مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 11. آبان 1396 - 11:47   |   کد مطلب: 23092
دبیر علمی ششمین دوره مسابقات ملی رباتیک آزاد کردستان از شرکت ۸۳ تیم در ششمین دوره مسابقات ملی رباتیک آزاد کردستان در چهار لیگ ربات‌های صنعتی، پرنده، نمایشی و جنگجو سنگین وزن در دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو،به نقل از گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، دکتر محمدهژیر مظفر، دکترای مهندسی الکترونیک و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد سنندج و دبیر علمی ششمین دوره مسابقات ملی رباتیک آزاد کردستان گفت: ششمین دوره مسابقات ملی رباتیک آزاد کردستان 10 الی 11 آبان ماه ۹۶ در دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج درحال برگزاری است.

وی افزود: این دور از مسابقات در چهار لیگ ربات های صنعتی، پرنده، نمایشی و جنگجو سنگین وزن برگزار خواهد شد.

مظفری ادامه داد:  برای اولین بار در مسابقات امسال, لیگ ربات های صنعتی که یکی از لیگ های جدید مسابقات رباتیک است، طراحی شده است که هدف آن به‌کارگیری ربات‌ها در سناریوهای مرتبط با محیط‌های کاری است به‌نحوی که این ربات‌ها همراه با نیروهای انسانی در انجام کارهایی از قبیل تولید، اتوماسیون، کار با قطعات و امور تدارکاتی همکاری نمایند.

دبیر علمی ششمین دوره مسابقات ملی رباتیک آزاد کردستان  گفت: این مسابقات بستری است برای حمایت از ایده های خلاقانه و فن‌آور در حوزه علم رباتیک که با توجه به تجربه ۵ سال برگزاری موفق آن، منطبق بر استاندارهای ملی و هم‌راستا با اهداف اصلی ترویج علم رباتیک در کشور برگزار می شود.

وی یادآور شد: با توجه به اینکه رباتیک یکی از زمینه های پیوند بین صنعت و دانشگاه است اولین گام برای کاربردی کردن این دانش برگزاری مسابقاتی از این دست، جهت ایجاد انگیزه و شکوفایی ایده های جدید  در دانش آموزان ، دانشجویان و سایر پژوهشگران این حوزه است.

دبیر علمی ششمین دوره مسابقات ملی رباتیک آزاد کردستان گفت: دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج بعنوان یکی از اعضای کنسرسیوم رباتیک دانشگاه آزادهای کشور، قدم های موثری را در راستای پیشرفت و نهادینه کردن دانش رباتیک در استان برداشته است که حاکی از ظرفیت های بالای اعضای هیات علمی و دانشجویان  در این حوزه است.

وی ادامه داد: کمیته رباتیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج در کنار طرح های پژوهشی خود در زمینه رباتیک, در جستجوی شکوفایی استعدادهای جوانان استان و حمایت و هدایت آنان نیز هست, برای مثال اینکه یک نوجوان دانش آموز از یکی روستاهای دور افتاده استان به کمیته مزبور مراجعه می کند و می بینیم که با استفاده از قطعات و موتورهایی که از اسباب بازیهای مستعمل جمع کرده توانسته یک ربات با یک ایده منحصر بفرد بسازد، موید وجود استعدادهای کشف نشده ارزشمندی در میان جوانان استان است.

 

رونمایی از طرح خانه هوشمند تیم رباتیک بیجار گروس

جوانان جویای علم و دانش استان کردستان نیز پا به پای جوانان اقصی نقاط ایران اسلامی, موفقیت‌هایشان روز به ‌روز افزون ‌تر می‌شود و سخن ها برای گفتن دارند .

