سیاسی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل گفت: اگر آمریکا از برجام خارج شود ایران هم باید سریعا خروج خود را از توافق اعلام کند، رهبری نیز در بیانات خود به این مسئله تاکید کردند و اگر اتفاق دیگری رخ دهد ما به ولایت‌مداری مسئولان شک خواهیم کرد.

وی گفت: تمام 5+1 را باید به صورت یکجا ببینیم، کسانی که اینها را جدا از هم می‌بینند به فلسفه وجودی استکبار پی نبرده‌اند. کشورهای غربی می‌گویند در رابطه با برجام با آمریکا مخالف هستیم ولی در واقیعت آن چیزی که می‌بنیم این است که برجام هیچ ثمری برای کشور ما مخصوصا در حوزه اقتصادی نداشته است و کشورهای غربی هم در این حوزه بیشتر تابع امریکا هستند.

تواناراد در خاتمه اظهار داشت: امیدواریم دولت سیاست درستی را در قبال اقدامات آمریکا اتخاذ کند، باید دشمن را مجبور کنیم به عهد خود پایبند باشد، متاسفانه ما در این بازی شرکت کردیم و باید تمام تلاش خود را کنیم تا بیش از این آسیب نبینیم.

انتهای پیام/چ

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار