مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 25. مهر 1396 - 23:07   |   کد مطلب: 22865
یک نماینده کرد اعلام کرد که با میانجیگری قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس پاسداران ایران مساله همه پرسی اقلیم کردستان خاتمه یافت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، به نقل از دانا؛ بر اساس گزارش خبرگزاری اسپوتنیک عربی، مسعود حیدر یکی از نمایندگان اقلیم کردستان روز سه‌شنبه در صفحه فیس‌بوک خود اعلام کرد که اخیرا پس از برگزاری همه پرسی با نظارت حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق و وساطت قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس ایران توافق 9 ماده‌ای میان هادی العامری از فرماندهان حشد الشعبی و بافیل طالبانی از فرماندهان اتحادیه میهنی کردستان به وجود آمد که به موجب آن تا زمان نامشخص مساله همه پرسی لغو شد.

اسپوتنیک در ادامه اعلام کرد که این توافق برگرفته از یک برنامه‌ریزی فرانسوی است که به موجب آن کردستان عراق به دو اقلیم یا دولت تقسیم می شود تا در آینده نزدیک به فکر جدایی نباشند.

این خبرگزاری در ادامه نوشت: خبرگزاری رسمی عراق اعلام کرد که بر اساس این توافق نیروهای عراقی به مناطق مورد مناقشه بازخواهند گشت و 17 مرکز اداری در استان کرکوک که دولت اقلیم کردستان از سال 2014 آن‌ها را اداره می‌کند باید به دولت فدرال عراق داده شوند و اگر دولت اقلیم کردستان این مراکز را تحویل ندهد دولت فدرال خواهان 11 مرکز دیگر خواهد شد و در مجموع 28 مرکز اداری خواهند شد.

در این توافق همچنین آمده است: مرکز شهر کرکوک تحت سیطره و اداره مشترک خواهد بود و کردها 15 منطقه آن را اداره وتشکلات دیگر 25 منطقه ی دیگر را اداره خواهند کرد و این وضعیت به مدت 6 ماه ادامه خواهد داشت.

همچنین دولت فدرال عراق اماکن استراتژیک کرکوک یعنی اردوگاه کیوان، فرودگاه و میدان‌های نفتی را اداره و فرودگاه سلیمانیه برای پروازهای بین‌المللی باز خواهد شد.

از سویی دیگر دولت فدرال عراق باید حقوق کارمندان سلیمانیه و کرکوک و همچنین حقوق نیروهای پیشمرگه در مرزهای سلیمانیه را پرداخت کند و طبق خواسته بافیل طالبانی اقلیم حلبچه -سلیمانیه - کرکوک باید تشکیل و برای آن دولت تعیین شود.

در پی همه پرسی در منطقه کردستان عراق که با مخالفت دولت مرکزی، کشورهای همسایه عراق و کشورها و مجامع بین المللی انجام شد تنش های زیادی در این منطقه به وجود آمد.

اوایل هفته جاری اخباری مبنی بر حضور قاسم سلیمانی در اربیل برای وساطت میان دولت مرکزی عراق و مقامات اقلیم کردستان منتشر شده است.

انتهای پیام/چ

دیدگاه شما

آخرین اخبار