مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 27. مهر 1396 - 19:14   |   کد مطلب: 22900
آدام تایلور تحلیلگر امور بین الملل نویسنده واشنگتن پست که در دانشگاه های منچستر و کلمبیا تدریس می کند طی مقاله ی با عنوان بالا مجبور شد بنوعی اعتراف کند که تدبیر سردار سلیمانی ترامپ را وادارکرده است تا خود را بیش از این در غائله ی کردستان عراق درگیر نکرده و بشکل غافلگیر کننده ی از آن کنار بکشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، به نقل سپاس، واشنگتن پست در سر مقاله خود نوشت: در صورت بروز هر جنگ جدیدی در عراق، ایران دست بالا را خواهد داشت. بسیاری از شهروندان کردستان عراق هنوز بیاد داشتند که زمان زیادی از ماجرای حملات داعش به مناطقی از کردستان عراق و بخاک و خون کشیدن کردهای سوریه تنها شخصیت استواری که در آن روزهای در کنار آنها در مقابل داعش ایستاد سردار سلیمانی و شهیدان والامقام جبهه ی مقاومت بودند و آنها فراموش نکرده بودند که آمریکا و غرب هیچگاه قابل اعتماد نیستند.

اما بنا گزارش های رسانه های منطقه در این میان "بارزانی" فراموش کرده بود که منتقدین او در داخل کردستان به اقلیمی با ثبات بمراتب بیشتر از وعده های دروغین غرب و فتنه برانگیز برخی حکام عرب خلیج فارس که حتی هزینه مالی برگزاری انتخابات را هم پذیرفته بودند چشم دوخته و افق های آرامش دور تری را می خواهند و می بینند  و در کنار اینها احزاب کرد به کیفیت و سازکار انتخاباتی سفارشی بیگانه اعتقادی ندارند شهروندان اقلیم هم می دانستند که همراهی با مردمی که قرنها با هم همخون و همدل بوده اند هیچ بدیلی ندارد و وصله ی معتبرتر از صله ی همزیستی تاریخی با هم میهنان، بستگان و دوستان دیرین با فرهنگی همسان وجودندارد.

هنگامی که برنارد لوی صهیونیست فرانسوی به اصطکاک آفرینی پرداخت شروع ماموریت او با صحنه سازی برای راه اندازی یک هرج و مرج دیگر در خاورمیانه میانه با نزدیک شدن به پیشمرگه و کرکوک همراه شد او به دیدار با سران قومی وطایفی در توئیت های شیطنت آمیزی ضمن تحریکشان برای اغاز یک درگیری  به آنها هشدار می داد. "شب گذشته در نزدیکی #کرکوک، منطقه آل بو محمد، آواره شدند.#بغداد با آتش بازی می کند# به چالش کشیدن پیشمرگه اشتباه است.

اما برای آنها عبارات برنارد لوی هیچ ارزشی نداشت زیرا کرکوک به آشتی فکر می کرد تا یک درگیری خونین و بی سرانجام و پذیرش تحریض های بیگانگان را خیانت به مردمی می دید که بنا به گفته برخی رسانه های کرد نمی خواستند قربانی پشت صحنه سازی های یک تبانی مرموز نهفته در نقشه ی شوم صهیونیست ها باشند و نهایتاً این چیزی بود که باعث شد تا تلنگری بزرگ به بارزانی و شوکی به محرکان منطقه و فرا منطقه ی غائله ی کردستان عراق وارد آید و کرکوک همچنان در آغوش سرزمین مقدس عراق آرام گیرد.

[Image result for A new battle in Iraq gives Iran the upper hand]

غربی ها نیز که دروبین و خبرنگاران خود را برای یک حادثه عظیم خونبار آماده کرده بودند ناگهان با آنچه در روز یکشنبه و دوشنبه اتفاق افتاد باحیرت و شگفتی تنها تماشاگر ماجرا شدند زیرا پیش از این مدتها رسانه های غربی با کوبیدن برطبل جنگ از ارسال صدها تن سلاح برای جنگ در  شهر استراتژیک کرکوک به تهیه خبر و گزارش روزانه اقدام کرده بودند.