از چهره های سرشناس این مسابقات مقداد قمرنیا کارشناسی دانشجویرشته مهندسی کامپیوتر و سرپرست تیم روباتیک گروس است, تیم رباتیک دانشگاه پیام نور مرکز بیجار با نام "گروس” فعالیت خود را در سال 1390 با همکاری تعدادی از دانشجویان رشته‌های کامپیوتر, آی تی و الکترونیک و با نیت شرکت در مسابقات کشوری رباتیک دانشگاه های پیام نور آغاز کرد.

اعضای تیم رباتیک گروس را دانشجویان با استعداد و جویای علم کردستانی شامل بهنام کلهرزاده، مقداد قمرنیا، سعید ملابابایی، احسان جلیلی، سعید خوش‌قدم و رامین قاسملو تشکیل می‌دهند.

قمرنیا می گوید: پس از گذشت چند ماه از شکل‌گیری این تیم در سال 90 با ساخت ربات ربوافعی که شبیه سازی حرکت مار افعی بود در دومین دوره مسابقات المپیاد کشوری دانشگاه پیام نور شرکت کردیم و موفق به کسب عنوان تیم نوآور و خلاق شدیم.

وی افزود: این روبات که بر اساس مکانیزم حرکت مار افعی طراحی و ساخته شد با داشتن قابلیت تشخیص موانع و دور زدن آنها می‌تواند به عنوان یک روبات Carrier عمل کند و در صورت نصب امکاناتی از قبیل دوربین و سنسورهای پیشرفته دما، حرارت، رطوبت، اکسیژن و غیره در مسیرهای صعب‌العبور مورد استفاده قرار گیرد.

تیم رباتیک گروس در سال 91 با ساخت ربات حشره مقام پنجم کشوری و در سال 92 با ساخت ربات مریخ نورد مقام چهارم کشوری را کسب کردند.

این جوان مخترع بیجاری با بیان اینکه روبو حشره کمتر از یک ماه با هزینه 300 هزار تومانی طراحی و ساخته شد گفت: این ربات بر اساس مکانیزم حرکتی حشره طراحی شده و کاربرد آن در زمینه کاوش، امداد در محیط‌های ناهموار و جاسازی و رفت و آمد در مسیرها و مکان‌های صعب‌العبور و ارتباط با دیگر روبات‌ها از کاربردها و قابلیت این روبات است.

قمرنیا به ساخت ربات مریخ نورد اشاره کرد و گفت: روبات مریخ‌نورد را در کمترین زمان ممکن 20 روز و هزینه یک میلیون تومانی که دانشگاه پیام نور این هزینه را متقبل شدند، طراحی و ساخته شد و برای المپیاد کشوری در بیرجند آماده شد, مجهز بودن روبات به بازوی مکانیکی برای انعطاف‌پذیری بهتر روبات در نمونه‌برداری، مجهزبودن روبات به سیستم کنترلی هوشمند در صورت قطع ارتباط با اپراتور، تجهیز دوربین روبات به قابلیت تشخیص اجسام و کنترل روبات از طریق فرمان صوتی از قابلیت های این ربات است.

وی به ویژگی‌های این روبات اشاره کرد و افزود: قابلیت عبور از موانع و سطوح ناهموار, مجهز به آزمایشگاه کوچک برای نمونه‌برداری از محیط و مجهز به پنل خورشیدی برای تأمین نیروی بخشی از روبات, تجهیز روبات به mini pc برای دریافت اطلاعات جمع‌آوری شده از طرف روبات و ارسال به اپراتور، طراحی برنامه مطابق با عملکرد روبات برای کنترل بهینه از طریق اپراتور، کنترل روبات از طریق اینترنت از ویژگی‌های این ربات است.

سرپرست تیم روباتیک گروس در ادامه به کاربردهای ربات مریخ‌نورد اشاره و بیان کرد: نمونه‌برداری، آزمایش و ارسال نتیجه به اپراتور، قابلیت دریافت تصاویر، اندازه‌گیری میزان دما و رطوبت محیط و ارسال آن به اپراتور از کاربردهای این روبات است.

