مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 2. آبان 1396 - 20:36   |   کد مطلب: 22961
مدیرکل میوه‌های سردسیری وزارت جهاد کشاورزی گفت: تا پایان امسال 304 هزار تن پسته از باغات کشور برداشت می‌شود و طی 5 ماه ابتدایی سال 19 هزار تن پسته به خارج از کشور صادر شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، به نقل از  صبح قزوین؛ شکرالله حاجی وند مدیرکل میوه‌های سردسیری وزارت جهاد کشاورزی پیش از ظهر امروز در بازدید از باغ پسته نمونه کشوری در شهرستان بوئین زهرا اظهار کرد: میانگین قیمت هر کیلوگرم پسته مرغوب 9 دلار است که امسال تا پایان مردادماه 19 هزار تن پسته به کشورهای آلمان، ویتنام، هنک‌کنگ و امارات به عنوان عمده مقاصد صادراتی صادر شده است. 

وی افزود: کشور ما از نظر سطح زیر کشت پسته در دنیا مقام اول را دارد؛  اما متوسط میزان برداشت محصول در واحد سطح در آمریکا ۲.۶ تن است در حالی که این رقم در ایران ۵۰۰ تا ۷۰۰ کیلوگرم است. 

حاجی وند تصریح کرد: پسته به دلیل نیاز کم به آب‌ در اولویت کشت وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد و همیشه در برنامه‌های کشت جایگزین؛ پسته مد نظر قرار گرفته است. 

وی با تأکید بر کمبود آب و قرار گرفتن کشور در منطقه خشک و نیمه‌خشک خاطرنشان کرد: میانگین بارندگی در کشور ما 240 میلی‌متر است که ما توسعه کشاورزی را در اراضی شیب‌دار و با استفاده از آب سبز و آب باران دنبال می‌کنیم. 

مدیرکل میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی گفت: برنامه‌ای برای توسعه کشت در مراکز کم‌ آب نداریم و در کنار این مسئله کمیته‌ای فنی از کارشناسان دانشگاهی تشکیل شده تا آخرین دستاوردهای علمی که به عملکرد بهتر و افزایش تولید محصول کمک می‌کند را در اختیار باغداران و کشاورزان قرار دهیم که زمان برداشت مناسب، نحوه تغذیه و آزمایشات خاک از جمله آنها ست. 

برداشت 304 هزار تن پسته از باغات کشور
حاجی وند به رقابت نزدیک آمریکا و ترکیه برای تولید و گرفتن بازارهای صادراتی پسته اشاره و عنوان کرد: ترکیه به دلیل بارندگی‌های فراوان طی 2 تا 3 سال اخیر سطح زیر کشت خود را چند برابر کرده که اگر مسائل مدیریتی کف باغ را رعایت کنیم با افزایش عملکرد می‌توانیم همچنان مانند گذشته جایگاه‌ خود را حفظ کنیم. 

وی در مورد علت کم‌باروری میانگین مزارع و باغات کشور برای تولید پسته گفت: در برخی استان‌ها مانند کرمان، فارس، خراسان رضوی و مرکزی بالای 10 تن در هکتار پسته برداشت می‌شود.

این مسئول همچنین از احداث 20 واحد فرآوری پسته طی 2 ماه اخیر در استان کرمان خبر داد و گفت: 20 درصد باغات پسته ما به صورت صنعتی فعالیت می‌کنند و 80 درصد باقی سنتی هستند. 

وی اضافه کرد: از مجموع 300 هزار باغدار پسته در کشور 250 هزار نفر آن در کرمان فعالیت می‌کنند و این در حالی است که در کشوری مانند آمریکا 40 هزار هکتار زیر نظر یک فرد و 40 هزار هکتار دیگر زیر نظر چند مالک است که همین امر قیمت تمام شده را پایین می‌آورد. 

حاجی وند پیش‌بینی کرد: تا پایان امسال 304 هزار تن پسته از باغات کشور برداشت شود که نسبت به سال گذشته کمی افزایش داشته است.
انتهای پیام/چ

دیدگاه شما

آخرین اخبار