و با تیترهای ژورنالیستی از این دست کرکوک، یک پیروزی قابل توجه برای ایران و یک رسوایی برای غرب و توافقنامه بین سردار سلیمانی و پسر جلال طالبانی که شامل تحویل کرکوک و 9 بند بود با عنوان کرکوک پیروزی قابل توجهی برای ایران و یک رسوایی بزرگ برای غرب به گوشه و کنار جهان مخابره کردند.

 و در جهت دهی به رسانه های غربی، بناچار واشنگتن پست تیتر زد نبرد جدید در عراق باعث می شود ایران در موضع قدرت قرار گیرد.

آدام تایلور تحلیلگر امور بین الملل نویسنده واشنگتن پست که در دانشگاه های منچستر و کلمبیا تدریس می کند طی مقاله ی با عنوان بالا  مجبور شد بنوعی اعتراف کند که تدبیر سردار سلیمانی ترامپ را وادارکرده است تا خود را بیش از این در غائله ی کردستان عراق درگیر نکرده و بشکل غافلگیر کننده ی از آن کنار بکشد.

این تحلیگر در ادامه می نویسد: این درگیری نه تنها وحدت کرد را تضعیف می کند بلکه نقش شبه نظامیان طرفدار ایران در عراق را تقویت می نماید و آنها را به عنوان نگهبانان وحدت ملی به جای فرقه گرایی ظاهر می کند. اخیراً از بغداد گزارش رسیده بود که سردار سلیمانی نسبت به هرگونه موضع خصمانه علیه حاکمیت عراق خشم خود را اظهار نموده و آمادگی حمایت نظامی را به دولت عراق اعلام کرده است.

علاوه بر این حضور شبه نظامیان حمایت شده از ایران در جنگ هایی که فقط چند روز پس از آن امکان رخ دادن داشت رئیس جمهور آمریکا ترامپ به فعالیت های بی ثبات کننده تهران در خاورمیانه اشاره کرده و اعلام می کند که برنامه های آینده خود را با عدم تأیید معاهده هسته ای با ایران اعلام می کند. در واقع هر گونه تصمیمات بی پروایی که ترامپ بگیرد فرصتی برای گسترش فعالیت های ایران در منطقه خواهد بود.

در نهایت نیروهای عراقی با سرعتی قابل توجه کرکوک را بدون خونریزی در دست گرفتند گرچه دولت ترامپ با توجه به شرایط پیشرو به دنبال اظهار وجود در آنجاست سهولت بازگرداندن کرکوک به عراق در روز دوشنبه نشان می دهد که ریسک بارزانی نتیجه ای نداشته است. از همه مهمتر مقاومت ضعیف نیروهای کرد نشان دهنده اختلافات سیاسی گسترده در جامعه کرد با طوایف متعدد است.

با این اوصاف علی رغم تمام سخنان سخت ترامپ علیه ایران و به ویژه ضد سپاه پاسداران در جمعه گذشته مطرح کرد اما او از اتخاذ موضع عمومی در مورد وضعیت کرکوک اجتناب کرد. ترامپ گفت: واقعیت این است که ما دوست نداریم طرفهای ذیربط آنجا درگیر شوند و ما نباید در همه جا حضور داشته باشیم، با اشاره به حمله آمریکا به عراق در سال 2003 و ما در رعایت بی طرفی متعهد هستیم.

 بنابراین اگر ترامپ در این خصوص تصمیم به تغییر سیاست گرفته به یک طرف بدون لحاظ یک دیگر مایل شود همان طور که برخی از سیاستمداران برجسته براساس گزارش "دینفز نیوز" گفته اند: با انجام این کار، او روابط ایالات متحده را به خطر انداخته و این پروسه تبدیل به یک بازی در دست ایران خواهد شد از سوی دیگر اگر رئیس جمهور آمریکا به هنر معامله روی بیاورد ممکن است نیاز به یک رویکرد جدید داشته باشد یعنی دستیابی به معامله ای که تمام طرف ها را راضی کند.

ترجمه: عبدالمجید اورا

  انتهای پیام/چ

دیدگاه شما

آخرین اخبار