شبیه‌سازی نحوه عملکرد و مدل‌سازی بخش‌های مکانیکی برای ساخت اصولی‌تر مکانیک روبات، ابتکار کامل در ساخت مکانیزم حرکتی و نمونه‌برداری، استفاده از وسایل دور ریختنی و بلااستفاده در ساخت قسمت‌های مکانیکی ربات، طراحی ساخت سنسور تشخیص رطوبت و فلزهای رسانا از ابتکارات و خلاقیت‌های تیم روباتیک گروس است.

قمرنیا که امروز برای اولین بار از طرح خانه هوشمند خود در این مسابقات رونمایی کردند تصریح کرد: امروز داریم روی بحث IOT  یا اینترنت اشیا کار می کنیم این علم به بسیاری از اشیا و وسایل محیط پیرامون‌مان که به شبکه اینترنت متصل شده اند و می توان توسط اپلیکیشن‌های موجود در تلفن‌های هوشمند و تبلت آنها را کنترل و مدیریت کرد اطلاق میشود, مانند کنترل سیستم گرمایشی و سرمایشی خانه, کنترل خاموش و روشن کردن لامپ و لباسشویی و ... از راه دور و ....

وی ادامه داد: خانه هوشمند به خانه ای گفته می شود که ساکنین آن امکان تنظیم و کنترل تجهیزات الکترونیکی منزل خود را ازراه دور و نزدیک داشته باشند در این طرح ما یا استفاده از یک مرکز کنترل تمامی وسایل الکترونیکی و امکانات موجود را بصورت خودکار و یا با دستوراتی که از کاربر دریافت می کند کنترل می کند.

این دانشجوی مخترع کردستانی به برخی از امکانات خانه هوشمند اشاره کرد و گفت: کنترل روشنایی, کنترل پرده ها, کنترل ماشین لباس شوی, چای ساز, پلوپز, آبیاری باغچه و گلدان, کنترل سیستم امنیتی , تشخیص گازهای خطرناک, کنترل درب پارکینگ و .... تنها بخشی از امکانات این طرح است.

مهندس آمانج مظهرپور جوان مخترع کردستانی, دانشجوی سابق مقطع کار‌شناسی مکانیک سیالات دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج و دانشجوی حال حاضر رشته مکانیک در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد تهران از دیگر افراد شرکت کننده در این دور از مسابقات بود که با پشتکار و تلاش فراوان تا امروز توانسته است سه اختراع کاربردی را به نام خود ثبت کند.

آمانج مظهرپور متولد سال 1370 و اهل مریوان است تا امروز توانسته است افتخارات زیادی را در کارنامه علمی خود ثبت کند, کسب مدال طلا و عنوان مخترع برتر جشنواره اختراعات و ابتکارات ژنو سوئیس در سال 2015, عضو برتر فدراسیون بین المللی اختراعات سال ۲۰۱۷,  دانشجوی برتر حوزه پژوهش کشور در سال 92 و چندین و چند مدال و مقام استانی و کشوری تنها بخشی از کارنامه درخشان این جوان کردستانی است.

وی افزود: اولین اختراع من «سنسور نوری محافظ برق» است که در سال 87 کار مطالعاتی آن را شروع کردم و در آذرماه سال 89 گواهینامه ثبت اختراع را گرفتم, این اختراع در واقع ساخت سنسور نوری محافظ برق است که به سادگی در داخل پریز برق خانگی قرار گرفته و مانع از برق‌گرفتگی و آتش‌سوزی ناشی از مخاطرات احتمالی می‌شود که خوشبختانه این اختراع در جشنواره اختراعات و ابتکارات ژنو سویس در سال  2015 موفق به کسب مدال طلا شد.

