مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 1. آبان 1396 - 17:12   |   کد مطلب: 22943
کارشناس مسائل اقتصادی گفت: شرکت توتال از نظر فساد رتبه پنجم دنیا را دارد و همه نصیحت ها به وزارت نفت و دولت مبنی بر این بود که به این شرکت فاسد بین المللی اعتماد نکنند .

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، عبدالمجید شیخی کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با آرمان کرمان در رابطه با اعلانیه جدید شرکت فرانسوی توتال مبنی بر خروج از ایران در صورت خروج آمریکا از برجام اظهار داشت : شرکت توتال از نظر فساد رتبه پنجم دنیا را دارد و همه نصیحت ها به وزارت نفت و دولت مبنی بر این بود که به این شرکت فاسد بین المللی اعتماد نکنند .

وی گفت : این شرکت فرانسوی مطمئنا با آمریکایی ها هماهنگ کرده است و از سوی دیگر این قرارداد 15 ایراد داشت که تنها 2 الی 3 مورد از آن برطرف شده است لذا باید همه این ایرادات برطرف شود.

کارشناس مسائل اقتصادی خاطر نشان کرد : دولت بهتر بود با شرکت های خوش قول و خوش عمل قرارداد می بست و به نیروها و ظرفیت های داخلی اتکا می کرد زیرا همه توانایی که در شرکت توتال وجود دارد در شرکت های داخلی و توسط شرکت های دانش بنیان همکاران و مشاورین خودمان وجود دارد .

شیخی با اشاره به این که دولت می تواند با شرکت های توانمند داخلی قرارداد ببندد ، ابراز داشت : ما نیازی به انتقال سرمایه نداریم و دولت می تواند منافعی را که برای این قراردادها می دهند را روی اوراق مشارکت پیاده کنند و بر حسب سود برای صاحبان سهام سود تحققی پروژه تعیین کنند .

وی در رابطه با تاثیرات خروج آمریکا از برجام بر روی اقتصاد تصریح کرد: خروج و ورود آمریکا از برجام هیچ تاثیری بر اقتصاد کشور ما ندارد و فقط منجر به تحریم و کارشکنی های بیشتر شده است و در واقع بزرگترین خسارتی که این برجام بر ما وارد کرده این است که 5 سال زمان را از ما گرفته اند .

کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد : کمترین خسارت برجام این است که ما را از یک صنعت پیشرفت و بروز راهبردی دنیا محروم کرد و بیشترین زیانش این است که عدم نفعی بر ما تحمیل کرده است که سال ها هم نمی توانیم عدد آن را حساب کنیم و بخشی از این عدم نفع زمان سوزی است که ما را به بازی گرفتند تا حواسمان را از کارهای کلیدی و راهبردی به دور کنند .

شیخی در پایان گفت: آن ها توانسته اند به این وسیله ما را از دیپلماسی اقتصادی محروم کنند و همه ظرفیت های ما را مشمول  بازیچه ای به نام برجام کرده اند و همچنان دارند سر ما را کلاه می گذارند .

انتهای پیام/چ

دیدگاه شما

آخرین اخبار