این مخترع کردستانی افزود: اختراع بعدی ما نیمکت هوشمند خورشیدی شهری است که با تعبیه پنل‌های خورشیدی به عنوان سایبان برای آن, انرژی خورشیدی را به برق تبدیل می‌کند، یکی از سنسور آن سنسور دمایی است که در فصل سرما که دما به زیر 5 درجه سانتیگراد می‌رسد شروع به گرم کردن نیمکت‌ها می‌کند و در کنار آن سوکت‌هایی هم برای شارژکردن گوشی و لب‌ تاب گذاشته‌ایم, این سنسور نوری محافظ برق که از آتش‌سوزی هم جلوگیری می‌کند را در خود همان جای سوکت‌ها گذاشتیم., کار بعدی این سنسور این است که در تابستان‌ زمانی که دمای هوا بالا می‌رود شروع به خنک کردن نیمکت‌ها می‌کند.

از دیگر چهره های شناخته شده در این مسابقات زاهد کمانگر متولد سال 1368 شهر سنندج بود, دانش آموخته دیروز رشته مهندسی مکانیک و کارشناس ارشد مکاترونیک (مخلوط مکانیک و الکترونیک) دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج و عضو هیئت علمی امروز  دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج, این پژوهشگر و نخبه جوان کردستانی تا امروز توانسته دو اختراع مهم یکی ساخت بازوی رباتیک و دیگری ساخت ربات پرنده کوادکوپتر با استفاده از سیگنال های حیاتی ساخته است که در دنیا بی نظیر است.

این پژوهشگر و نخبه جوان کردستانی توانسته اختراعی به ثبت برساند که در جهان تنها دو نمونه از آن البته با کارکرد و میدان عمل ضعیف کمتری وجود دارد و این نمونه در نوع خود در دنیا بی نظیر است.

زاهدی  از سال 1389 مشغول به تحقیقات در زمینه ساخت بازوی رباتیک 5 درجه آزادی کنترل با سیگنال های حیاتی EMGبودم و بعد از 3 سال تلاش، کوشش و پشتکار موفق به اختراع و ثبت آن شدم.

کاربرد این دستگاه در تمام مکانهایی که حضور فیزیکی انسان غیرممکن است اما نیاز با مانور و دقت کنترل حرکتی انسان است می تواند فرستاده شود و به جای انسان حضور پیدا بکند.این دستگاه می تواند در فواصل چند صد متر تا چندصد کیلومتر و حتی بین قاره ای با پروتکل های مختلفی کنترلی اعم از اینترنت و ماهواره و سیستم های هوشمند نمایشگر و در فواصل کم با سیم کشی قابل کنترل باشد و برنامه انسان را در آن مکان و محیط به نحو احسن به انجام برساند و بنا به شرایط محیط و کاری آن بخش از صنعت قابل تغییر و ساخت می باشد.

زمینه فنی این سیستم در فیلد کاری بیوتکنیک آل سانیتس (علوم فنی زیستی) می باشد و برای بار سوم است که این سیستم در دنیا به مرحله اجرا رسیده  و دو نمونه دیگر در کشورهای آمریکا و ژاپن صورت گرفته اما تحقیقات و شیوه کنترل آنها در میزان پایین تر با درجات آزادی کمتری قرار دارد و دقت حرکتی آنها کمتر و با تأخیر زمانی و عدم انجام حرکات ترکیبی همزمان اعضای بدن انجام می شود.

آینده دنیا جوانان هستند، جوانانی که در این جا فعالیت می کنند بدون شک مایه مباهات کشور هستند، باید قبول کنیم فعالیت فیزیکی در صنعت آینده دنیا جایی ندارد و این تفکر است که آینده را خواهد ساخت، استفاده از منابع طبیعی هم در برنامه های آینده هیچ یک از کشور های پیشرفته دنیا قرار ندارد، پس استفاده از مغز جوانان می تواند آینده کشور را بسازد و برای این منظور حمایت تمام ارگان ها و سازمان ها لازم است.

انتهای پیام/چ

دیدگاه شما

آخرین اخبار